Podstawy geragogiki Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2017

Nazwa modułu: Podstawy geragogiki
Kod modułu: 12-PE-PSG-S2-4PG
Kod programu: 12-S2PE12.2017
Semestr:
  • semestr letni 2018/2019
  • semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
W ramach zajęć z przedmiotu podstawy geragogiki student zdobędzie wiedzę na temat podstawowych założeń i przedmiotu zainteresowań tej subdyscypliny pedagogicznej. Dowie się w jaki sposób i dlaczego edukacja seniorów stanowi ważny aspekt w przygotowaniu seniorów do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalno-ekonomicznym oraz w kształtowaniu odpowiednich postaw społeczeństwa wobec tych osób. Zapoznając się z różnymi aspektami (formami, ofertami organizacyjnymi) aktywności edukacyjnej dla osób starszych w kraju i poza jego granicami, a także specyfiką funkcjonowania osób w trzecim wieku, odznaczających się odmiennymi potrzebami, jak i problemami (rozwojowymi, zdrowotnymi) oraz funkcjonujących w zróżnicowanych środowiskach, student powinien sobie uświadomić potrzebę permanentnego kształcenia i wychowania społeczeństwa, tym bardziej, że uczenie się współcześnie obejmuje wszystkie wymiary ludzkiego życia i nie musi być sformalizowane, ale może być incydentalne, samodzielne i podejmowane z własnej woli również przez osoby starsze. Przede wszystkim powinien mieć świadomość tego, jak istotne znaczenie w kreowaniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla seniorów ma jego zaangażowanie osobiste oraz jego kreatywność. Ponadto zajęcia mają studenta przygotować praktycznie do poszukiwania atrakcyjnych rozwiązań w zakresie przygotowania zajęć różnorodnych i bogatych w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość oraz kształtujące osobowość człowieka w późnej dorosłości.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia w zakresie pedagogiki społecznej, psychologii rozwojowej, gerontologii społecznej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki społecznej, gerontologii w celu analizowania różnych form aktywności edukacyjnej seniorów, stawiać pytania dotyczące problemów kształcenia i wychowania, możliwości ich rozwiązywania i potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na ten temat, stosując różnych kanałów komunikacyjnych; w sposób zrozumiały dla odbiorcy potrafi wyrażać swoje myśli i opinie; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł [_K_1]
K_K03 [3/5] K_K04 [3/5]
opracowuje w grupie i przedstawia projekt (scenariusz) bogatych w treści i przydatnych, warsztatowych zajęć edykacyjno-wychowawczych realizowanych z osobami starszymi w różnego typu placówkach i środowiskach; uwzględniając różne typy edukacji oraz źródła i możliwości (artystyczne, rozwojowe, zdrowotne) podopiecznych oraz kontakt z przedstawicielami różnych kategorii odmienności dokonuje doboru technik, metod wychowawczych, metod kształcenia i form organizacyjnych do realizacji działań w ramach szeroko rozumianego wychowania do starości [_U_1]
K_U05 [4/5] K_U07 [3/5] K_U12 [3/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki społecznej, gerontologii w celu analizowania różnych form aktywności edukacyjnej seniorów, stawiać pytania dotyczące problemów kształcenia i wychowania, możliwości ich rozwiązywania i potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na ten temat, stosując różnych kanałów komunikacyjnych; w sposób zrozumiały dla odbiorcy potrafi wyrażać swoje myśli i opinie; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł [_U_2]
K_U01 [2/5] K_U02 [2/5] K_U03 [2/5] K_U10 [3/5]
wykazuje wiedzę o miejscu i znaczeniu geragogiki w systemie nauk oraz o jej aparaturze pojęciowej i specyfice przedmiotowej oraz metodologicznej; przejawia wiedzę o seniorach jako uczestnikach działalności edukacyjno-wychowawczej z uwzględnieniem ich potrzeb edukacyjnych, możliwości asymilacyjnych i akomodacyjnych dotyczących funkcjonowania osób starszych w zróżnicowanych i ulegających zmianie warunkach społecznych; ma uporządkowaną wiedzę o systemach edukacji dla seniorów w innych krajach; ma podstawową wiedzę na temat procesu wdrażania jednostki do zajęć edukacyjno-wychowawczych i do życia w społeczeństwie biorąc pod uwagę aspekt rozwojowy i osobowościowy, jak i społeczno-kulturowe uwarunkowania [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W02 [3/5] K_W04 [3/5] K_W06 [2/5] K_W07 [2/5] K_W09 [3/5] K-W14 [2/5]
prezentuje wiedzę o podstawowych prawidłowościach w organizacji i prowadzeniu zajęć z osobami starszymi w ramach szeroko pojętego wychowania do starości, w różnych placówkach oraz środowiskach społecznych i wychowawczych; odznacza się wiedzą na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, podstaw kształcenia i wychowania, biorąc pod uwagę też kontekst współczesnych przemian edukacyjnych i cywilizacyjnych; ma wiedzę na temat geragoga - przedstawia cechy jego osobowości, uzasadnia konieczność posiadania wiedzy z zakresu teorii i metodyki pracy wychowawczej z dorosłymi [_W_2]
K_W08 [3/5] K_W11 [3/5] K_W12 [3/5] K_W13 [2/5] K_W15 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny (test) [_w_1]
sprawdzenie stopnia opanowania i analizowania treści prezentowanych na wykładzie i określonych w literaturze uzupełniającej
_U_2 _W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i analizowania zagadnień związanych z aktywnością edukacyjną seniorów
_K_1 _U_2 _W_1 _W_2
projekt [_w_3]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji zajęć edukacyjno-wychowawczych dla seniorów o charakterze warsztatowym oraz umiejętności doboru optymalnych – ze względu na oczekiwania i możliwości różnych uczestników zajęć – zasad, form organizacyjnych, metod i technik w celu przygotowania (we współpracy) ciekawych, twórczych i wartościowych propozycji dydaktyczno-wychowawczych
_K_1 _U_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych, metody eksponującej, metody oglądowej
15
literatura uzupełniająca – praca z tekstem
10 egzamin pisemny (test) [_w_1] prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
ćwiczenia [_fs_2]
prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy; zaprojektowanie i przedstawienie scenariusza zajęć
15
zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji; zaplanowanie i opracowanie w grupie projektu w formie scenariusza zajęć edukacyjno-wychowawczych o charakterze warsztatowym, z uwzględnieniem zainteresowań i możliwości seniorów oraz typów edukacji służących zdobyciu samowystarczalności człowieka w okresie późnej dorosłości
10 prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)