Historia i ekologia krajobrazu
Kierunek studiów: Etnologia i antropologia kulturowa
Kod programu: 12-S2AK16.2017
| Nazwa modułu: | Historia i ekologia krajobrazu |
|---|---|
| Kod modułu: | 12-AK-EK-1HEK |
| Kod programu: | 12-S2AK16.2017 |
| Semestr: | semestr letni 2017/2018 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Opis: | głównym celem modułu Historia i ekologia krajobrazu jest analiza i identyfikacja cech przyrodniczego i kulturowego krajobrazu; student poznaje specjalistyczną terminologię, główne stanowiska badawcze oraz relacje na linii: przyroda- środowisko- kultura; poznaje typologię krajobrazu przyrodniczego i kulturowego, zróżnicowanie regionalne krajobrazu oraz czynniki krajobrazotwórcze; przyjęte dla modułu podejście interdyscyplinarne (etnologiczne, geograficzne) pozwala na zrozumienie wzajemnych relacji krajobrazu fizycznego i kulturowego, śledzenie jego uwarunkowań społeczno – kulturowych oraz dostrzeżenie krajobrazu w kategoriach dziedzictwa ludzkości; perspektywa antropologiczna daje możliwość interpretacji krajobrazu jako nośnika informacji o przeszłości i teraźniejszości oraz procesach oswajania i waloryzowania przestrzeni |
| Wymagania wstępne: | Brak wymagań |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
ma przekonanie o wartości przyrodniczego i kulturowego krajobrazu oraz potrzebie podejmowania działań zmierzających do jego ochrony i zachowania [_K_1] |
K_K01 [4/5] |
potrafi rozpoznać typ krajobrazu; wskazać jego specyfikę regionalną oraz kulturowo – społeczne uwarunkowania jego przeobrażeń [_U_1] |
K_U02 [4/5] |
potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do opisu i analizy krajobrazu przyrodniczego i kulturowego w perspektywie etnograficznej i antropologicznej
[_U_2] |
K_U02 [4/5] |
ma wiedzę w zakresie historii, ewolucji i znaczeń terminu krajobraz, zna właściwą terminologię, metody badań i sposoby klasyfikacji krajobrazu; poznaje zróżnicowanie regionalne krajobrazu i jego specyfikę oraz formy jego ochrony [_W_1] |
K_W01 [3/5] |
ma wiedzę o genezie krajobrazu kulturowego, jego zmienności i uwarunkowaniach; rozumienie wzajemne relacje krajobrazu fizycznego i kulturowego, poznaje podłoże społeczno – kulturowe przeobrażeń krajobrazu [_W_2] |
K_W04 [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| kolokwium [_w_1] | sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia treści literatury przedmiotu; |
_K_1 |
| prezentacja [_w_2] | sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia treści wykładu i literatury przedmiotu;
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i poddania analizie wybranych elementów przyrodniczych i kulturowych krajobrazu
|
_K_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [_fs_1] | wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
15 | praca z lekturą przedmiotu oraz opanowanie treści wykładów |
30 |
kolokwium [_w_1] |
| ćwiczenia [_fs_2] | metoda projektów – przedstawienie efektów pracy grupowej studentów; dyskusja nad wybranymi zagadnieniami |
15 | sporządzenie zespołowego projektu/prezentacji dotyczącego wybranego krajobrazu: analiza jego cech przyrodniczych i kulturowych, jego wartości jako dziedzictwa ludzkości, działań zmierzających do jego zachowania/ ochrony; |
20 |
prezentacja [_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||