Pamięć w kulturze i historycznej narracji
Kierunek studiów: Etnologia i antropologia kulturowa
Kod programu: 12-S2AK16.2017
| Nazwa modułu: | Pamięć w kulturze i historycznej narracji |
|---|---|
| Kod modułu: | 12-AK-S2-2PKHN |
| Kod programu: | 12-S2AK16.2017 |
| Semestr: | semestr letni 2018/2019 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Opis: | W zjednoczonej Europie, w dobie powrotów bądź odbudowywania wielokulturowych, wieloetnicznych, wielonarodowych, jednym słowem pluralistycznych społeczeństw, historia i pamięć niejednokrotnie obierają wyraźnie swoje własne drogi i mówią wieloma głosami. Rodzinne epizody z czasów wojen, ambiwalentny charakter niektórych rocznic i postaci historycznych, czy spór o pomniki, to tylko niektóre wskazówki świadczące o tym jak istotne dla antropologii jest badanie i poznanie społeczno-kulturowego konstruowania wizji własnych dziejów. Szczególnie ważna w kontekście autobiograficznej i zbiorowej pamięci jest tożsamość. Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z osadzonymi w kulturze złożonymi mechanizmami pamiętania i zapominania oraz odniesieniem ich do dyskursu polityki i naukowej historii |
| Wymagania wstępne: | osiągnięte efekty kształcenia na wcześniejszym etapie studiów, szczególnie w zakresie modułu Antropologia tożsamości |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
wykorzystuje znajomość zagadnień związanych z pamięcią dla projektowania działań związanych z zachowaniem dziedzictwa kulturowego i tożsamości opartej na pamięci, rozmaitych grup społecznych z poszanowaniem każdego przejawu odrębności [_K_1] |
K_K02 [3/5] |
przyczynia się do upamiętniania a tym samym zachowania określonych form narracji na temat przeszłości oraz wpływa w ten sposób na konstruktywne postawy innych podmiotów życia społecznego [_K_2] |
K_K04 [4/5] |
biegle posługuje się terminologią oraz ujęciami teoretycznymi w opisywaniu zjawisk związanych z procesami upamiętniania [_U_1] |
K_U02 [3/5] |
potrafi dokonać antropologicznej syntezy wobec zróżnicowanych czynników kształtujących zjawisko pamięci społecznej, stanowiących przedmiot różnych nauk. Dokumentuje i trafnie rekonstruuje historyczny przebieg tworzenia się wspólnot pamięci [_U_2] |
K_U01 [3/5] |
potrafi przewidywać i wskazać zagrożenia jakie niosą ze sobą konflikty o pamięć oraz jej polityczne uwarunkowania
[_U_3] |
K_U06 [4/5] |
student zna teorie związane z procesami tworzenia się zbiorowych podmiotów pamięci w kontekstach psychologicznych, filozoficznych i społecznych. Zna różnice w poszczególnych typach pamięci, oraz uwarunkowania ich rozwoju [_W_1] |
K_W04 [4/5] |
posiada wiedzę na temat zjawisk specyficznych dla pamięci i niepamięci w kontekście antropologicznym i historycznym. Rozpoznaje specyfikę uniwersum symbolicznego wspólnot pamięci oraz sposoby jej artykulacji [_W_2] |
K_W09 [3/5] |
wykazuje się znajomością warsztatu pojęciowego i metodologicznego w interdyscyplinarnej analizie związanej ze zjawiskiem pamięci społecznej oraz jej historycznego odniesienia [_W_3] |
K_W01 [3/5] |
ma ugruntowaną i szeroką wiedzę o złożoności zjawiska pamięci i niepamięci objętego refleksją antropologiczną [_W_4] |
K_W05 [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| projekt [_w_1] | sprawdzenie stopnia znajomości teorii pamięci oraz jej interdyscyplinarnego kontekstu. Sprawdzenie wiedzy o kontekstach zjawisk upamiętniania i milczenia popartej konkretnymi przykładami omawianymi na wykładach. Sprawdzenie znajomości wydarzeń historycznych, kluczowych dla wykształcenia się wspólnot pamięci. Sprawdzenie umiejętności interpretacji i podejmowania analiz antropologicznych w dialektycznym odniesieniu do dyskursu historycznego. Diagnoza postaw prospołecznych wobec konfliktów i sporów o pamięć. |
_K_1 |
| prezentacja [_w_2] | prezentacja z wykorzystaniem środków audiowizualnych i programu Power Point, zrealizowana przez studenta na wskazany temat, której celem jest zwrócenie uwagi na rolę pamięci w określonym systemie społeczno-kulturowym |
_K_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [_fs_1] | Wykład treści z wykorzystaniem materiałów i literatury pomocniczej |
15 | Praca z literaturą uzupełniającą Analiza tekstów źródłowych i poszczególnych przypadków, w tym konfliktów o pamięć na różnych płaszczyznach życia społecznego. |
25 |
projekt [_w_1] |
| ćwiczenia [_fs_2] | Prezentacja multimedialna, analiza połączona z dyskusją |
15 | Analiza przejawów upamiętniania, badania mające na celu poznanie roli i znaczenia pamięci w życiu społecznym wybranej społeczności, ze zwróceniem szczególnej uwagi na kontekst historyczny i kulturowy (na tej podstawie zostanie opracowany pisemny raport i prezentacja |
25 |
prezentacja [_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||