Podstawy fonetyki i prawidła wymowy polskiej Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S2FLP12.2014

Nazwa modułu: Podstawy fonetyki i prawidła wymowy polskiej
Kod modułu: 02-FP-NP-S2-PF
Kod programu: 02-S2FLP12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Głównym celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów z zakresu podstaw systemu fonetycznego języka polskiego i prawideł wymowy. Student uczestniczący w zajęciach zdobędzie wiedzę na temat podstawowych różnic między pisownią i wymową, charakterystyki języka polskiego w jego aspekcie fonetycznym, a także zróżnicowań wewnętrznych polskiego systemu fonetycznego. Po zakończeniu bloku zajęć student będzie świadomym użytkownikiem polszczyzny, co wiąże się również z umiejętnościami analizy i interpretacji zjawisk zachodzących w polszczyźnie – przede wszystkim na w jej płaszczyźnie wymawianiowej – oraz określenia zmian i tendencji w zakresie poruszanych kwestii fonetyczno-wymawianiowych.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawowe tendencje badawcze, a także techniki i metody stosowane wobec analizowanych zjawisk fonetycznych w różnych ośrodkach naukowych w Polsce i na świecie. [PF_1]
K_W02 [5/5]
Rozumie potrzebę konieczności ciągłego kształcenia się w aspekcie fonetycznym ze względu na szereg zmian zachodzących w wymowie polskiej. [PF_10]
K_K01 [3/5]
Zdaje sobie sprawę z roli i rangi poprawnej wymowy wśród najważniejszych aspektów życia społecznego i kulturowego, chętnie podejmuje działania mające na celu przeciwdziałaniu wykluczeniom z powodu nieświadomości fonetyczno-wymawianiowej. [PF_11]
K_K02 [2/5]
Współpracuje z innymi studentami na zajęciach oraz poza nimi, wspólnie z nimi realizując zadania dotyczące różnych elementów i części zajęć. [PF_12]
K_K03 [2/5]
Docenia rolę polonistów i animatorów kultury w krzewieniu normy wymawianiowej i aktywnemu działaniu na rzecz dążenia do jej osiągnięcia przez jak największą liczbę ludzi używających polszczyzny. [PF_13]
K_K05 [3/5]
Zdaje sobie sprawę ze znaczenia fonetyki i poprawnej wymowy w procesie tworzenia polszczyzny – jednego z najistotniejszych elementów składających się na kulturę Polski, wyróżniającą nasz naród spośród innych. [PF_14]
K_K07 [3/5]
Posiada wiedzę z zakresu przewidywanych tendencji i zmian zachodzących w obrębie współczesnej fonetyki i zasad poprawnej wymowy. [PF_2]
K_W03 [4/5]
Odznacza się wiedzą na temat wybranych metodologii badawczych mających zastosowanie w fonetyce języka polskiego. [PF_3]
K_W07 [3/5]
Ma świadomość zmian fonetyczno-wymawianiowych wynikających bezpośrednio i pośrednio ze społecznego i regionalnego zróżnicowania polszczyzny. [PF_4]
K_W09 [3/5]
Zdaje sobie sprawę z wpływu zjawisk uwarunkowanych historycznie na stan współczesnego systemu fonetycznego języka polskiego. [PF_5]
K_W10 [3/5]
Potrafi samodzielnie – na zajęciach oraz poza nimi – wyszukać przykłady analizowanych zjawisk fonetycznych, poddać je krytycznej analizie i na tej podstawie wyciągnąć wnioski wobec badanego aspektu. [PF_6]
K_U01 [5/5]
Cechuje się umiejętnością doboru najwłaściwszej i najefektywniejszej metody badawczej dla danego zjawiska ze względu na wybrane kryterium. [PF_7]
K_U02 [4/5]
Potrafi, stosując różnorodne metody i techniki charakterystyczne dla poszczególnych ośrodków, dokonać interpretacji badanych zjawisk wymawianiowych w odniesieniu do przyjętych zasad; potrafi je zestawić w ujęciu konfrontatywnym i podać przykłady. [PF_8]
K_U04 [3/5]
Analizując wybrane przykłady badanych aspektów fonetycznych, potrafi przyjrzeć się krytycznie literaturze naukowej omawiającej dane zjawisko, potrafi także – drogą dedukcji – wyciągnąć właściwe wnioski. [PF_9]
K_U05 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PF_w_1]
Egzamin pisemny sprawdzający stopień przyswojenia wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych z zakresu fonetyki języka polskiego, prawideł poprawnej wymowy polskiej oraz analizy, interpretacji i uszeregowania zjawisk w nich występujących wraz ze wskazaniem właściwych przykładów odpowiadających danemu zjawisku językowemu.
PF_1 PF_10 PF_11 PF_12 PF_13 PF_14 PF_2 PF_3 PF_4 PF_5 PF_6 PF_7 PF_8 PF_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [PF_fs_1]
Metoda podająca, problemowa: pogadanka, dyskusja, metoda zadaniowa, praca z tekstem, metoda aktywizująca, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza i interpretacja zebranego materiału językowego.
15
Samodzielna realizacja wskazanych przez prowadzącego partii materiału, przygotowanie przykładów występowania zjawisk omówionych na zajęciach oraz ich analiza. Utrwalenie zdobytej wiedzy w formie powtórzenia przed egzaminem końcowym.
45 Egzamin pisemny [PF_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)