Regionalne zróżnicowanie języka Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2014

Nazwa modułu: Regionalne zróżnicowanie języka
Kod modułu: 02-FP-DP-S1-RZJ
Kod programu: 02-S1FLP12.2014
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Regionalne zróżnicowanie języka poświęcone jest przybliżeniu studentom wiedzy na temat terytorialnych odmian polszczyzny (cechy fonetyczne i morfologiczne, a także historyczny rozwój dialektów i gwar ludowych). Podczas zajęć zgłębiane są zagadnienia z zakresu etnolingwistyki (kultura ludowa, teksty gwarowe, tożsamość regionalna) oraz prezentuje się bogactwo polskiego folkloru w jego wymiarze muzycznym i plastycznym. Omawiane są także podstawowe terminy geografii lingwistycznej.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada wiedzę o miejscu filologii narodowej pośród innych nauk humanistycznych, rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną humanistyki; [RZJ_1]
K_W01 [2/5]
potrafi wykorzystać do celów analizy językowo-stylistycznej tekstu wybraną metodę oraz odpowiednią terminologię językoznawczą; [RZJ_10]
K_U03 [2/5]
pod opieką nauczyciela akademickiego interpretuje teksty krytycznoliterackie, literaturoznawcze i językoznawcze; [RZJ_11]
K_U06 [2/5]
umie przeprowadzić analizę współczesnego tekstu nieliterackiego na każdym jego poziomie; [RZJ_12]
K_U09 [4/5]
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i wyprowadzania wniosków badawczych z celowym wykorzystaniem literatury przedmiotu z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; [RZJ_13]
K_U13 [2/5]
potrafi prowadzić merytoryczny dialog, rozważając tezy postawione przez komentowanego badacza lub nauczyciela akademickiego; [RZJ_14]
K_U14 [2/5]
potrafi przygotować na temat określony przez opiekuna naukowego prace semestralne oraz pracę dyplomową, które spełniają standardy wypowiedzi akademickiej (uwzględniają stan badań, zawierają literaturę przedmiotu, odnośniki, respektują reguły prawa autorskiego); [RZJ_15]
K_U16 [3/5]
potrafi pracować w ramach zespołu realizującego wyznaczone przez nauczyciela akademickiego zadanie; [RZJ_16]
K_K03 [1/5]
potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego; [RZJ_17]
K_K04 [1/5]
przejawia szacunek dla warsztatu pracy polonisty, a szczególnie – zabytków języka i kultury; [RZJ_18]
K_K05 [2/5]
ma świadomość znaczenia języka i tradycji literackiej w wytwarzaniu kultury jako dobra narodowego, lokalnego, środowiskowego; [RZJ_19]
K_K07 [3/5]
zna podstawową terminologię z zakresu nauki o języku; posiada wiedzę o działach i poddziałach językoznawstwa ogólnego i stosowanego; [RZJ_2]
K_W04 [1/5]
rozumie doniosłość i kulturową wartość regionalnego zróżnicowania języka polskiego; [RZJ_20]
K_K09 [2/5]
potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych; [RZJ_21]
K_K10 [2/5]
zna najważniejsze polskie czasopisma naukowe z dziedziny literaturoznawstwa oraz językoznawstwa; [RZJ_3]
K_W10 [1/5]
posiada wiedzę z dziedziny teorii kultury w zakresie pozwalającym ujmować teksty literackie i nieliterackie jako realizację określonego kodu kulturowego; [RZJ_4]
K_W12 [1/5]
posiada wiedzę o wpływie innych kultur na literaturę i język polski; rozumie związki i zależności między różnymi literaturami, kulturami i kodami komunikacyjnymi; [RZJ_5]
K_W13 [4/5]
ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie językoznawstwa; [RZJ_6]
K_W15 [2/5]
zna założenia i elementy metod opisu oraz interpretacji tekstów nieliterackich: strukturalistyczne, semantyki składnikowej, leksykalnej, stylistyki językoznawczej, tekstologii; [RZJ_7]
K_W17 [1/5]
ma świadomość zróżnicowania języka, zna specyfikę różnych obiegów literackich; [RZJ_8]
K_W19 [1/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; [RZJ_9]
K_U01 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
pisemna praca semestralna [RZJ_w_1]
praca sprawdzająca znajomość przedstawianych na zajęciach zagadnień i umiejętność zastosowania ich w analizie materiałowej;
RZJ_1 RZJ_10 RZJ_11 RZJ_12 RZJ_13 RZJ_14 RZJ_15 RZJ_16 RZJ_17 RZJ_18 RZJ_19 RZJ_2 RZJ_20 RZJ_21 RZJ_3 RZJ_4 RZJ_5 RZJ_6 RZJ_7 RZJ_8 RZJ_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [RZJ_fs_1]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa (metoda aktywizująca wraz grami sytuacyjną i dydaktyczną), metoda zadaniowa oraz metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe z analizą materiału językowego)
30
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, praktyczna analiza wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórka i ugruntowanie materiału przedstawionego na zajęciach
30 pisemna praca semestralna [RZJ_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)