Praktyki psychologiczno-pedagogiczne Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2014

Nazwa modułu: Praktyki psychologiczno-pedagogiczne
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-PPP
Kod programu: 02-S1FLP12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Praktykę psychologiczno-pedagogiczną studenci odbywają w wybranych szkołach (zespołach szkół), w których uczniowie mają zapewnioną opiekę zarówno pedagoga, jak i psychologa. Zaliczenie praktyki psychologiczno-pedagogicznej jest jednym z warunków uzyskania uprawnień zarówno do wykonywania zawodu nauczyciela (w tym nauczyciela świetlicy szkolnej), jak i asystenta nauczyciela. W ramach praktyk psychologiczno-pedagogicznych Studenci przede wszystkim hospitują wskazane zajęcia (m.in. zajęcia w świetlicy szkolnej, godziny wychowawcze, edukacyjne zajęcia pozalekcyjne, zajęcia prowadzone przez pedagoga i psychologa szkolnego), zapoznają się z dokumentacją prowadzoną przez psychologa i pedagoga szkolnego, zapoznają się ze wskazanymi aktami prawnymi, pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego przygotowują materiały pomocnicze na zajęcia z uczniami.
Wymagania wstępne:
Praktyki odbywają tylko ci studenci, którzy wybrali specjalność nauczycielską.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma podstawową wiedzę na temat pracy opiekuńczo-wychowawczej różnego typu placówek i instytucji. [PPP_1]
KN_W01 [2/5] KN_W03 [2/5] KN_W04 [2/5] KN_W14 [2/5]
Odpowiedzialnie i świadomie przygotowuje się do pracy z grupami uczniów i pojedynczymi uczniami o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach. [PPP_10]
KN_K01 [2/5]
Rozumie potrzebę podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami (szczególnie tymi, u których występuje konieczność stosowania odrębnych działań opiekuńczo-wychowawczych). [PPP_11]
KN_K01 [2/5] KN_K05 [2/5]
Potrafi zaplanować realizację wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego bądź opiekuna praktyki zadania i wykonać je samodzielnie lub w grupie. [PPP_12]
K_K03 [3/5] K_K04 [3/5]
Ma podstawową wiedzę na temat sposobów diagnozowaniem indywidualnych potrzeb uczniów. [PPP_2]
KN_W01 [2/5] KN_W12 [2/5] KN_W14 [2/5]
Ma podstawową wiedzę na temat projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom. [PPP_3]
KN_W01 [2/5] KN_W08 [2/5] KN_W14 [2/5]
Ma podstawową wiedzę na temat prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych, w tym tych wykorzystujących środki multimedialne i technologię informacyjną, wobec grup i poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb – możliwości i ograniczeń. [PPP_4]
KN_W01 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_W11 [3/5] KN_W14 [3/5]
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę psychologiczno-pedagogiczną w praktyce. [PPP_5]
KN_U01 [3/5] KN_U02 [3/5]
Ma podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na poznanie uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także na wstępne określenie poziomu ich rozwoju oraz dysfunkcji i zaburzeń. [PPP_6]
K_U11 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U10 [3/5]
Potrafi zaprojektować działania opiekuńczo-wychowawcze i terapeutyczne, w tym te wykorzystujące środki multimedialne i technologię informacyjną, wobec grup i poszczególnych uczniów o zróżnicowanych potrzebach. [PPP_7]
K_U17 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U11 [4/5]
Potrafi, korzystając z pomocy opiekuna, prowadzić działania opiekuńczo-wychowawcze i terapeutyczne wobec grupy i poszczególnych uczniów w grupie. [PPP_8]
KN_U05 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U08 [3/5] KN_U11 [3/5] KN_U12 [3/5]
Potrafi ocenić przebieg prowadzonych działań opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych oraz realizację zamierzonych celów. [PPP_9]
KN_U04 [3/5] KN_U09 [3/5] KN_U12 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Prowadzenie dokumentacji praktyki (dzienniczka praktyki) [PPP_w_1]
W czasie trwania praktyk każdy student prowadzi systematycznie dzienniczek praktyk (według podanego wzoru), w którym zapisuje terminy wszystkich zajęć i ich rodzaj. Po omówieniu z nauczycielem hospitowanych zajęć student sporządza krótką notatkę o ich przebiegu. Obecność studenta na wymienionych w dzienniczku zajęciach potwierdzają prowadzący je nauczyciele. Obecność studenta na praktyce potwierdza swym podpisem i pieczątką dyrektor szkoły. Ocena końcowa zostaje ustalona na podstawie przedstawionej przez studenta dokumentacji: dzienniczka praktyk (liczba zrealizowanych godzin, hospitowane zajęcia, uwagi o zajęciach) oraz rozmowy ze studentem na temat hospitowanych zajęć.
PPP_1 PPP_10 PPP_11 PPP_12 PPP_2 PPP_3 PPP_4 PPP_5 PPP_6 PPP_7 PPP_8 PPP_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PPP_fs_1]
metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana), metoda zajęć praktycznych, metody podające (w tym: rozmowa pohospitacyjna, praca ze źródłem drukowanym)
0
wypełnienie dzienniczka praktyki, usystematyzowanie zdobytej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej
30 Prowadzenie dokumentacji praktyki (dzienniczka praktyki) [PPP_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)