Psychologia Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S1FLP12.2014

Nazwa modułu: Psychologia
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-Ps
Kod programu: 02-S1FLP12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
W ramach modułu realizowane są treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012.) Wykaz treści, realizowanych w ramach modułu: 1. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych. 2.Podstawowe pojęcia psychologii (procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór o przetwarzanie informacji, mowa, myślenie, rozumowanie, uczenie się i pamięć; uwaga, emocje, motywacja, zdolności i uzdolnienia). 3. Modele rozwoju, czynniki rozwoju, fazy rozwoju. 4. Różnice indywidualne (inteligencja, temperament, styl poznawczy). 5. Osobowość. 6. Podstawowe zagadnienia z psychologii społecznej (postawy, stereotypy i uprzedzenia; pojęcie i uwarunkowania zachowań społecznych; empatia, zachowania asertywne i uległe; reguły współdziałania). 7. Pojęcie stresu psychologicznego i procesów zaradczych. 8. Wypalenie zawodowe nauczyciela – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. 9. Zagadnienie normy i patologii, zdrowia (psychicznego) i jego zaburzeń. Zaburzenia rozwojowe. Całościowe zaburzenia rozwoju. 10. Zaburzenia emocjonalne, lękowe, zaburzenia nastroju i odżywiania. 11. Problematyka uzależnień (w tym „współczesne” uzależnienia). 12. Niepełnosprawność fizyczna i intelektualna oraz jej konsekwencje psychologiczne. 13. Zasady konstruowania klasowych i szkolnych programów promujących zdrowie i programów profilaktycznych.
Wymagania wstępne:
Moduł dla studentów specjalności nauczycielskiej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności merytorycznych, psychologiczno-pedagogicznych, dydaktycznych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnej wiedzy i umiejętności, wyznacza kierunki swojego rozwoju. [P_9]
KN_K02 [3/5] KN_K03 [3/5] KN_K04 [3/5] KN_K05 [3/5] KN_K07 [3/5] KN_K08 [3/5]
Zna podstawową terminologię z zakresu psychologii, w tym związaną z kształtowaniem u uczniów pozytywnego stosunku do nauki (pamięć, uczenie się, myślenie, rozumowanie, inteligencja) oraz rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. Zna definicje i cechy składowe motywacji oraz osiągnięć. [Ps_1]
KN_W01 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W09 [3/5] KN_W13 [3/5]
Zna zasady pracy oraz rodzaje ról w zespole. Zna strategie umożliwiające osiągnięcie zamierzonych efektów, wie jak unikać porażek. Posiada podstawową wiedzę na temat różnic indywidualnych: osobowości, temperamentu i cech charakteru, która może być pomocna w pracy z uczniem na drugim etapie edukacyjnym. [Ps_2]
KN_W01 [3/5] KN_W02 [3/5]
Ma podstawową wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów na drugim etapie edukacyjnym (uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych: zdolnych, z dysfunkcjami, zaburzeniami nastroju i zachowania). [Ps_3]
KN_W02 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_W14 [4/5]
Potrafi sprawnie komunikować się na lekcji (w tym komunikować się z nastawieniem na osiągnięcie zamierzonego celu dydaktycznego, wychowawczego), jak również podczas spotkań z rodzicami, gronem pedagogicznym i dyrekcją). Potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, jak również z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. [Ps_4]
KN_U05 [2/5] KN_U06 [2/5] KN_U08 [2/5]
Rozumie terminologię zawartą w opiniach z poradni psychologicznych lub psychologiczno-pedagogicznych. [Ps_5]
KN_U01 [2/5] KN_U02 [2/5]
Wie, jakie są możliwości pomocy uczniowi oraz współpracy nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem. Ma podstawową wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela. [Ps_6]
KN_W15 [4/5] KN_K01 [4/5]
Potrafi dokonać oraz zastosować odpowiednie narzędzia do obserwacji, diagnozy i oceny sytuacji pedagogicznych oraz dydaktycznych. Ma podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie oraz pracę z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym zna podstawowe zaburzenia nastroju, emocji i zachowania). [Ps_7]
K_U04 [2/5] KN_U02 [2/5] KN_U10 [2/5] KN_U11 [2/5]
Potrafi ocenić mocne i słabe strony (swoje, ucznia, prowadzonych działań), poszerza wiedzę i umiejętności, dąży do nieustannego samorozwoju. Wspiera rozwój i działania ucznia. [Ps_8]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [Ps_w_1]
Kolokwium zaliczeniowe sprawdzające wiedzę merytoryczną studenta z zakresu podstawowej wiedzy psychologicznej.
Ps_1 Ps_3 Ps_4 Ps_5 Ps_6 Ps_7 Ps_8
Prezentacja eksperymentu [Ps_w_2]
Student podczas zajęć przedstawia wybrany eksperyment z zakresu psychologii procesów poznawczych (m in. uwagi, pamięci, uczenia się) lub psychologii społecznej. Przygotowanie odbywa się samodzielnie w domu, natomiast prezentacja eksperymentu odbywa się na zajęciach. Do każdego eksperymentu studenci sporządzają raport z przebiegu.
Ps_1
Krótkie zadania sprawdzające [Ps_w_3]
Bieżąca wiedza weryfikowana jest na każdych zajęciach podczas dyskusji sprawdzających przygotowanie studentów do zajęć
P_9 Ps_1 Ps_2 Ps_3 Ps_5 Ps_6 Ps_7 Ps_8
Egzamin (test sumatywny) [Ps_w_4]
Test egzaminacyjny (sumatywny) z zadaniami wielokrotnego wyboru i otwartymi
P_9 Ps_1 Ps_2 Ps_3 Ps_4 Ps_5 Ps_6 Ps_7 Ps_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [Ps_fs_1]
Przekaz treści programowych odbywa się z wykorzystaniem: - metody problemowej (heureza), - metody aktywizującej (gra dydaktyczna, burza mózgów, drzewo decyzyjne), - metody eksponującej (fragmenty filmu). Metoda praktyczna(eksperyment). Metoda podająca (prezentacja projektu). Metoda problemowa.
30
Przygotowanie do prowadzenia eksperymentu z zakresu psychologii procesów poznawczych lub psychologii społecznej. Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o zadaną wcześniej literaturę przedmiotu.
30 kolokwium [Ps_w_1] Prezentacja eksperymentu [Ps_w_2] Krótkie zadania sprawdzające [Ps_w_3]
wykład [Ps_fs_2]
Wykład informacyjny, aktywizujący, objaśniający, wyjaśniający, z użyciem prezentacji oraz materiału filmowego.
15
Student pogłębia wiedzę psychologiczną (zbiera literaturę przedmiotu, jak również poświęca czas na lekturę samodzielną). Student powtarza i ugruntowuje materiał przedstawiony na zajęciach, w tym przygotowuje się do egzaminu.
15 Egzamin (test sumatywny) [Ps_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)