Zachowania komunikacyjne w mediach Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-S2KM14.2014

Nazwa modułu: Zachowania komunikacyjne w mediach
Kod modułu: 02-MO2S-14-18K
Kod programu: 02-S2KM14.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł Zachowania komunikacyjne w mediach poszerza orientację studenta w zakresie wiedzy o kompetencjach komunikacyjnych współczesnego człowieka, współczesnych społeczności i instytucji. Student poznaje tradycyjne i współczesne strategie komunikacyjne, analizuje różnorodne schematy porozumiewania się, uwzględniając rodzaje tworzywa językowego i przemiany kultury. Dokonuje charakterystyk różnych odmian interakcji. Koncentruje uwagę na zmienności funkcji komunikacyjnych, na zmianie statusów nadawcy, komunikatu i odbiorcy oraz na modyfikacjach tradycyjnych zachowań komunikacyjnych, przede wszystkim lektury, transmisji informacji, percepcji. Rozpoznaje podstawowe przesunięcia komunikacyjne, oparte na kształtowaniu kompetencji do nawigowania, interaktywnego działania i wirtualizowania.
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych zjawisk kulturowych i komunikacyjnych oraz związanych z nimi pojęć.
Literatura podstawowa:
1.T. Miczka: O zmianie zachowań komunikacyjnych. Konsument w nowych sytuacjach audiowizualnych. Katowice 2002. 2.D. Tapscott: Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Przeł. P. Cypryański. Warszawa 2010. 3.T. Miczka: Nowe kompetencje komunikacyjne użytkowników multimediów. W: Internet – społeczeństwo informacyjne – kultura. Red. Andrzej Kiepas, M. S. Szczepański, U. Żydek-Bednarczuk. Tychy 2006. 4.T. Miczka: Multimedia – „multi” w mediach. O nowych formach i wymiarach pluralizacji kultury. W: Nowe media – nowe w mediach. Red. I. Borkowskiego, A. Woźny. Wrocław 2001, s. 11–24. 5.K. Wilkoszewska: Prefiksy w roli wyznaczników współczesności. W: Intermedialność w kulturze końca XX wieku. Red. A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak. Białystok 1998. 6.L. Manovich: Język nowych mediów. Przeł. P. Cypryański. Warszawa 2006. 7.M. Filiciak: Media wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i Internetu. Gdańsk 2013. 8.H. Jenkins: Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak. Warszawa 2007. 9.L. Lessig: Wolna kultura. Przekład zbiorowy. Warszawa 2005. 10.Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów. Red. A. Gwoźdź. Kraków 2010. 11.M. Filiciak: Użytkownik jako producent. Ku genealogii nowych mediów. W: Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?. Red. E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Kraków 2008, s. 261–269. 12.M. Castells: Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu. Tłum. O. Siara. Warszawa 2013. 13.D. Tapscott, A. D. Williams: Makrowikinomia: reset świata i biznesu. Przeł. D. Bakalarz. Warszawa 2011. 14.Nowe media. Między dziennikarstwem obywatelskim a polityką. Red. M. Jeziński, A. Seklecka, Ł. Wojtkowski. Toruń 2014. 15.A. Falkowski, T. Tyszka: Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk 2009. 16.R. Heath: Reklama. Co tak naprawdę wpływa na jej skuteczność? Gdańsk 2008. 17.D. Doliński, B. Błoch: Ukryte sensy zachowania. Rozmowy o wywieraniu wpływu i reklamie. Kraków 2006. 18.B. Bergström: Komunikacja wizualna. Warszawa 2009. 19.Marketing polityczny. W poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu. Red. M. Jeziński. Toruń 2004. 20.B. Dobek-Ostrowska: Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa 2007. 21.Media masowe w systemach demokratycznych. Teoretyczne problemy i praktyczny wymiar komunikowania politycznego. Red. B. Dobek-Ostrowska. Wrocław 2003. 22.E. Rothenbuhler: Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej. Przeł. J. Barański. Kraków 2003. 23.J. Mikułowski Pomorski: Jak narody porozumiewają sie ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. Kraków 2012.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
rozumie potrzebę pogłębiania swej wiedzy i umiejętności dotyczących przyczyn i przebiegu procesów komunikacyjnych; inspiruje edukacyjne działania innych w zakresie współczesnych strategii komunikacyjnych [18K_K01]
02-MO2SN-14_K01 [5/5]
sprawnie i ze zrozumieniem posługuje się specjalistyczną terminologią; potrafi weryfikować i oceniać zawartość tekstów interpretacyjnych [18K_U02]
02-MO2SN-14_U02 [5/5]
rozpoznaje podstawowe przesunięcia komunikacyjne; potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę i interpretację zachowań komunikacyjnych; potrafi określić znaczenia różnych zachowań komunikacyjnych i omówić sposoby ich uwikłania w przemiany społeczno-kulturowe; świadomie stosuje w tych celach metody wypracowane na gruncie nauk humanistycznych i społecznych [18K_U11]
02-MO2SN-14_U11 [5/5]
potrafi prognozować i modelować zmiany w schematach porozumiewania się oraz kompetencje komunikacyjne współczesnego człowieka [18K_U12]
02-MO2SN-14_U12 [5/5]
zna terminologię komunikologiczną (dotyczącą funkcji, kompetencji i strategii komunikacyjnych; rodzajów interakcji; schematów porozumiewania się) na poziomie rozszerzonym [18K_W02]
02-MO2SN-14_W02 [5/5]
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu zachowań komunikacyjnych [18K_W04]
02-MO2SN-14_W04 [5/5]
ma szczegółową wiedzę o współczesnych szkołach badawczych, zajmujących się analizą zachowań komunikacyjnych, i ich dokonaniach [18K_W06]
02-MO2SN-14_W06 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności oraz weryfikacja kompetencji
18K_K01 18K_U02 18K_W02 18K_W04 18K_W06
egzamin (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-MO2SN-14-w_e]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
18K_U11 18K_W02 18K_W04 18K_W06
test/praca pisemna [02-MO2SN-14-w_t]
przygotowanie pracy zaliczeniowej na wybrany temat, weryfikującej wiedzę i umiejętności
18K_U11 18K_U12
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO2S-f_l]
praca z tekstami teoretycznymi, prezentacja i analiza przykładów różnych zachowań komunikacyjnych
15
studiowanie tekstów naukowych; przygotowanie przykładów egzemplifikujących omawiane zagadnienia komunikacyjne
45 dyskusja sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d] egzamin (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-MO2SN-14-w_e] test/praca pisemna [02-MO2SN-14-w_t]
wykład [02-MO2S-f_w]
wykład konwersatoryjny
15
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat
45 test/praca pisemna [02-MO2SN-14-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr letni 2014/2015 Zachowania komunikacyjne w mediach [02-KM-S2-026] polski