Dydaktyka drugiego języka Kierunek studiów: Filologia (filologia romańska)
Kod programu: 02-S2FLR12.2017

Nazwa modułu: Dydaktyka drugiego języka
Kod modułu: 02-FL-S2-240D2J
Kod programu: 02-S2FLR12.2017
Semestr: semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy nauczyciela poprzez zapoznanie ich z podstawowymi wiadomościami z zakresu glottodydaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki procesu nauczania/uczenia się drugiego języka obcego.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu glottodydaktyki.
Literatura podstawowa:
Bednarek J., Lubina E., 2008, Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, PWN SA, Warszawa Dakowska M., 2014, O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej, WUW, Warszawa. Dakowska M., 2007, Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. PWN SA, Warszawa Diadori P., Palermo M., Troncarelli D., 2009: “Manuele di didattica dell’italiano L2”, Guerra edizioni, Perugia. Diadori P. (a cura) 2010, “Insegnare italiano a stranieri”, Le Monnier, Milano. Komorowska H., 1999, Metodyka nauczania języków obcych, WSiP, Warszawa. Pfeiffer W., 2001, „Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki”, Wargos, Poznań Pichiassi M., 1999: “Fondamenti di glottodidattica”, Guerra Edizioni. Topol P, 2003: Intermedialne nauczanie języka obcego, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań Wilczyńska W., 1993, Introduction à la didactique du français langue étrangère, WOM, Koszalin Wilczyńska W., 1999: Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa – Poznań, PWN S.A.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) [N2_K01]
KN2_K01 [2/5]
ma wysoką świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [N2_K03]
KN2_K03 [2/5]
ma głęboką świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów [N2_K05]
KN2_K05 [3/5]
potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie [N2_U09]
KN2_U09 [3/5]
potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce [N2_U10]
KN2_U10 [4/5]
posiada komplementarną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji − celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych [N2_W06]
KN2_W06 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Analiza grupowa wybranych problemów pedagogicznych [w-1]
Przedstawienie, analiza i podsumowanie najbardziej typowych problemów pedagogicznych.
N2_U09 N2_W06
Opracowanie i prezentacja konspektu lekcji, ćwiczeń na rozwijanie poszczególnych kompetencji, [w-2]
Opracowanie konspektu lekcji Przygotowanie ćwiczeń na rozwijanie poszczególnych kompetencji językowych Opracowanie przykładowego testu
N2_K01 N2_K03 N2_K05 N2_U10
Test zaliczeniowy [w-3]
Studenci przystępują do egzaminu w formie pisemnej.
N2_K01
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [f-1]
Dyskusja na temat wybranych zagadnień z zakresu metodyki nauczania języka obcego
5
Aktywne uczestnictwo w zajęciach
10 Analiza grupowa wybranych problemów pedagogicznych [w-1]
ćwiczenia [f-2]
Praca indywidualna
10
Prezentacja przygotowanego konspektu, ćwiczeń, przykładowego testu
5 Opracowanie i prezentacja konspektu lekcji, ćwiczeń na rozwijanie poszczególnych kompetencji, [w-2]
ćwiczenia [f-3]
Praca w grupach
10
Inscenizacja – analiza wybranych zachowań nauczyciela i uczniów
5 Analiza grupowa wybranych problemów pedagogicznych [w-1] Opracowanie i prezentacja konspektu lekcji, ćwiczeń na rozwijanie poszczególnych kompetencji, [w-2] Test zaliczeniowy [w-3]
ćwiczenia [f-4]
Lektura wybranych tekstów
5
Aktywne uczestnictwo w zajęciach
10 Test zaliczeniowy [w-3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)