Pedagogika I
Field of study: Philology (Romance Philology)
Programme code: 02-S2FLR12.2017

Module name: | Pedagogika I |
---|---|
Module code: | 02-FL-S2-240P-1 |
Programme code: | 02-S2FLR12.2017 |
Semester: | winter semester 2017/2018 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Celem nadrzędnym przedmiotu jest zainspirowanie studentów do myślenia pedagogicznego. Poznanie najnowszej wiedzy interdyscyplinarnej o edukacji a także refleksja nad możliwościami aplikacyjnymi. Posługiwanie się i rozumienie pojęć, a także zjawisk pedagogicznych oraz rozumienia kontekstów zjawisk edukacyjnych i roli zawodowej nauczyciela-pedagoga. Praktyczne działania na zajęciach mają na celu wzmocnienie kompetencji twórczych, emocjonalnych oraz komunikacyjnych przyszłych nauczycieli. |
Prerequisites: | brak |
Key reading: | Bauman Z., Ponowoczesne wzory osobowe, w: „Studia socjologiczne ”, 2/93.
Bińczycka J., Między swobodą a przemocą w wychowaniu, Kraków 1997.
Brezinka W., Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków Wydawnictwo WAM 2005.
Gardner H. , Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań 2002.
Gurycka A., Błąd w wychowaniu. Warszawa 1995.
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Rozdział 3: Uczenie się jako centralna kategoria pojęciowa. Warszawa
Illeris K., Trzy wymiary uczenia się. Wrocław 2002.
Krzywosz Rynkiewicz B., Dyscyplina w szkole, Warszawa 1996.
Kwiatkowska H., Pedeutologia Warszawa 2008.
M. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa 1997.
Mazlich E., Faber A., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci mówiły. Warszawa 1993.
Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa 2003.
Mieszalski S., O przymusie i dyscyplinie szkolnej, Warszawa 1997.
Pankowska D., Wychowanie a role płciowe. Gdańsk 2005.
Philips D.C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańsk 2003.
Popieralska A., Dlaczego nasze dzieci spra¬wiają trudności wychowawcze, Warszawa 1978
|
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
is convinced of the sense, value and the need for undertaking pedagogical activities in the social environment; is ready to take up professional challenges; reveals a high level of activity; takes the effort and persists in performing individual and team tasks resulting from the teacher’s role [N2_K02] |
KN2_K02 [4/5] |
is aware of the need to perform individualized pedagogical activities (educational and school-age care activities) with regard to pupils with special educational needs [N2_K03] |
KN2_K03 [5/5] |
is able to make use of theoretical knowledge in the field of pedagogy and psychology as well as teaching strategies and detailed methodology in order to diagnose, analyse and anticipate pedagogical situations and to choose appropriate strategies to realize particular stages of the educational process [N2_U03] |
KN2_U03 [3/5] |
is able to manage educational and pedagogical processes, and to cope with a group of pupils (classes and tutor groups) [N2_U08] |
KN2_U08 [2/5] |
has knowledge of education and teaching, including their philosophical, socio-cultural, psychological, biological, and medical bases [N2_W03] |
KN2_W03 [4/5] |
has knowledge of the methodology of performing tasks – norms, procedures and good practices used in a chosen area of pedagogical activity (pre-school education, teaching in public schools, in special and integrated schools and departments).
[N2_W08] |
KN2_W08 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Egzamin ustny [w-1] | Obejmujący znajomość wiedzy |
N2_K02 |
Przygotowanie projektu [w-2] | Studenci samodzielnie przygotowują projekt zajęć obejmujących cele wychowawcze w pracy z grupą i jednostką |
N2_U03 |
Aktywność na zajęciach [w-3] | Praca w grupach, rozwiazywanie problemów pedagogicznych, przygotowanie, prezentowanie i omawianie strategii postępowania pedagogicznego |
N2_K02 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [f-1] | Wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne |
10 | Studenci przygotowują się do dyskusji na wykładach |
10 |
Egzamin ustny [w-1] |
lecture [f-2] | Metody twórczego rozwiązywania problemów |
10 | Studenci analizują przykłady dobrych praktyk, czytają zalecaną literaturę samodzielnie przygotowują projekt oraz jego prezentację na zajęciach |
10 |
Przygotowanie projektu [w-2] |
lecture [f-3] | Metody problemowe: dyskusje eksperckie, dramy, mapy myśli |
10 | Studenci przygotowują materiały do zajęć, zbierają informacje na podstawie literatury ale również autorefleksji i obserwacji praktyki |
10 |
Aktywność na zajęciach [w-3] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |