Pedagogika I Field of study: Philology (Romance Philology)
Programme code: 02-S2FLR12.2017

Module name: Pedagogika I
Module code: 02-FL-S2-240P-1
Programme code: 02-S2FLR12.2017
Semester: winter semester 2017/2018
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Celem nadrzędnym przedmiotu jest zainspirowanie studentów do myślenia pedagogicznego. Poznanie najnowszej wiedzy interdyscyplinarnej o edukacji a także refleksja nad możliwościami aplikacyjnymi. Posługiwanie się i rozumienie pojęć, a także zjawisk pedagogicznych oraz rozumienia kontekstów zjawisk edukacyjnych i roli zawodowej nauczyciela-pedagoga. Praktyczne działania na zajęciach mają na celu wzmocnienie kompetencji twórczych, emocjonalnych oraz komunikacyjnych przyszłych nauczycieli.
Prerequisites:
brak
Key reading:
Bauman Z., Ponowoczesne wzory osobowe, w: „Studia socjologiczne ”, 2/93. Bińczycka J., Między swobodą a przemocą w wychowaniu, Kraków 1997. Brezinka W., Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków Wydawnictwo WAM 2005. Gardner H. , Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań 2002. Gurycka A., Błąd w wychowaniu. Warszawa 1995. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Rozdział 3: Uczenie się jako centralna kategoria pojęciowa. Warszawa Illeris K., Trzy wymiary uczenia się. Wrocław 2002. Krzywosz Rynkiewicz B., Dyscyplina w szkole, Warszawa 1996. Kwiatkowska H., Pedeutologia Warszawa 2008. M. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa 1997. Mazlich E., Faber A., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci mówiły. Warszawa 1993. Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa 2003. Mieszalski S., O przymusie i dyscyplinie szkolnej, Warszawa 1997. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe. Gdańsk 2005. Philips D.C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańsk 2003. Popieralska A., Dlaczego nasze dzieci spra¬wiają trudności wychowawcze, Warszawa 1978
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
is convinced of the sense, value and the need for undertaking pedagogical activities in the social environment; is ready to take up professional challenges; reveals a high level of activity; takes the effort and persists in performing individual and team tasks resulting from the teacher’s role [N2_K02]
KN2_K02 [4/5]
is aware of the need to perform individualized pedagogical activities (educational and school-age care activities) with regard to pupils with special educational needs [N2_K03]
KN2_K03 [5/5]
is able to make use of theoretical knowledge in the field of pedagogy and psychology as well as teaching strategies and detailed methodology in order to diagnose, analyse and anticipate pedagogical situations and to choose appropriate strategies to realize particular stages of the educational process [N2_U03]
KN2_U03 [3/5]
is able to manage educational and pedagogical processes, and to cope with a group of pupils (classes and tutor groups) [N2_U08]
KN2_U08 [2/5]
has knowledge of education and teaching, including their philosophical, socio-cultural, psychological, biological, and medical bases [N2_W03]
KN2_W03 [4/5]
has knowledge of the methodology of performing tasks – norms, procedures and good practices used in a chosen area of pedagogical activity (pre-school education, teaching in public schools, in special and integrated schools and departments). [N2_W08]
KN2_W08 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Egzamin ustny [w-1]
Obejmujący znajomość wiedzy
N2_K02 N2_W08
Przygotowanie projektu [w-2]
Studenci samodzielnie przygotowują projekt zajęć obejmujących cele wychowawcze w pracy z grupą i jednostką
N2_U03 N2_U08 N2_W03
Aktywność na zajęciach [w-3]
Praca w grupach, rozwiazywanie problemów pedagogicznych, przygotowanie, prezentowanie i omawianie strategii postępowania pedagogicznego
N2_K02 N2_K03
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [f-1]
Wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne
10
Studenci przygotowują się do dyskusji na wykładach
10 Egzamin ustny [w-1]
lecture [f-2]
Metody twórczego rozwiązywania problemów
10
Studenci analizują przykłady dobrych praktyk, czytają zalecaną literaturę samodzielnie przygotowują projekt oraz jego prezentację na zajęciach
10 Przygotowanie projektu [w-2]
lecture [f-3]
Metody problemowe: dyskusje eksperckie, dramy, mapy myśli
10
Studenci przygotowują materiały do zajęć, zbierają informacje na podstawie literatury ale również autorefleksji i obserwacji praktyki
10 Aktywność na zajęciach [w-3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)