Zasady komunikowania Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-S2KM14.2014

Nazwa modułu: Zasady komunikowania
Kod modułu: 02-MO2S-14-17K
Kod programu: 02-S2KM14.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
W ramach modułu Zasady komunikowania student poznaje podstawowe wiadomości z zakresu komunikacji, komunikowania i komunikowania się. Analizuje różne kody, a w ramach kodu językowego poznaje typy argumentacji, środki perswazji i sposoby ich zastosowania w reklamie, polityce, propagandzie a także komunikacji interpersonalnej. Zapoznaje się z przekonywaniem bezpośrednim i pośrednim. Uczy się posługiwania strategiami w różnych typach komunikacji. Odróżnia perswazję od manipulacji. Potrafi zastosować działania mające na celu kierowanie postawami i/lub zachowaniami ludzkimi. Poznaje podstawowe zasady wystąpień publicznych, odpowiedzialności mówcy, sposobów prezentacji multimedialnych. Poznaje różne rodzaje przemówień publicznych (informowanie, przekonywanie). Stosuje argumentację i racjonalne myślenie. W formie warsztatów uczy się autoprezentacji, publicznego wystąpienia, negocjacji.
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych zjawisk kulturowych i komunikacyjnych oraz związanych z nimi pojęć.
Literatura podstawowa:
M. Korolko: Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny. Warszawa 1990 M. Rusinek, A. Załazińska: Retoryka podręczna, Kraków 2005 B. E. Gronbeck, K. German, D. Ehninger, A. Monroe: Zasady komunikacji werbalnej. Tłum. A. Bartkowicz, A. Bezwińska-Walerjan. Poznań 2001. Z. Nęcki: Negocjacje w biznesie, Kraków 2000 Język perswazji publicznej, pod red. K. Musiołek-Kłosińska, T, Zgółka, Poznań 2003 Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin 2004
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
nabywa niezbędne kompetencje językowe, pragmatyczne i dyskursywne; wykorzystuje nabyte umiejętności i sprawności w życiowych sytuacjach (autoprezentacja w rozmowie o pracę, negocjacje, wystąpienia publiczne); odróżnia informację od perswazji i manipulacji, odróżnia fakty od opinii, ocenia zastosowane strategie [17K_K04]
02-MO2SN-14_K04 [5/5]
w interpretacjach wystąpień publicznych integruje wiedzę i umiejętności z różnych dyscyplin i aplikuje je do nowej retoryki; w wystąpieniach bada zachowania niewerbalne [17K_U04]
02-MO2SN-14_U04 [5/5]
posiada umiejętności badawcze i sprawnie analizuje i interpretuje wystąpienia publiczne i negocjacje, w tym zastosowanie perswazji i manipulacji; potrafi analizować zastosowanie manipulacji, bronić się przed nią i stosować właściwe strategie komunikacyjne [17K_U05]
02-MO2SN-14_U05 [5/5]
posiada umiejętność krytycznej analizy i merytorycznego argumentowania w dyskusji [17K_U06]
02-MO2SN-14_U06 [5/5]
samodzielnie przygotowuje autoprezentację, wystąpienie publiczne, negocjacje oraz przedstawia je na zajęciach [17K_U10]
02-MO2SN-14_U10 [5/5]
w interpretacji negocjacji przywołuje kontekst społeczny i kulturowy [17K_U11]
02-MO2SN-14_U11 [5/5]
dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do skutecznego porozumiewania się [17K_U12]
02-MO2SN-14_U12 [5/5]
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu retoryki, szczególnie : z teorii i metodologii nowej retoryki i dyscyplin pokrewnych [17K_W03]
02-MO2SN-14_W03 [5/5]
zna zasady wystąpień publicznych i negocjacji [17K_W04]
02-MO2SN-14_W04 [5/5]
posiada wiedzę w zakresie specyfiki kulturowej negocjacji z innymi narodowościami [17K_W05]
02-MO2SN-14_W05 [5/5]
zna współczesną literaturę naukową dotyczącą pojęć: strategia, argumentacja, perswazja, manipulacja; krytycznie czyta teksty naukowe [17K_W06]
02-MO2SN-14_W06 [5/5]
zna i rozumie zasady analizowania wystąpienia publicznego i negocjacji ze szczególnym uwzględnieniem technik oddziaływania perswazyjnego i strategicznego [17K_W07]
02-MO2SN-14_W07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d]
(brak informacji)
17K_U06 17K_W03 17K_W04 17K_W05
egzamin (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-MO2SN-14-w_e]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
17K_U10 17K_U11 17K_U12 17K_W03 17K_W04 17K_W05 17K_W06 17K_W07
gra dydaktyczna [02-MO2SN-14-w_g]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności praktycznych oraz ocena postaw i kompetencji
17K_U04 17K_U05 17K_U10 17K_U11 17K_U12 17K_W06 17K_W07
sprawozdanie z lektury [02-MO2SN-14-w_h]
(brak informacji)
17K_U06 17K_W03
obserwacja weryfikująca [02-MO2SN-14-w_o]
ocena postaw i kompetencji
17K_K04 17K_U12
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO2S-14-f_l]
analiza środków oddziaływania w mediach; prezentacja wystąpienia publicznego, autoprezentacja, negocjowanie; dyskusja oceniająca nad wystąpieniami ; gry dydaktyczne i obserwacja sytuacji negocjacyjnych
30
studiowanie literatury przedmiotu; zbieranie i interpretacja przykładów egzemplifikujących zastosowanie środków perswazyjnych w mediach; przygotowanie prezentacji; przygotowanie wystąpienia publicznego, autoprezentacji, negocjacji na zadany temat
40 dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d] egzamin (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-MO2SN-14-w_e] gra dydaktyczna [02-MO2SN-14-w_g] sprawozdanie z lektury [02-MO2SN-14-w_h] obserwacja weryfikująca [02-MO2SN-14-w_o]
wykład [02-MO2S-14-f_w]
wykład wprowadzający w problematykę wraz z prezentacją
15
studiowanie literatury naukowej, obserwacja i analiza przykładów wystąpień publicznych i zachowań w reklamie, polityce i mediach
35 egzamin (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-MO2SN-14-w_e]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr letni 2014/2015 Zasady komunikowania [02-KM-S2-025] (brak informacji)