Nowoczesność w literaturze Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: 02-S1KU12.2016

Nazwa modułu: Nowoczesność w literaturze
Kod modułu: 02-K01S-12-29
Kod programu: 02-S1KU12.2016
Semestr: semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Nowoczesność w literaturze ma umożliwić studentowi orientację w zakresie wybranych problemów literatury polskiej i powszechnej I połowy XX wieku tworzonej przez wielkich nowatorów i eksperymentatorów w zarówno w poezji jak i w prozie. Student poznaje kategorie uznawane za podstawowe dla opisu literatury nowoczesnej, jak np. pojęcie podmiotu literackiego, autonomii formy artystycznej, jej konstrukcyjności, stereotypu czy groteski. Uczy się rozpoznawać kluczowe tendencje tamtego okresu: antytradycjonalizm, programotwórstwo, rewolucyjność i prowokację a także katastrofizm. Na zajęciach uczy się wykorzystywać poznane narzędzia do analizowania i interpretowania tekstu literackiego.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
1.A. Hutnikiewicz, Od czystej formy do literatury faktu (wydanie obojętne), 2. P. Śliwiński, Poetyckie awangardy. Awangarda przedwojenna, Kraków 2004. 3. A. Nasiłowska, Trzydziestolecie (1914-1944), Warszawa 1997. 4. J. Kwiatkowski: Dwudziestolecie międzywojenne (wydanie obojętne). 5.J. Wittlin, Sól ziemi. 6. K. Jakowska, Z dziejów ekspresjonizmu w Polsce. Wokół „Soli ziemi”. 7. Z. Jarosiński, Wstęp (rozdział III: Historia anegdotyczna polskiego futuryzmu, rozdział IV: Program i poezja polskich futurystów, [w:] Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki. 8. J. Kwiatkowski: Eleuter. Szkice o wczesnej poezji Iwaszkiewicza [w:] tegoż: Poezja J. Iwaszkiewicza na tel dwudziestolecia międzywojennego 9. J. Iwaszkiewicz, Wieczór u Abdona [w:] tegoż; Utwory poetyckie. 10. S. I. Witkiewicz, Pożegnanie jesieni. 11. W. Bolecki, Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 1996. 12. 13. B. Schulz, Sklepy cynamonowe. 14. J. Jarzębski, Sen o złotym wieku, „Teksty” 1973, nr 2. lub: J. Jarzębski, Czasoprzestrzeń mitu i marzenia w prozie Brunona Schulza, [w:] tegoż, Powieść jako autokreacja, Kraków 1988. 15. W. Gombrowicz, opowiadania z tomu Bakakaj, 16. J. Jarzębski, Gra w Gombrowicza.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Doceniania tradycję i dziedzictwo literackie swojego kręgu kulturowego. Posiada kompetencje świadomego uczestnika procesu historycznoliterackiego. [29_K05]
02-KO1SN-12_K05 [5/5]
Świadomie kształtuje i pielęgnuje własne upodobania literackie. [29_K06]
02-KO1SN-12_K06 [5/5]
Potrafi charakteryzować poetykę głównych prądów literackich oraz poszczególnych utworów, wzbogacać swą lekturę o konteksty filozoficzne, samodzielnie wyszukując, selekcjonując i analizując wiedzę z dostępnych źródeł. [29_U03]
02-KO1SN-12_U03 [5/5]
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla opisu wybranych zjawisk w literaturze I połowy XX wieku. Ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią teoretyczno- i historycznoliteracką. [29_U04]
02-KO1SN-12_U04 [5/5]
Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wskazanych zjawisk literackich w celu określenia ich znaczeń, zarówno cech innowacyjnych, jak i tych, które pozwalają wpisać je w określony prąd artystyczny i światopoglądowy. Umie rozpoznać zależności pomiędzy dziełami literackimi a plastycznymi czy muzycznymi [29_U05]
02-KO1SN-12_U05 [5/5]
Ma umiejętność budowania pisemnej wypowiedzi analitycznej i interpretacyjnej. Potrafi uzasadnić własne stanowisko interpretacyjne [29_U08]
02-KO1SN-12_U08 [5/5]
Ma umiejętność ustnej prezentacji wybranego zagadnienia [29_U09]
02-KO1SN-12_U09 [5/5]
Ma elementarną wiedzę o powiązaniach literatury oraz literaturoznawstwa z innymi dyscyplinami humanistycznymi: estetyką, filozofią, socjologią, psychologią, historią. Ma świadomość kulturotwórczej roli literatury. Potrafi weryfikować i oceniać zawartość konkretnych tekstów interpretacyjnych. [29_W01]
02-KO1SN-12_W01 [5/5]
Zna podstawową terminologię teoretycznoliteracką i historycznoliteracką. [29_W02]
02-KO1SN-12_W02 [5/5]
Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu wybranych zjawisk literackich i artystycznych występujących w kulturze polskiej i światowej w I połowie XX wieku. [29_W03]
02-KO1SN-12_W03 [5/5]
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie wybranych prądów literackich, dzieł im przyporządkowanych reprezentujących różne gatunki poezji i prozy I połowy XX wieku. [29_W04]
02-KO1SN-12_W04 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d]
sprawdzenie umiejętności
29_U03 29_U04 29_U05 29_U09
sprawozdanie z lektury [02-KO1SN-12-w_h]
weryfikacja przyswojonego materiału i umiejętności czytania tekstu literackiego i naukowego ze zrozumieniem
29_U03 29_U04 29_U05 29_U09 29_W01 29_W02 29_W03 29_W04
test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
Sprawdzian pod kątem umiejętności samodzielnego posługiwania się zdobyta wiedzą w zakresie sztuki interpretacji.
29_U03 29_U04 29_U05 29_U08 29_U09 29_W01 29_W02 29_W03 29_W04
obserwacja weryfikująca [02-KO1SN--w_o]
ocena postaw i kompetencji studenta
29_K05 29_K06
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-KO1S-12-f_ l]
Praca z tekstem teoretycznoliterackim, praca z tekstem literackim, interpretacja tekstów, dyskusja dydaktyczna.
30
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy w zakresie wskazanych zagadnień.
30 dyskusja sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d] sprawozdanie z lektury [02-KO1SN-12-w_h] test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t] obserwacja weryfikująca [02-KO1SN--w_o]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2017/2018 Nowoczesność w literaturze [02-KU-S1-030] (brak informacji)