Antropologia teatru Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: 02-S1KU12.2016

Nazwa modułu: Antropologia teatru
Kod modułu: 02-K01S12-48b
Kod programu: 02-S1KU12.2016
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Antropologia teatru ma na celu zapoznanie studentów z teatralnością jako przedestetycznym potencjałem człowieka i teatrem jako modelem kulturowym. Studenci zaznajamiają się z takimi zagadnieniami, jak: źródła teatru – praktyki mimetyczne i performatywne; poligeneza i polimorficzność teatru; teatr z perspektywy rytuału; bilateralność wpływów teatru i innych instytucji kulturowych; performatywny aspekt teatru i innych zachowań kulturowych. Studenci zapoznają się z: projektem badań E. Barby i z założeniami International School of Theatre Anthropology (ISTA), badaniami niezmiennych oraz zdeterminowanych kulturowo zachowań człowieka przedstawionych w teatrze; procesem performatywnym oraz z nurtem teatru antropologicznego – badaniami terenowymi i eksperymentami teatralnymi.
Wymagania wstępne:
znajomość problematyki i terminologii dotyczącej teatru traktowanego jako praktyka artystyczna oraz znajomość zagadnień związanych z rozwojem refleksji antropologicznej w badaniach nad kulturą
Literatura podstawowa:
1. L.Kolankiewicz; Uwagi o antropologii teatru. W: Od dokumentacji do interpretacji, od interpretacji do teorii. Warszawa 1998. 2. M. Kocur, Źródła teatru, Wrocław 2014. 3. W. Szturc, Rytualne źródła teatru, Kraków 2013. 4. M. Steiner, Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej,Wrocław 2003. 5. G.Ziółkowski, Argonauci współczesnego teatru. Podróże teatralne zespołów Petera Brooka, Eugenio Barby oraz Włodzimierza Staniewskiego, Łódź 1995. 6. J. Grotowski, Ku teatrowi ubogiemu, Wrocław 2007. 7. E. Barba, Canoe z papieru. Traktat o antropologii teatru, tłum. L. Kolankiewicz i D. Wiergowska-Janke, Wrocław 2007. 8. P. Brook, Ruchomy punkt, tłum. E. Guderian-Czaplińska, G. Ziółkowski, Poznań-Wrocław 2004. 9. E. Barba, N. Savarese: Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru. Tłum. I red. L. Kolankiewicz. Wrocław 2005. 10. L. Kolankiewicz, Dziady. Teatr święta zmarłych, Gdańsk 1999. 10. Z.Taranienko: Gardzienice. Praktyki teatralne Włodzimierza Staniewskiego. Lublin 1997 11. T.Kornaś: Włodzimierz Staniewski i Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice” Kraków 2004. 12. Konteksty – Polska Sztuka Ludowa 2001, nr 1 – 4. 13. Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów. Wstęp i red. L.Kolankiewicz. Warszawa 2005. 14. R. Schechner, Przyszłość rytuału, tłum. T.Kubikowski. Warszawa 2000. 15. R. Schechner, Performatyka. Wstęp, tłum. T. Kubikowski. Wrocław 2006. 16. J-M. Pradier, Ciało widowiskowe, tłum. K. Bierwiaczonek, Warszawa 2012. 17. E. Żeromska, Maska na japońskiej scenie, Warszawa 2003. 18. M. Steiner, Chiński teatr Xiqu. Interpretacja antropologiczna, Wrocław 2013. 19. L. Kolankiewicz, Wielki, mały wóz, Gdańsk 2001.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
docenia znaczenie praktyki i doświadczenia w uczeniu się [48b_K01]
02-KO1SN-12_K01 [5/5]
potrafi pracować w grupie przygotowując prezentację i uczestnicząc w projektach badawczych kolegów i docenia ten sposób pracy jako efektywną metodę rozwiązania problemu badawczego [48b_K02]
02-KO1SN-12_K02 [5/5]
sprawnie posługuje się fachową terminologią z zakresu antropologii teatru i performatyki [48b_U02]
02-KO1SN-12_U02 [5/5]
potrafi weryfikować i oceniać zawartość konkretnych tekstów programowych, krytycznych i interpretacyjnych [48b_U03]
02-KO1SN-12_U03 [5/5]
analizuje zjawiska teatralne i społeczne praktyki performatywne w perspektywie antropologicznej; potrafi wskazać wartość badań terenowych i eksperymentów teatru antropologicznego [48b_U05]
02-KO1SN-12_U05 [5/5]
student potrafi przygotować ustną prezentację wyników przeprowadzonych badań nad jedną z wybranych praktyk performatywnych [48b_U09]
02-KO1SN-12_U09 [5/5]
potrafi zdefiniować i scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu antropologii teatru i performatyki [48b_W02]
02-KO1SN-12_W02 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu wybranych zagadnień dotyczących wprowadzenia perspektywy antropologicznej do nauki o teatrze oraz do praktyki teatralnej [48b_W03]
02-KO1SN-12_W03 [5/5]
rozpoznaje zmiany, jakie do dyskursu teatrologicznego wnosi refleksja antropologiczna [48b_W06]
02-KO1SN-12_W06 [5/5]
potrafi porządkować i opisywać wzajemne relacje teatru i innych praktyk kulturowych; umie wskazać performatywne aspekty teatru i innych zachowań kulturowych [48b_W07]
02-KO1SN-12_W07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji analityczno-interpretacyjnych z zakresu wybranych praktyk kulturowych i społecznych w kategoriach teatralnych
48b_U02 48b_U03 48b_U05 48b_W03 48b_W06 48b_W07
prezentacja ustna lub pisemna [02-KO1SN-12-w_p]
sprawdzenie umiejętności przeprowadzenia badań nad jedną z wybranych praktyk performatywnych i prezentacji ich wyników
48b_K01 48b_K02 48b_U02 48b_U05 48b_U09 48b_W02 48b_W03 48b_W07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-KO1S-12-f_l]
praca z tekstami teoretycznymi, metoda problemowa stosowana w odniesieniu do zagadnień z zakresu antropologii teatru i performatyki
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę, zapoznanie się z zalecanymi materiałami audiowizualnymi
30 dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d] prezentacja ustna lub pisemna [02-KO1SN-12-w_p]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2018/2019 Antropologia teatru [02-KU-S1-051B] polski