Poetyka telewizji Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-S1KM13.2016

Nazwa modułu: Poetyka telewizji
Kod modułu: 02-MO1S-13-22a
Kod programu: 02-S1KM13.2016
Semestr: semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Poetyka telewizji ma wprowadzić studentów w podstawową problematykę dotyczącą: ontologii, semiotyki i estetyki obrazu telewizyjnego (paleo- i neotelewizji, epoki pilota, telewizji interaktywnej, zjawisk paratelewizyjnych). Uczestnik kursu zapoznaje się z koncepcją telewizji jako przepływu przekazu (rozumie pojęcia takie jak: strumień, strumień publikowany, segment, telewizja osobista: doby pilota i sieci, telewizja mobilna) oraz zyskuje wiedzę na temat ewolucji telewizyjnych środków wyrazu (przekaz na żywo, telerecording, wielokamerowy elektromagnetyczny i cyfrowy). Integralnym składnikiem zajęć jest refleksja na temat telewizyjnych gatunków oraz technologii cyfrowo-falowej i przemian telewizji. Moduł wprowadza także studentów w zagadnienia telewizji jako medium masowego w aspekcie komunikacyjnym (broadcasting, narrow-, silver-, homecasting) i społecznym (telewizja jako mimesis, telewizja jakościowa), z uwzględnieniem form uczestnictwa (konsumpcji strumienia, interaktywności) oraz przestrzeni komunikacyjnej telewizji (telerzeczywistość: realisty fiction i fiction reality, globalna wioska, telespołeczności). Student zapoznaje się ponadto ze zjawiskami intertekstualności, konwergencji, synergii telewizji w kulturze medialnej klasycznej i rozwiniętej audiowizualności.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
1. Weber Samuel: Telewizja: odbiornik i ekran. W: Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów. Wyb., wstęp, oprac. A. Gwóźdź. Kraków 2001. 2. Cavell Stanley: Fakt telewizji. W: Pejzaże audiowizualne: Telewizja – Wideo – Komputer. Wybór, wstęp i opracowanie A. Gwóźdź. Kraków 1997. 3. Chateau Dominique: Efekt zappingu. W: Pejzaże audiowizualne: Telewizja – Wideo – Komputer. Wybór, wstęp i opracowanie A. Gwóźdź. Kraków 1997. 4. Casetti Francesco, Odin Roger: Od paleo- do neo-telewizji. W perspektywie semiopragmatyki. W: Po kinie ?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych. Wybór, wprowadzenie i opracowanie A. Gwóźdź. Kraków 1994. 5. Fiske John: Postmodernizm i telewizja. W: Pejzaże audiowizualne: Telewizja – Wideo – Komputer. Wybór, wstęp i opracowanie A. Gwóźdź. Kraków 1997. 6. Łuszczek Krzysztof: Nowoczesna telewizja, czyli bliskie spotkania z kulturą masową. Tychy 2004, rozdz. Główne gatunki współczesnej telewizji. 7. Godzic Wiesław: Telewizja jako kultura. Kraków 1999, rozdz. Wiadomości telewizyjne jako mydlana opera dla mężczyzn. 8. Godzic Wiesław: Telewizja jako kultura. Kraków 1999, rozdz. Polski talk I amerykański show. 9. Godzic Wiesław: Telewizja jako kultura. Kraków 1999, rozdz. Reklama telewizyjna: globalna – lokalna – polska. 10. Jarecka Urszula: Świat wideoklipu. Warszawa 1999, rozdz. Definicje wideoklipu. 11. Jarecka Urszula: Świat wideoklipu. Warszawa 1999, rozdz. Typologie; Co zamiast definicji I typologii. 12. Feuer Jane: HBO i pojęcie telewizji jakościowej. W: Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia. Warszawa 2011. 13. Sartori Giovanni: Homo videns. Telewizja i post-myślenie. Warszawa 2005, rozdz. Telesterowna opinia publiczna.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi współpracować w grupie w celu realizacji wyznaczonego zadania dydaktycznego w programie poetyka telewizji [22a_K02]
02-MO1SN-13_K02 [5/5]
intensywnie i świadomie uczestniczy w różnych formach kultury telewizji [22a_K06]
02-MO1SN-13_K06 [5/5]
potrafi przeszukiwać materiały źródłowe (przekazy telewizyjne i publikacje o nich) i selekcjonować zebrane informacje [22a_U01]
02-MO1SN-13_U01 [5/5]
posiada elementarne umiejętności w zakresie wyboru narzędzi do analizy i interpretacji telewizji, oraz potrafi je wykorzystać [22a_U02]
02-MO1SN-13_U02 [5/5]
Potrafi klasyfikować przekazy telewizyjne pod kątem ich przynależności do rodzajów i gatunków [22a_U05]
02-MO1SN-13_U05 [5/5]
potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję, analizować wypowiedzi jej uczestników i samemu formułować logicznie skonstruowaną argumentację na temat estetyki przekazu telewizyjnego [22a_U06]
02-MO1SN-13_U06 [5/5]
potrafi pisemnie zająć stanowisko w odniesieniu do funkcji estetycznych telewizji [22a_U08]
02-MO1SN-13_U08 [5/5]
ma podstawową wiedzę ogólną, dotyczącą umiejscowienia refleksji medioznawczej nad telewizją [22a_W01]
02-MO1SN-13_W01 [5/5]
zna elementarną terminologię z zakresu praktyk i teorii telewizji [22a_W02]
02-MO1SN-13_W02 [5/5]
ma podstawową wiedzę, na temat głównych estetycznych konceptualizacji telewizji [22a_W06]
02-MO1SN-13_W06 [5/5]
zna i rozumie metody analizy i interpretacji przekazu telewizyjnego [22a_W07]
02-MO1SN-13_W07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-13-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji, ocena umiejętności posługiwania się różnymi formami werbalizacji
22a_K02 22a_U06 22a_W02 22a_W07
obserwacja weryfikująca [02-MO1SN-13-w_o]
ocena postaw i kompetencji
22a_K06 22a_U01 22a_W02 22a_W07
test/praca pisemna [02-MO1SN-13-w_t]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
22a_U02 22a_U05 22a_U08 22a_W01 22a_W02 22a_W06 22a_W07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO1S-13-f_l]
praca z tekstami teoretycznymi, praca analityczno-interpretacyjna z zakresie poetyki telewizji, dyskusja dydaktyczna
30
praca z tekstami teoretycznymi, samodzielne wyszukiwanie i analizowanie przekazów telewizyjnych, oraz praktyk odbiorczych
25 dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-13-w_d] obserwacja weryfikująca [02-MO1SN-13-w_o] test/praca pisemna [02-MO1SN-13-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2017/2018 Poetyka telewizji [02-KM-S1-021B] (brak informacji)