Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 06-S1PE12.2016

Nazwa modułu: Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III
Kod modułu: EW_DPP_
Kod programu: 06-S1PE12.2016
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł diagnostyczno-terapeutyczny obejmuje treści z zakresu zaburzeń rozwoju u dzieci. Student zdobywa wiedzę, umiejętności i kompetencje poprawnego diagnozowania poziomu rozwoju dzieci, w tym rozwoju i zaburzeń mowy, ustalania przyczyn trudności w uczeniu się. Posiada wiedzę w zakresie adekwatnych narzędzi diagnostycznych i umiejętność interpretacji wyników diagnozy psychopedagogicznej i logopedycznej. Absolwent posiada umiejętność trafnego doboru metod terapii psychopedagogicznej i logopedycznej. Potrafi stworzyć programy terapii, ocenić jej przebieg i efekty. Korzysta z literatury inderdyscyplinarnej, zna specjalistyczną terminologię przedmiotów, wykazuje także cechy postawy, które warunkowałyby sprawną i wartościową pracę nauczyciela przedszkola i klas I-III w aspekcie zadań diagnostycznych, profilaktycznych i korekcyjnych.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej [EW_DPP_1]
K_W04 [3/5]
Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów [EW_DPP_2]
K_W09 [3/5]
posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych) [EWN_DPP_3]
KN_W10 [3/5]
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej [EWN_DPP_4]
KN_U01 [3/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań [EWN_DPP_5]
KN_U02 [3/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej [EWN_DPP_6]
KN_U03 [3/5]
posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań [EWN_DPP_7]
KN_U05 [3/5]
dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudza pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki [EWN_DPP_8]
KN_K05 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [EW_DPP_w_1]
Egzamin pisemny obejmujący zagadnienia realizowane w formie wykładów i ćwiczeń z przedmiotu
EW_DPP_1
Referat [EW_DPP_w_2]
Referat przedstawiający fazy rozwoju dziecka do okresu przedszkolnego, uwzględniający kontekst społeczny, psychologiczny oraz biologiczny rozwoju dziecka i jego powiązania z sytuacja diagnozy.
EW_DPP_2
Stworzenie teczki narzędzi diagnostycznych [EW_DPP_w_3]
Zgromadzenie narzędzi służących diagnozie funkcjonowania poznawczego, percepcyjnego, społecznego, emocjonalnego dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz zaprezentowanie jednego z narzędzi.
EWN_DPP_3 EWN_DPP_4 EWN_DPP_5 EWN_DPP_6 EWN_DPP_7 EWN_DPP_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [EW_DPP_fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą
15 Egzamin [EW_DPP_w_1]
ćwiczenia [EW_DPP_fs_2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, prezentacja referatów
30
Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie studium przypadku
60 Referat [EW_DPP_w_2] Stworzenie teczki narzędzi diagnostycznych [EW_DPP_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)