Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej.1 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 06-S1PE12.2016

Nazwa modułu: Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej.1
Kod modułu: EW_MP1_
Kod programu: 06-S1PE12.2016
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł edukacji polonistycznej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji edukacji polonistycznej i do realizacji zadań z zakresu stymulacji aktywności werbalnej dziecka. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy z zakresu psychologii rozwoju języka, gramatyki opisowej języka polskiego w ujęciu funkcjonalnym, pragmatyki językowej oraz umiejętności metodyczno-dydaktycznych a także utrwalenia cech postawy, które warunkowałyby sprawną i wartościową pracę nauczyciela przedszkola i klas I-III w aspekcie zadań metodycznych, wynikających z polonistycznych treści kształcenia. Treści zawarte w module zawierają komponent wiedzy niezbędnej do realizacji zadań metodycznych a także komponent praktycznych działań nauczycielskich. Celem modułu jest przygotowanie studenta do kształcenia językowego dziecka w zakresie czytania, pisania, mówienia i słuchania na początkowym etapie kształcenia. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń oraz pracy własnej studenta a także specjalnościowych praktyk śródrocznych.
Wymagania wstępne:
Uzyskanie zaliczenia z podstaw systemowych kształcenia językowego dziecka
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań edukacyjnych z zastosowaniem języka w sytuacjach edukacyjnych [EW_MP1_1]
K_W16 [3/5]
Student ma elementarną wiedzę na temat sprawności i aktywności językowej dziecka w sytuacjach edukacyjnych [EW_MP1_2]
K_W13 [3/5]
Student potrafi generować oryginalne rozwiązania problemów dydaktycznych w aspekcie sprawności i aktywności językowej dziecka w sytuacjach edukacyjnych [EW_MP1_3]
K_U08 [4/5]
Student potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu edukacji polonistycznej dla projektowania, analizy i oceny sprawności i aktywności językowej dziecka w sytuacjach edukacyjnych, wiążąc je z określonymi celami. [EW_MP1_4]
K_U02 [4/5]
Student ma świadomość swojego poziomu wiedzy polonistycznej i umiejętności metodycznych, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych w tym zakresie. [EW_MP1_5]
K_K01 [3/5]
Student posiada wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących metod kształcenia polonistycznego oraz różnorodnych uwarunkowań procesów czytania, pisania, mówienia i słuchania za szczególnym uwzględnieniem okresu przygotowawczego i etapu nabywania tychże umiejętności w klasie I [EWN_MP1_1]
KN_W04 [5/5]
Student posiada wiedzę na temat metodyki edukacji literackiej i językowej na poziomie klas I-III i w wychowaniu przedszkolnym [EWN_MP1_2]
KN_W10 [5/5]
Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki edukacji polonistycznej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych w pracy z uczniami w wieku przedszkolnym i klasie I [EWN_MP1_3]
KN_U03 [4/5]
Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z edukacją polonistyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym [EWN_MP1_4]
KN_U07 [4/5]
Student potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań metodycznych z zakresu edukacji polonistycznej dziecka u progu startu szkolnego [EWN_MP1_5]
KN_U08 [4/5]
Student potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą i całym zespołem klasowym dla realizacji treści z zakresu edukacji polonistycznej dziecka u progu startu szkolnego [EWN_MP1_6]
KN_U09 [3/5]
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dbałości o doskonalenie swoich umiejętności językowych, potrafi dokonać oceny własnych kompetencji językowych. [EWN_MP1_7]
KN_K01 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Prace projektowe [EW_MP1_w_1]
Przygotowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji polonistycznej, opracowanie pisemne wybranych zagadnień z zakresu kompetencji polonistycznych uczniów rozpoczynających naukę w szkole (klasa 0 i klasa 1)
EW_MP1_3 EW_MP1_4 EWN_MP1_3 EWN_MP1_5
Dyskusja [EW_MP1_w_2]
Ocena wybranych pakietów edukacyjnych dla klas I-III, udział w dyskusji na temat prezentowanych w grupie rozwiązań metodycznych
EW_MP1_5 EWN_MP1_4 EWN_MP1_6 EWN_MP1_7
Kolokwium [EW_MP1_w_3]
Kolokwium obejmujące zagadnienia realizowane podczas ćwiczeń
EW_MP1_1 EW_MP1_2 EWN_MP1_1 EWN_MP1_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [EW_MP1_fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą
15 Kolokwium [EW_MP1_w_3]
ćwiczenia [EW_MP1_fs_2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych
30
(brak informacji)
Prace projektowe [EW_MP1_w_1] Dyskusja [EW_MP1_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)