Wstęp do analizy matematycznej
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: 03-N1MT12.2016
| Nazwa modułu: | Wstęp do analizy matematycznej |
|---|---|
| Kod modułu: | 03-MO1N-13-WAMa |
| Kod programu: | 03-N1MT12.2016 |
| Semestr: | semestr zimowy 2016/2017 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 11 |
| Opis: | Moduł Wstęp do analizy matematycznej ma na celu wykształcenie umiejętności swobodnego posługiwania się podstawowymi pojęciami i narzędziami z zakresu podstaw analizy matematycznej. Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1. Wprowadzenie. Pojęcie funkcji. Podstawowe własności funkcji. Liczby rzeczywiste i zespolone. Kres dolny i górny.
2. Przestrzenie metryczne. Metryka i przestrzeń metryczna. Przykłady metryk. Podstawowe pojęcia topologiczne.
3. Ciągi i szeregi. Granica ciągu. Własności ciągów zbieżnych i granic. Ciągi monotoniczne i ich zbieżność. Liczba e. Twierdzenie Bolzano-Weierstrassa. Warunek Cauchy’ego. Granice ekstremalne. Pojęcie szeregu i jego sumy. Kryteria zbieżności szeregów. Zbieżność bezwzględna. Iloczyn Cauchy’ego szeregów.
4. Granica i ciągłość funkcji. Definicje Heinego i Cauchy’ego granicy funkcji. Własności granic funkcji. Ciągłość funkcji. Własności funkcji ciągłych. Podstawowe funkcje elementarne i ich własności. Jednostajna ciągłość funkcji.
5. Rachunek różniczkowy funkcji zmiennej rzeczywistej. Pochodna funkcji. Reguły różniczkowania. Twierdzenia o wartości średniej.Wzór Taylora. Reguły de l’Hospitala. Badanie przebiegu zmienności funkcji.
|
| Wymagania wstępne: | Brak |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna podstawowe pojęcia i twierdzenia z poznanych działów matematyki [WAMa_1] |
K_W04 [1/5] |
zna podstawowe przykłady zarówno ilustrujące konkretne pojęcia matematyczne, jak i pozwalające obalić błędne hipotezy
lub nieuprawnione rozumowania
[WAMa_2] |
K_W05 [1/5] |
zna podstawy rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej i wielu zmiennych, a także wykorzystywane w nim inne
gałęzie matematyki
[WAMa_3] |
K_W07 [1/5] |
potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować
twierdzenia i definicje
[WAMa_4] |
K_U01 [1/5] |
umie operować pojęciem liczby rzeczywistej oraz zespolonej; zna przykłady liczb rzeczywistych niewymiernych i przestępnych [WAMa_5] |
K_U08 [1/5] |
potrafi definiować funkcje, także z wykorzystaniem przejść granicznych, i opisywać ich własności [WAMa_6] |
K_U09 [1/5] |
posługuje się w różnych kontekstach pojęciem zbieżności i granicy; potrafi - na prostym i średnim poziomie
trudności - obliczać granice ciągów i funkcji, badać zbieżność bezwzględną i warunkową szeregów
[WAMa_7] |
K_U10 [1/5] |
potrafi interpretować i wyjaśniać zależności funkcyjne, ujęte w postaci wzorów, tabel, wykresów, schematów i stosować je w zagadnieniach praktycznych
[WAMa_8] |
K_U11 [1/5] |
umie wykorzystać twierdzenia i metody rachunku różniczkowego funkcji jednej i wielu zmiennych w zagadnieniach związanych z optymalizacją, poszukiwaniem ekstremów lokalnych i globalnych oraz badaniem przebiegu funkcji, podając precyzyjne i ścisłe uzasadnienia poprawności swoich rozumowań
[WAMa_9] |
K_U12 [1/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| aktywność na zajęciach [WAMa_w_1] | weryfikacja znajomości treści wykładów na podstawie pytań zadawanych przez prowadzącego konwersatorium na zajęciach |
WAMa_1 |
| sprawdziany pisemne [WAMa_w_2] | weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań w trakcie sprawdzianów pisemnych |
WAMa_2 |
| egzamin pisemny [WAMa_w_3] | weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań egzaminacyjnych, weryfikacja znajomości pojęć i faktów w oparciu o analizę odpowiedzi na pytania egzaminacyjne o charakterze teoretycznym |
WAMa_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [WAMa_fs_1] | wykład prezentujący pojęcia i fakty z zakresu treści programowych wymienionych w opisie modułu i ilustrujący je licznymi przykładami |
45 | samodzielne studiowanie wykładów i wskazanej w sylabusie literatury pomocniczej |
60 |
aktywność na zajęciach [WAMa_w_1] |
| konwersatorium [WAMa_fs_2] | konwersatorium, w trakcie którego studenci rozwiązują z pomocą prowadzącego zadania kształtujące umiejętności wymienione w zestawie efektów kształcenia modułu |
45 | samodzielne rozwiązywanie zadań domowych |
70 |
aktywność na zajęciach [WAMa_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||