Polskie kino popularne – autorzy, nurty tendencje Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: 02-S1KU12.2015

Nazwa modułu: Polskie kino popularne – autorzy, nurty tendencje
Kod modułu: 02-K01S-12-51b
Kod programu: 02-S1KU12.2015
Semestr: semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Polskie kino popularne – autorzy, nurty tendencje poświęcony jest współczesnej polskiej twórczości filmowej. Studenci zdobywają wiedzę na temat politycznych uwarunkowań kina popularnego w okresie PRL oraz roli kina popularnego w społeczeństwie konsumpcyjnym. Poznają ewolucję komedii filmowej i przesłanie ideowe komedii polskiej. Zaznajamiają się z genezą gatunkową polskiego kryminału filmowego oraz związkami pomiędzy filmem kryminalnym i rzeczywistością społeczną. Poznają melodramat filmowy okresu PRL., zajmują się filmowymi obrazami polskiej obyczajowości, a także obrazem seksualności i kobiety w kinie polskim.
Wymagania wstępne:
znajomość konwencji gatunkowych, historii kinematografii polskiej i historii Polski XX wieku
Literatura podstawowa:
1. Hendrykowski Marek: Farmazon. Studium z genologii polskiego kina popularnego. „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 56. Film popularny: obszar wciąż mało rozpoznany. Rozmowa redakcyjna. „Kino” 1975, nr 4. 2.Talarczyk-Gubała Monika: Poszukiwana, poszukiwany… Krytyka wobec polskiej komedii filmowej lat 1945-1989. W: Polskie kino popularne. Red. P.Zwierzchowski, D. Mazur. Bydgoszcz 2011. 3. Klejsa Konrad: Stanisław Bareja – nadrealizm socjalistyczny. W: Autorzy kina polskiego. Red. G. Stachówna, B. Zmudziński. Kraków 2007. 4. Stachówna Grażyna: Socjalistyczne romanse, czyli gorzko-słodkie losy melodramatu w PRL-u. W: Kino polskie: Reinterpretacje. Historia – Ideologia – Polityka. Red. K. Klejsa, E. Nurczyńska-Fidelska. Kraków 2008. 5. Stachówna Grażyna: Sny o miłości i urodzie życia, czyli polskie filmowe komedie romantyczne. W: Polskie kino popularne. Red. P.Zwierzchowski, D. Mazur. Bydgoszcz 2011. 6. Radkiewicz Małgorzata: Gender w polskim kinie popularnym. G. Stachówna: Suczka, Cycofon, Faustyna i inne kobiety lat dziewięćdziesiątych. W: Gender w humanistyce. Red. M. Radkiewicz. Kraków 2001. 7. Żurawiecki Bartosz: Na falach pruderii. „Dialog” 2009, nr 3. Czerwiński Marcin: Materia obyczajowa w filmie polskim. „Kino” 1966, nr 6. Pijanowski Lech: Coś z życia. „Kino” 1966, nr 9. 8. Ćwikiel Agnieszka: U nas na komendzie. W: Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych. Red. T. Miczka. Katowice 1994. Wajda Katarzyna: Lojalny śpi spokojnie, czyli kino popularne w służbie ideologii. „Spotkanie ze szpiegiem” Jana Batorego. W: Polskie kino popularne. Red. P. Zwierzchowski, D. Mazur. Bydgoszcz 2011. 9. Przylipiak Mirosław, Szyłak Jerzy: Kino najnowsze. Kraków 1999. Rozdz.: Nurt bandycki. 10. Loska Krzysztof: Piotr Szulkin – wyobraźnia apokaliptyczna. W: Autorzy kina polskiego. Red. G. Stachówna, J. Wojnicka. Kraków 2004. 11. Musioł Małgorzata: Horror – gatunek rodzimy czy adaptowany? Konteksty kulturowe i perspektywa odbioru. Powody marginalności. W: Polskie kino popularne. Red. P. Zwierzchowski, D. Mazur. Bydgoszcz 2011. 12. Stachówna Grażyna: „Krzyżacy” – filmowa klechda domowa. W: Widziane po latach. Analizy i interpretacje filmu polskiego. Red. M. Hendrykowska. Poznań 2000.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi pracować w grupie [51b_K02]
02-KO1SN-12_K02 [5/5]
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dorobku polskiej kultury filmowej [51b_K05]
02-KO1SN-12_K05 [5/5]
umie gromadzić informacje z różnych źródeł na temat polskiego kina popularnego i krytycznie ocenić zebrane informacje [51b_U01]
02-KO1SN-12_U01 [5/5]
potrafi rozpoznać filmy należące do poszczególnych nurtów; potrafi zrekonstruować ewolucję konwencji gatunkowych w polskim kinie popularnym; potrafi powiązać znaczenia filmu z towarzyszącymi filmowi stereotypami i znaczeniami ideologicznym [51b_U02]
02-KO1SN-12_U02 [5/5]
umiejętnie argumentuje na rzecz przyjętego stanowiska [51b_U06]
02-KO1SN-12_U06 [5/5]
ma umiejętność budowania pisemnej wypowiedzi w zakresie omawianej tematyki [51b_U08]
02-KO1SN-12_U08 [5/5]
zna polityczne i społeczne uwarunkowania realizacji omawianych filmów fabularnych [51b_W01]
02-KO1SN-12_W01 [5/5]
ma uporządkowaną ogólną wiedzę z zakresu polskiego kina popularnego [51b_W03]
02-KO1SN-12_W03 [5/5]
zna główne nurty polskiego kina popularnego, zna konwencje stylistyczne wykorzystywane w obrębie kina popularnego [51b_W04]
02-KO1SN-12_W04 [5/5]
zna miejsce kina popularnego wśród znaczeniotwórczych praktyk kulturowych [51b_W10]
02-KO1SN-12_W10 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji
51b_K02 51b_K05 51b_U01 51b_U02 51b_U06
obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o]
ocena postaw i kompetencji
51b_K02 51b_K05 51b_U08
sprawdzian ustny [02-KO1SN-12-w_s]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
51b_U01 51b_U02 51b_U06 51b_W01 51b_W03 51b_W04 51b_W10
test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
51b_U01 51b_U02 51b_U06 51b_U08 51b_W01 51b_W03 51b_W04 51b_W10
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-KO1S-12-f_l]
Praca z tekstem historycznofilmowym, praca analityczno-interpretacyjna nad obejrzanym materiałem audiowizualnym, dyskusja dydaktyczna.
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, praca analityczno-interpretacyjna nad obejrzanym materiałem audiowizualnym obejmująca samodzielne poszukiwanie wartościowych danych, przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę.
25 dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d] obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o] sprawdzian ustny [02-KO1SN-12-w_s] test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2017/2018 Polskie kino popularne - autorzy, nurty, tendencje [02-KU-S1-054B] (brak informacji)