Edukacja medialna Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: 02-S1KU12.2015

Nazwa modułu: Edukacja medialna
Kod modułu: 02-K01S-12-39a
Kod programu: 02-S1KU12.2015
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Edukacja medialna obejmuje treści związane z pojęciami społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa wiedzy. Student patrzy na edukację medialną jako system i sieć; rozpatruje ją w odniesieniu do aksjologii. Podczas kursu zapoznaje się z refleksją badawczą na temat nowych kompetencji użytkowników multimediów i próbuje ją spragmatyzować. Analizuje programy z zakresu edukacji informatycznej, czytelniczej i medialnej. Krytyczną refleksją obdarza zjawisko zagrożenia w świecie mediów.
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych terminów z zakresu edukacji i wiedzy o mediach.
Literatura podstawowa:
1. A. Ogonowska: Edukacja medialna. Klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości. Kraków 2003. 2. Edukacja medialna. Nowa generacja pytań i obszarów badawczych. Red. M. Sokołowski. Olsztyn 2004. 3. D. Tapscott, A.D. Williams: Nowe podejście do nauczania, czyli wspólne zdobywanie wiedzy. W: tychże: Makrowikinomia. Reset świata i biznesu. Warszawa 2010, s. 151-168. 4. D. Tapscott, A.D. Williams: Nauka 2.0. Inicjowanie powstawania wiedzy w sieciowym świecie. W: tychże: Makrowikinomia. Reset świata i biznesu. Warszawa 2010, s. 169-190. 5. Justyna Budzik: Idziemy do kina. O nowej postaci edukacji filmowej. W: Edukacja kulturalna. Teksty i preteksty. Red. A. Piwko, J. Drab-Pasierska. Wrocław 2011, s. 89-108. 6. Film w szkolnej edukacji humanistycznej. Red. E. Nurczyńska-Fidelska. Warszawa 1993. 7. B. Skowronek: Szkolna edukacja medialna – krajobraz po bitwie. W: Edukacja medialna. Teksty i preteksty. Red. I. Borkowski. Wrocław 2004, s. 48-60. 8. Edukacja w dwóch światach: offline i online. Red. B. Smigielska. Kraków 2011. 9. E-learning - narzędzia i praktyki. Red. M. Dąbrowski i M. Zając. Warszawa 2012. 10. Magdalena Maziarz: Jeszcze nie wszystko stracone. Edukacja medialna w dotychczasowej i nowej podstawie programowej. Próba podsumowania szans i rozczarowań. W: Edukacja medialna. Nadzieje i rozczarowania. Red. M. Sokołowski. Warszawa 2010, s. 70-89.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zagrożeniami w świecie mediów [39a_K04]
02-KO1SN-12_K04 [5/5]
Posiada elementarne umiejętności badawcze obejmujące formułowanie i analizę problemów związanych z technologiami informacyjnymi. Samodzielnie analizuje programy z zakresu edukacji informatycznej, czytelniczej i medialnej [39a_U02]
02-KO1SN-12_U02 [5/5]
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą funkcjonowania mediów w społeczeństwie [39a_U03]
02-KO1SN-12_U03 [5/5]
potrafi aktywnie uczestniczyć w merytorycznej dyskusji, umiejętnie argumentuje na rzecz przyjętego stanowiska [39a_U06]
02-KO1SN-12_U06 [5/5]
potrafi w grupie przygotować projekt edukacyjny [39a_U08]
02-KO1SN-12_U08 [5/5]
bierze efektywny udział w dyskusji nad projektem edukacyjnym, dostrzegając zagrożenia w świecie mediów [39a_U09]
02-KO1SN-12_U09 [5/5]
zna elementarną terminologię z zakresu komunikacji medialnej [39a_W02]
02-KO1SN-12_W02 [5/5]
ma uporządkowaną, wiedzę z zakresu edukacji medialnej [39a_W03]
02-KO1SN-12_W03 [5/5]
ma podstawową wiedzę o kierunkach rozwoju, i przemianach zachodzących we współczesnej edukacji i wiedzy o mediach [39a_W06]
02-KO1SN-12_W06 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji
39a_U02 39a_U03 39a_U08
obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o]
ocena postaw i kompetencji
39a_K04 39a_U06 39a_U09
prezentacja (ustna lub pisemna) [02-KO1SN-12-w_p]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji
39a_U02 39a_U03 39a_U08 39a_W03 39a_W06
test/sprawdzian pisemny [02-KO1SN-12-w_t]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności
39a_W02 39a_W03
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-KO1S-12-f_l]
Praca z tekstem teoretycznym, intensywne kształcenie umiejętności praktycznych
15
Przygotowanie projektu
15 dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d] obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o] prezentacja (ustna lub pisemna) [02-KO1SN-12-w_p]
wykład [02-KO1S-12-f_w]
wykład konwersatoryjny wprowadzający w problematykę
15
Praca ze wskazaną literaturą, obejmująca znajomość podstawowej dla dyscypliny wiedzy
15 obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o] test/sprawdzian pisemny [02-KO1SN-12-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr letni 2016/2017 Edukacja medialna [02-KU-S1-040a] polski