Historia kultury europejskiego średniowiecza i renesansu Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: 02-S1KU12.2015

Nazwa modułu: Historia kultury europejskiego średniowiecza i renesansu
Kod modułu: 02-K01S-12-24
Kod programu: 02-S1KU12.2015
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W ramach modułu student poznaje zjawiska historyczno-kulturowe fundujące tożsamość współczesnej Europy. Porządkuje i poszerza wiedzę o procesach charakterystycznych dla omawianych epok, uczy się łączyć interpretacje tych procesów z dorobkiem odpowiednich szkół badawczych. Zapoznaje się z wybranymi, charakterystycznymi zjawiskami i faktami kulturowymi, które miały wpływ na specyfikę danej epoki oraz na kształtowanie kulturowej tradycji Europy. Uzupełnia wiedzę faktograficzną i znajomość chronologii.
Wymagania wstępne:
znajomość historii powszechnej w zakresie szkoły ponadgimnazjalnej, zaliczenie modułu Historia kultury starożytnej
Literatura podstawowa:
1. Średniowieczne sposoby mierzenia czasu i przestrzeni wg Guriewicza: Guriewicz A., Kategorie kultury średniowiecznej Europy, przeł. J. Dancyger, Warszawa 1976, s. 28-1552. 2. Ewolucja kształtowania etosu rycerza w świetle źródeł wykorzystanych przez Ossowską: Ossowska M., Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 1973. 68-953. 3. Kultura średniowiecza w interpretacji Le Goffa: Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europie, przeł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1994 (Część II; Rozdział 5, 6)4. 4. Znaczenie klasztorów we wczesnym średniowieczu: Reguła św. Benedykta 5. Cechy mentalności charakterystyczne dla mieszkańców Europy Zachodniej X-XIII w. Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europie, przeł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1994 (Część II; Rozdział 9) 6. Zachowania kurtuazyjne w średniowieczu i renesansie: Elias N, Przemiany obyczajów cywilizacji Zachodu, Warszawa 19(Wstęp i część II) 7. Średniowieczna koncepcja śmierci w interpretacji J. Huizingi: Huizinga, Jesień średniowiecza, przeł. T. Brzostowski, Warszawa 1998 (Rozdział 11 i 17) 8. Renesans karoliński w interpretacji Hausera: Hauser A., Społeczna historia sztuki i literatury, przeł. R. Ruszczycówna, Warszawa 1974.(Rozdział: średniowiecze) 9. Kulturowe aspekty umierania w świetle badań P. Aries’ a: Aries P., Człowiek i śmierć, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1992. 10. Próby jako wyraz postawy filozoficznej człowieka renesansu: De Montaigne M., Próby, przeł. T. Boy-Żeleński, wydanie dowolne (wybrane fragmenty) 11. Kulturowe źródła polowań na czarownice: Baschwitz K., Czarownice. Dzieje procesów o czary, przeł. T. Zabłudowski, Warszawa 1999 (część II i VI) 12. Książę jako traktat renesansowy oraz filozofia władzy N. Machiavellego: Machiavelli, Książę (wyd. dowolne) 13. Koncepcja kultury renesansu wg Burckhardta: Burchardt J., Kultura odrodzenia we Włoszech, przeł. M. Kreczowska, Warszawa 1991 (Rozdział: Państwo jako dzieło sztuki)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie kulturowego dziedzictwa Europy [24_K05]
02-KO1SN-12_K05 [5/5]
potrafi wskazać związki między zjawiskami zachodzącymi w starożytnej Grecji i Rzymie a tzw. renesansami w nowożytnej Europie, zna podstawową faktografię historyczno-kulturową [24_U02]
02-KO1SN-12_U02 [5/5]
potrafi dostrzec ciągłość kulturową i określić w przybliżeniu stopień zmiany [24_U06]
02-KO1SN-12_U06 [5/5]
ma wiedzę o specyfice ujęcia historyczno-kulturowego, potrafi odróżnić typ badań historycznych od historyczno-kulturowych, zna wybrane szkoły zajmujące się badaniem historii kultury Europy [24_W01]
02-KO1SN-12_W01 [5/5]
zna na poziomie rozszerzonym terminologię historyczno-kulturową, potrafi odróżnić fakt historyczny od faktu kulturowego [24_W03]
02-KO1SN-12_W03 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych obszarach historii kultury, potrafi chronologicznie uporządkować i połączyć ze sobą najważniejsze fakty z historii kultury średniowiecza i renesansu [24_W04]
02-KO1SN-12_W04 [5/5]
zna specyfikę założeń etycznych i estetycznych kultury średniowiecza i renesansu oraz ich przykładowe realizacje [24_W05]
02-KO1SN-12_W05 [5/5]
ma poszerzoną wiedzę na temat wybranych sposobów analizy i interpretacji zjawisk historyczno-kulturowych [24_W07]
02-KO1SN-12_W07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d]
sprawdzenie wiedzy oraz kształconych umiejętności i kompetencji
24_K05 24_U02 24_U06 24_W03 24_W04 24_W05
sprawozdanie z lektury [02-KO1SN-12-w_h]
weryfikacja przyswojonego materiału i umiejętności czytania tekstu naukowego ze zrozumieniem
24_W05
test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
materiał przedstawiany podczas zajęć i zawarty w lekturach jest przedmiotem sprawdzianów cząstkowych i sprawdzianu końcowego
24_W01 24_W03 24_W04 24_W05 24_W07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-KO1S-12-f_ l]
analiza wybranych tekstów źródłowych i fragmentów podręczników dotyczących faktów historyczno-kulturowych; dyskusja z elementami wykładu, zmierzająca do uporządkowania wniosków płynących z lektur i do utrwalania wiedzy na temat źródeł kultury europejskiej, prezentacja materiałów ikonicznych
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, przygotowanie w formie pisemnej notatek do zajęć, samodzielne poszerzanie zakresu informacji podstawowych, kształcenie umiejętności stawiania pytań problemowych, samodzielne przyswojenie wiedzy na podstawie lektury wskazanych tekstów
60 dyskusja sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d] sprawozdanie z lektury [02-KO1SN-12-w_h] test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2016/2017 Historia kultury europejskiego średniowiecza i renesansu [02-KU-S1-025] (brak informacji)