Wstęp do nauki o teatrze Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: 02-S1KU12.2015

Nazwa modułu: Wstęp do nauki o teatrze
Kod modułu: 02-K01S-12-05
Kod programu: 02-S1KU12.2015
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Wstęp do nauki o teatrze ma wprowadzić studentów w podstawową problematykę dotyczącą specyfiki teatru jako sztuki i jako przedmiotu badań. Podczas kursu słuchacze zaznajamiają się z rolą teatru w systemie komunikacji społecznej i kulturowej, poznają podstawowe problemy warsztatu teatrologa, takie jak: podstawowa terminologia dotycząca teatru i dramatu, elementy teorii widowisk, tworzywa i twórcy przedstawienia, zagadnienia dotyczące inscenizacji i podstawowe kategorie przestrzeni teatralnej.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
Ch. Balme: Wprowadzenie do nauki o teatrze, przekł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2002 (Wprowadzenie: Historia dyscypliny, s. 12-21; cz. I. 4: Analiza, s. 98-121; cz. II Teatr jako system komunikacji, s.151-194) E. Fischer-Lichte: Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania. Przeł. M. Borowski, M. Sugiera. Wrocław 2012. T. Kowzan: Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru. T. 2., J. Degler (red.), Wrocław 2003. P. Pavis: Słownik terminów teatralnych, Przeł. i oprac. S. Świontek, Wrocław 1998. Z. Raszewski: Teatr w świecie widowisk. Warszawa 1991 (część I). Sławomira Świontka dwanaście wykładów z wprowadzenia do wiedzy o teatrze, L. Karczewski, I. Lewkowicz, M. Wójcik (red.), Łódź 2003 (wykład I – VIII). Widowisko – teatr – dramat. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa, E. Wąchocka (red.), Katowice 2010 (Pojęcia: teatralność, performatywność i performans, s. 11-17; Teatr w świecie widowisk, s. 21-38; Morfologia przedstawienia teatralnego, s. 57-68; Wielopodmiotowość sztuki teatru, s. 85-117).
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi pracować w grupie i docenia ten rodzaj pracy jako efektywny sposób rozwiązywania problemów badawczych [05_K02]
02-KO1SN-12_K02 [5/5]
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa teatralnego [05_K05]
02-KO1SN-12_K05 [5/5]
aktywnie uczestniczy we współczesnym życiu teatralnym [05_K06]
02-KO1SN-12_K06 [5/5]
posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na opis wybranych aspektów sztuki teatru [05_U02]
02-KO1SN-12_U02 [5/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi terminami nauki o teatrze, analizuje teksty naukowe i krytyczne pod kątem zawartych w nich koncepcji sztuki teatru [05_U04]
02-KO1SN-12_U04 [5/5]
potrafi wskazać miejsce sztuki teatru w procesie historyczno-kulturowym i rozpoznać różne funkcje, jakie teatr pełni w społeczeństwie [05_U05]
02-KO1SN-12_U05 [5/5]
potrafi przygotować wystąpienie ustne i sformułować własne stanowisko i przemawiające na jego rzecz argumenty [05_U09]
02-KO1SN-12_U09 [5/5]
ma podstawową wiedzę na temat miejsca i znaczenia nauki o teatrze w systemie nauk o kulturze [05_W01]
02-KO1SN-12_W01 [5/5]
zna elementarną terminologię z zakresu sztuki teatru i nauki o teatrze [05_W02]
02-KO1SN-12_W02 [5/5]
zna podstawowe narzędzia pozwalające uporządkować wiedzę z zakresu sztuki teatru i nauki o teatrze [05_W03]
02-KO1SN-12_W03 [5/5]
zna powiązania nauki o teatrze z innymi dyscyplinami humanistycznymi [05_W05]
02-KO1SN-12_W05 [5/5]
ma podstawową wiedzę na temat wybranych metod opisu aspektów przedstawienia teatralnego [05_W07]
02-KO1SN-12_W07 [5/5]
ma świadomość konwencjonalności teatru i historycznej zmienności konwencji [05_W09]
02-KO1SN-12_W09 [5/5]
ma podstawową wiedzę na temat teatru jako instytucji kultury [05_W10]
02-KO1SN-12_W10 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności
05_K02 05_K05 05_K06 05_U04 05_U05 05_U09 05_W05 05_W07 05_W09 05_W10
prezentacja (ustna lub pisemna) [02-KO1SN-12-w_p]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji
05_U02 05_U04 05_U05 05_U09
test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
05_W01 05_W02 05_W03 05_W07 05_W09 05_W10
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-KO1S-12-f_l]
praca z tekstem teoretycznym, dyskusja dydaktyczna, prezentacja opracowanego przez studenta na podstawie literatury przedmiotu problemu badawczego
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę, dodatkowo obejrzenie zalecanych przedstawień teatralnych, przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej
30 dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d] prezentacja (ustna lub pisemna) [02-KO1SN-12-w_p] test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2015/2016 Wstęp do nauki o teatrze [02-KU-S1-005] polski