Telemedycyna Kierunek studiów: Inżynieria biomedyczna
Kod programu: 08-S1IB12.2016

Nazwa modułu: Telemedycyna
Kod modułu: 08-IBIMT-S1-T
Kod programu: 08-S1IB12.2016
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Opanowanie materiału z modułu Telemedycyna dzieli się na dwie płaszczyzny. Pierwsza płaszczyzna zakłada poznanie i zrozumienia podstaw teoretycznych. Druga wymaga nabycia praktycznych umiejętności posługiwania się zdobytą wcześniej wiedzą teoretyczną. Do podstaw teoretycznych zaliczyć należy przede wszystkim przyswojenie i zrozumienie podstawowych pojęć związanych z przedmiotem oraz nabycie umiejętności kojarzenia oraz zastosowania omawianych zagadnień. Istotną częścią podstawy teoretycznej jest umiejętność wyszukania w literaturze szczegółowych informacji takich jak techniki, protokoły czy przykłady implementacji. Umiejętności praktyczne zdobywa się między innymi przez analizę rozwiązań telemedycznych stosowanych praktyce oraz przez samodzielne tworzenie własnych oraz konfigurowanie istniejących rozwiązań. Studiowanie modułu wymaga uwzględnienia dwóch aspektów, które są cechą inżyniera - praktyczne wykorzystywanie swojej wiedzy i umiejętności w działalności zawodowej.
Wymagania wstępne:
Realizacja efektów kształcenia modułów: języki programowania, technologie sieciowe, sensory i pomiary wielkości nieelektrycznych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Przywołuje elementarną wiedzę w zakresie telemedycyny [k_1]
W15 [5/5]
Rozpoznaje i wyjaśnia podstawowe metody, narzędzia oraz techniki informatyczne wykorzystywane w telemedycynie [k_2]
W12 [4/5]
Potrafi wybrać informacje z literatury, zasobów internetowych oraz innych źródeł [k_3]
W11 [3/5]
Łączy metody informatyczne, techniczne i eksperymentalne w celu formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich [k_4]
U25 [4/5]
Demonstruje uzyskane rezultaty i wyciąga wnioski [k_5]
U16 [3/5]
Rozróżnia techniki działania istniejących rozwiązań telemedycznych takich jak: urządzenia, media, protokoły itp. [k_6]
U07 [1/5]
Potrafi zaplanować i tworzyć prace w zespole oraz indywidualnie [k_7]
U12 [1/5]
Demonstruje odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania w ramach zespołu [k_8]
U08 [1/5]
Potrafi praktycznie zastosować wiedzę do zadań inżynierskich [k_9]
U11 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwia pisemne [k_w_1]
W ramach modułu zostaną zrealizowane dwa kolokwia: komponenty telemedycyny, sieciowa aparatura medyczna. Kolokwium składa się z dwóch części. W ramach części teoretycznej student odpowiada na 5 pytań zawiązanych ze sprawdzanym zakresem materiału. W drugiej części student wykonuje trzy zadania praktyczne.
k_1 k_2 k_3 k_4 k_6
kartkówki [k_w_2]
Przed zajęciami student wykonuje zadanie praktyczne, które zakresem materiału obejmuje poprzednie ćwiczenia.
k_4 k_5 k_6
projekty [k_w_3]
W ramach modułu zostaną zrealizowane samodzielnie przez studenta dwa projekty. Jeden z działu sieciowa aparatura medyczna, a drugi z działu systemy komunikacji cyfrowej w medycynie.
k_1 k_4 k_6 k_7 k_8 k_9
burze mózgów [k_w_4]
Zaproponowanie rozwiązania bądź rozwiązanie danego problemu przez wszystkich studentów w grupie w ramach burzy mózgów.
k_2 k_5 k_6 k_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [k_fs_1]
Wykład wprowadzający do zrozumienia najważniejszych zagadnień telemedycyny podzielony jest na następujące części: wstęp do telemedycyny, komponenty telemedycyny, charakterystyka danych medycznych, sieciowe urządzenia medyczne, komunikacja cyfrowa w medycynie, systemy nadzoru medycznego. Wykład ilustrowany jest pokazem slajdów oraz działania aplikacji telemedycznych.
15
Praca, ze wskazaną literaturą przedmiotu i materiałem umieszczonym na platformie elearningowej, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy odnośnie wskazanych zagadnień podstawowych.
15 kolokwia pisemne [k_w_1] projekty [k_w_3]
laboratorium [k_fs_2]
Prowadzący wspólnie ze studentami analizuje i wykonuje czynności związane z projektowaniem rozwiązań telemedycznych oraz uruchamianiem i testowaniem gotowych komercyjnych rozwiązań telemedycznych w oparciu o wiedzę przekazaną na wykładach. Studenci po podzieleniu na grupy 3-4 osobowe rozwiązują problem inżynierski - „burze mózgów”. Student otrzymuje instrukcje do wykonania dwóch projektów.
30
Student zobowiązany jest być przygotowanym z wiedzy teoretycznej na podstawie wykładów i materiałów umieszczonych na platformie elearningowej do każdych zajęć ćwiczeniowych. Student samodzielnie wykonuje dwa zadania projektowe z wykorzystaniem komputera i oprogramowania wspomagającego tworzenie aplikacji telemedycznych, a następnie przygotowuje w formie elektronicznej sprawozdanie z wykonania projektu.
30 kartkówki [k_w_2] burze mózgów [k_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)