Diagnoza pedagogiczna z elementami diagnozy środowiskowej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 06-S1PE12.2015

Nazwa modułu: Diagnoza pedagogiczna z elementami diagnozy środowiskowej
Kod modułu: R_D
Kod programu: 06-S1PE12.2015
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Student na wykładach zapoznaje się z teoretycznymi aspektami diagnozy pedagogicznej – jej specyfiką, celami i zadaniami oraz zasadami, w tym aspektami etycznymi diagnozy i jej znaczeniem w działalności pedagogicznej. Zapoznaje się z znaczeniem i specyfiką diagnozy środowiskowej. Zapoznaje się z procedurami oraz metodologicznymi możliwościami i regułami dotyczącymi realizacji diagnozy, w tym zbierania danych i ich interpretowania w perspektywie oceny pedagogicznej oraz przedstawiania efektów diagnozy. Na ćwiczeniach student uczy się prawidłowego posługiwania się technikami badawczymi, konstruowania narzędzi do zbierania danych oraz uczy się wykorzystywać odpowiednie narzędzia standaryzowane i je interpretować ,a także uczy się współpracować z innymi w ramach projektowania i realizacji diagnozy
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student potrafi opisać istotę i specyfikę diagnozy pedagogicznej, jej cele i zadania oraz zasady, wyjaśnić jej znaczenie oraz interdyscyplinarny charakter [R_D _1]
K_W13 [4/5]
student wymienia etapy postępowania w diagnozie pedagogicznej, wyjaśnia podstawowe procedury jej realizacji, wskazuje kryteria ocen wykorzystywane w diagnozowaniu pedagogicznym [R_D _2]
K_W12 [4/5]
student opisuje specyfikę i podstawowe ujęcia oraz sposoby diagnozy środowisk wychowawczych i ich wpływu [R_D _3]
K_W10 [4/5]
student potrafi dobierać odpowiednio do natury zjawisk społeczno-wychowawczych rodzaje technik badawczych, konstruować podstawowe narzędzia oraz posługiwać się odpowiednimi narzędziami standaryzowanymi w celu zbierania danych oraz interpretować uzyskane rezultaty [R_D _4]
K_U01 [4/5]
student posługuje się odpowiednimi terminami i pojęciami psychopedagogicznymi oraz kategoriami i terminami diagnostycznymi , potrafi sporządzić projekt diagnozy oraz opis efektów [R_D _5]
K_U07 [3/5]
student potrafi zdiagnozować pedagogiczną jakość środowisk opiekuńczo-wychowawczych i ich znaczenie, potrafi rozpoznawać środowiskowe uwarunkowania różnych sytuacji i problemów opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych umie identyfikować potrzeby opiekuńczo-wychowawcze, pomocowe i terapeutyczne środowisk i funkcjonujących w nich osób w kontekście różnych zjawisk, problemów i zagrożeń [R_D _6]
K_U02 [4/5]
student dostrzega znaczenie diagnozy pedagogicznej jako podstawy wszelkich działań opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, interwencyjnych, i pomocowych, jest przekonany o znaczeniu tego typu działalności pedagogicznej, jest wrażliwy na występowanie w otoczeniu i praktyce pedagogicznej problemów i sytuacji wymagających rozpoznania, jest gotowy do podejmowania takich działań oraz inicjowania ich u innych osób, potrafi współpracować w zespole diagnozującym [R_D _7]
K_K03 [4/5]
student postępuje zgodnie z zasadami etycznymi dotyczącymi sposobu prowadzenia badań diagnostycznych, jak też użytkowania ich rezultatów, oraz jest wrażliwy na postawę i zachowanie innych osób w zakresie postępowania w diagnozowaniu zgodnie z zasadami etyki [R_D _8]
K_K05 [4/5]
student postępuje zgodnie z zasadami etycznymi dotyczącymi postępowania z osobami badanymi oraz w zakresie wykorzystania rezultatów diagnozy i jej upowszechniania [R_D _9]
K_K06 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt pisemny [R_D_w_1]
Diagnoza przypadku: student przygotowuje projekt diagnozy osoby, problemu lub środowiska
R_D _2 R_D _4 R_D _5
Egzamin [R_D_w_2]
Student rozwiązuje test mieszany - krótkich zadań (strukturyzowanych) i otwartych
R_D _1 R_D _2 R_D _3 R_D _4 R_D _5 R_D _6 R_D _7 R_D _8 R_D _9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [R_D _fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz metody problemowej
30
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, analizuje treści wykładu
45 Egzamin [R_D_w_2]
ćwiczenia [R_D _fs_2]
Dyskusja, mini projekty, uczenie się we współpracy
15
Student wykonuje projekty szczegółowe oraz przygotowuje pracę zaliczeniową
30 Projekt pisemny [R_D_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)