Inżynieria rehabilitacji ruchowej Kierunek studiów: Inżynieria biomedyczna
Kod programu: 08-S2IB15.2015

Nazwa modułu: Inżynieria rehabilitacji ruchowej
Kod modułu: 08-IBIM-S2-IRR
Kod programu: 08-S2IB15.2015
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Inżynieria rehabilitacji ruchowej jest dziedziną, zajmującą się wykorzystaniem osiągnięć techniki w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Obejmuje szereg zagadnień głównie z zakresu biomechaniki, protetyki i propedeutyki nauk medycznych. Zajmuje się opisem struktur i czynności ciała pod kątem biomechaniki, ze szczególnym uwzględnieniem budowy układu ruchu człowieka oraz układu mięśniowo-szkieletowego, sercowo-naczyniowego oraz oddechowego. W ramach modułu studentowi zostanie przedstawiona wiedza dotycząca następujących zagadnień: inżynieria biomedyczna w rehabilitacji. Systematyka inżynierii rehabilitacyjnej. Analiza, ocena ruchu i chodu człowieka. Zaopatrzenie ortotyczne kończyn dolnych i górnych (ortozy, protezy) oraz kręgosłupa. Nowoczesne techniki wspomagania funkcji uszkodzonych kończyn – bioprotezy, funkcjonalna stymulacja elektryczna – aparaty stymulacyjne. Wózki inwalidzkie. Wprowadzenie do medycyny fizykalnej. Mechanoterapia (opatrunki unieruchamiające, wyciągi, aparaty rehabilitacyjne, obuwie ortopedyczne). Balneoterapia.
Wymagania wstępne:
Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym zrozumienie treści artykułów naukowych z zakresu inżynierii rehabilitacji ruchowej; obsługa komputera; umiejętność przygotowywania sprawozdań i przygotowywania prezentacji multimedialnych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
identyfikuje metody w zakresie inżynierii rehabilitacji ruchowej [k_1]
W05 [3/5]
demonstruje wiedzę z zakresu stosowania sprzętu wspomagającego funkcję uszkodzonych kończyn [k_2]
W14 [2/5]
opisuje metody w zakresie projektowania i wytwarzania urządzeń wspomagających zaburzone funkcje ruchowe [k_3]
W16 [4/5]
proponuje urządzenia techniczne wspomagające utracone funkcje ruchowe [k_4]
U15 [2/5]
wyjaśnia koncepcję projektową urządzenia wspomagającego utracone funkcje ruchowe [k_5]
U18 [2/5]
szacuje parametry techniczne urządzenia wspomagającego dla danego schorzenia narządu ruchu [k_6]
U20 [2/5]
poddaje krytycznej analizie sposób działania urządzenia rehabilitacyjnego [k_7]
U21 [2/5]
potrafi zaproponować ulepszenie istniejącego urządzenia rehabilitacyjnego [k_8]
U22 [2/5]
rozwiązuje dylematy natury etycznej [k_9]
K07 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Burza mózgów [k_w_1]
W ramach modułu zostanie przeprowadzona burza mózgów polegająca na rozwiązaniu przez studenta problemu dotyczącego rehabilitacji w zakresie ortopedycznym postawionego przez prowadzącego. Sposób przeprowadzenia burzy mózgów będzie polegać na dyskusji studenta z prowadzącym.
k_1 k_2 k_5 k_6 k_7 k_8 k_9
Projekt [k_w_2]
W ramach modułu zostanie zrealizowany samodzielnie przez studenta projekt polegający na opracowaniu modelu przedmiotu rehabilitacyjnego służącego do usprawnienia działania w zakresie ortopedycznym.
k_2 k_3 k_4 k_5 k_6 k_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [k_fs_1]
Wykład wprowadzający do zrozumienia najważniejszych zagadnień z inżynierii rehabilitacji ruchowej. Omawiający takie zagadnienia jak: określenie miejsca rehabilitacji w inżynierii biomedycznej; przedstawienie sprzętu umożliwiającego pionizację i chód osób niepełnosprawnych; zagadnie dotyczące rehabilitacji wykorzystującej funkcjonalną stymulację elektryczną; przedstawienie układów wspomagających ruch układu nośnego człowieka.
15
Praca ze wskazaną literaturą obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy odnośnie wskazanych zagadnień podstawowych.
10 Burza mózgów [k_w_1] Projekt [k_w_2]
laboratorium [k_fs_2]
Prowadzący wspólnie ze studentami wykonuje ćwiczenia laboratoryjne w oparciu o wiedzę przekazaną na wykładach. Studenci indywidualnie wykonują ćwiczenia pod nadzorem prowadzącego.
15
Student zobowiązany jest być przygotowanym z wiedzy teoretycznej na podstawie wykładów i wskazanej literatury, do każdych zajęć ćwiczeniowych. Student samodzielnie wykonuje projekt z wykorzystaniem komputera i oprogramowania wspomagającego, a następnie przygotowuje w formie elektronicznej sprawozdanie z wykonania projektu.
20 Burza mózgów [k_w_1] Projekt [k_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)