Socjalizacja i wychowanie w społecznościach wielokulturowych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2015

Nazwa modułu: Socjalizacja i wychowanie w społecznościach wielokulturowych
Kod modułu: 12-PE-RM-N2-SWSW
Kod programu: 12-N2PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2016/2017
  • semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot ma umożliwić studentom poznanie kwestii związanych z kulturowym, instytucjonalnym i podmiotowym wymiarem socjalizacji w środowiskach zróżnicowanych kulturowo (między innymi na pograniczach kulturowych). Student pozna teorie i mechanizmy socjalizacji w społeczeństwie wielokulturowym, kwestie funkcjonowania jednostek i grup w wielokulturowej przestrzeni narodowej i ponadnarodowej, a także zagadnienia dotyczące polityki wielokulturowości w Europie i na świecie. Istotą zajęć jest zainteresowanie studentów doświadczeniem świata społecznego w warunkach zróżnicowania kulturowego. Studenci zapoznają się z uwarunkowaniami społecznego uczestnictwa dzieci i młodzieży na pograniczach i kreowaniem tożsamości międzykulturowej w sytuacji wielokulturowości. Poznają również orientacje badawcze z perspektywy społeczeństwa wielokulturowego i tożsamości kulturowej.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki międzykulturowej; dostrzega i wykazuje wrażliwość na wszelkie odmienności społeczne, kulturowe, indywidualne ludzi oraz na dziedzictwo kulturowe regionu, kraju, Europy; dostrzega dylematy moralne, etyczne związane z własną pracą [_K_1]
K_K02 [3/5] K_K05 [3/5] K_K08 [3/5]
posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych; posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U03 [3/5] K_U05 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę o procesie socjalizacji i wychowania w przestrzeni wielokulturowej; ma wiedzę na temat socjalizacji i wychowania, zna uwarunkowania społeczno-kulturowe tych procesów; ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych pozwalającą podejmować mu działania w środowisku zróżnicowanym kulturowo [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W16 [3/5]
ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma wiedzę o strukturach społecznych i instytucjach w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo; ma rozszerzoną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących [_W_2]
K_W07 [3/5] K_W08 [4/5] K_W13 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
znajomość treści programowych, refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu
_U_1 _W_1 _W_2
prezentacja, dyskusja [_w_2]
prezentacja ustna ma na celu sprawdzenie umiejętności posługiwania się wybranymi ujęciami teoretycznymi oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia problemu socjalnego wybranych grup i osób; sprawdzenie umiejętności obserwowania i analizowania zjawisk życia społecznego; ocena umiejętności obserwacji środowiska lokalnego
_K_1 _U_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film)
9
studiowanie/czytanie literatury; przygotowanie do zaliczenia treści programowych
16 kolokwium [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
analiza tekstów, dyskusja prezentacja ustna (indywidualna/grupowa) wybranego obszaru socjalizacji
9
zapoznanie się z literaturą źródłową; przygotowanie prezentacji; zebranie informacji o problematyce społecznej (na tle etnicznym, wyznaniowym, rasowym itp.) występujących w środowisku lokalnym
26 prezentacja, dyskusja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)