Aktywne metody poszukiwania pracy Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2015

Nazwa modułu: Aktywne metody poszukiwania pracy
Kod modułu: 12-PE-DZ-S1-6AMPP
Kod programu: 12-S1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2017/2018
  • semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot aktywne metody poszukiwania pracy przygotowuje studentów do opanowania teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności dotyczących pracy z osobami dorosłymi. Upowszechnia także tezę o potrzebie permanentnej edukacji.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, możliwości i ograniczeń w wykonywaniu zadań pedagoga społecznego; doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; widzi innego człowieka z różnych punktów odniesienia w sensie holistycznym, dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z wychowaniem, kształceniem, opieką; ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne i umiejętnie z nich korzysta w projektowaniu działalności zawodowej; [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów z zakresu wsparcia społecznego dla osób dorosłych-w środowisku – w mikro-, jaki i makrogrupach, potrafi działać w sposób przedsiębiorczy; charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi, z którymi pracuje, a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec nich; przestrzega zasady etyki zawodowej; [_K_2]
K_K03 [3/5] K_K04 [3/5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami, z którymi współpracuje w danej dziedzinie; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów społecznych i zawodowych, a także wrażliwością , inteligencją emocjonalną i kulturą pedagogiczną [_K_3]
K_K07 [4/5] K_K08 [3/5]
posiada podstawową wiedzę o różnych zjawiskach społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), potrafi je zanalizować i łączyć z działalnością pedagoga społecznego oraz doradcy zawodowego i edukacyjnego; potrafi analizować, oceniać, selekcjonować teksty naukowe, formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i sytuacje społeczne; ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb człowieka oraz diagnozy środowiska społecznego, kulturowego i instytucjonalnego (instytucje społeczne i edukacyjne); planowania i realizacji działań w środowisku , komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające pracę nad potencjałem społecznym ludzi dorosłych; [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [2/5] K_U03 [4/5]
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; potrafi wypowiadać się w formie ustnej i pisemnej na tematy związane ze specyfiką studiów, a wynikające z analizy wskazanej literatury, indywidualnej pracy badawczej; ma rozwinięte umiejętności w zakresie różnych form wypowiedzi, a w szczególności potrafi w sposób zwięzły i trafny wyrażać swoje myśli, sprawnie i skutecznie przemawiać, poprawnie konstruować teksty, prowadzić dyskusję, polemiki i negocjacje, autoprezentacje i posługiwać się językiem w oficjalnych sytuacjach publicznych; potrafi sprecyzować i zaprezentować (w formie pisemnej i ustnej) indywidualne poglądy na tematy związane z analizą treści programu studiowanej specjalności, poparty merytoryczną argumentacją odwołującą się do wybranych fragmentów wiedzy kierunkowej i specjalistycznej; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych i społecznych; ma praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej; ma teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu różnorodnych technik i odmian metody grupowej i środowiskowej, między innymi, aktywizacji i kształcenia ludzi dorosłych oraz jest przygotowany do planowania działań aktywizujących osoby dorosłe zgodnie z poznanymi regułami metody środowiskowej [_U_2]
K_W10 [3/5] K_U04 [3/5] K_U06 [3/5] K_U07 [3/5] K_U08 [4/5]
potrafi rozpoznawać potrzeby osób należących do różnych kręgów społecznych (zróżnicowanych pod względem zróżnicowania społecznego, edukacyjnego, także pod względem aktywności własnej) etnicznych, narodowych, wyznaniowych; a także ma predyspozycje oraz zdolności do współpracy w relacjach międzyludzkich; potrafi podejmować działania edukacyjne, terapeutyczne i interwencyjne na rzecz nadawania rangi „Innemu”; potrafi korzystać z technik i metod teatralnych w pracy z jednostką i grupą; potrafi inicjować, opracowywać i zorganizować, korzystając z różnych źródeł i pracując zarówno indywidualnie, jak i w grupie, zajęcia atrakcyjne, różnorodne i bogate w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość człowieka; [_U_3]
K_U11 [3/5] K_U13 [3/5]
zna elementarną terminologię używaną w doradztwie zawodowym i edukacyjnym; rozumie jej źródła; ma podstawową, nowoczesną wiedzę o miejscu doradztwa zawodowego w systemie nauk pedagogicznych i obszarach praktyki społecznej oraz jego specyfice przedmiotowej i metodologicznej; także relacjach z innymi naukami; [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [3/5] K_W03 [3/5]
ma podstawową wiedzę dotyczącą psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w społeczeństwie oraz sposobu, w jaki rzeczywista bądź wyobrażona obecność innych ludzi oraz ich działalność – zwłaszcza praca - oddziałuje na ludzkie myślenie, odczuwanie i zachowanie; ma podstawową wiedzę na temat procesu wspierania człowieka w trudnych życiowo sytuacjach rozwojowych i społecznych, również w sytuacji zagrożenia marginalizacją i wykluczeniem społecznym; ma podstawową wiedzę o mechanizmach i rodzajach wsparcia społecznego opiece międzyludzkiej; ma podstawową wiedzę o rodzajach pomocy i doradztwa zawodowego, edukacyjnego i życiowego; ma podstawową wiedzę na temat organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w instytucjach społecznych, wychowawczych i pomocowych wspierających jednostki w różnym wieku i rodziny potrzebujące pomocy; ma elementarną wiedzę na temat środowiska społecznego, celów doradztwa zawodowego i edukacyjnego, a także instytucji i organizacji świadczących pomoc i wsparcie rozwoju indywidualnego; ma świadomość potrzeby integracji tego typu działań; [_W_2]
K_W05 [3/5] K_W06 [3/5] K_W07 [3/5]
zna elementarne zagadnienia z zakresu prowadzenia dyskusji, polemiki, negocjacji, autoprezentacji oraz posługiwania się językiem w sytuacjach publicznych; ma podstawową wiedzę dotyczącą komunikacji interpersonalnej z uwzględnieniem kontekstu przemian komunikacyjno-językowych, kulturowych i społecznych; zna prawidłowości i zakłócenia procesu komunikowania interpersonalnego i ich skutki w obszarach pomocy i doradztwa; ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; zna fundamentalne zagadnienia z zakresu edukacji realizowanej w warunkach zróżnicowania społecznego, gospodarczego, kulturowego, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody; zna metodologiczne problemy pedagogiki społecznej i doradztwa zawodowego i edukacyjnego; ma wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy środowiskowej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi; z zakresu metodyki pracy doradcy zawodowego zna pojęcia, metody i zasady procesu diagnozowania pedagogicznego dzieci, problemów rodziny i innych grup potrzebujących wsparcia; ma podstawową wiedzę z zakresu poradnictwa edukacyjnego, zawodowego i życiowego;; ma wiedzę na temat wspomagania człowieka w środowisku społecznym; ma podstawową wiedzę dotyczącą przydatności pedagogiki społecznej i doradztwa w prawidłowej i zgodnej z zasadami bezpieczeństwa organizacji struktur edukacyjnych oraz projektowaniu działań pomocowych wspierających lub profilaktycznych służących minimalizowaniu zagrożeń w życiu człowieka; [_W_3]
K_W08 [4/5] K_W10 [3/5] K_W12 [3/5] K_W13 [4/5] K_W17 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie wiedzy z ćwiczeń pogłębionych lekturą własną z zakresu literatury obowiązkowej
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
aktywność na zajęciach, zajęcia praktyczne [_w_2]
sprawdzenie indywidualnego przygotowania studenta do zajęć opartego na lekturze własnej, analizie bazy Internetu oraz samorefleksji dotyczącej aktywnych metod poszukiwania pracy. Sprawdzenie umiejętności prowadzenia i uczestnictwa w dyskusji. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_]
praca z tekstem, pogadanka, kolokwium, aktywność na zajęciach, zajęcia praktyczne
30
lektura uzupełniająca, analiza wybranych tekstów
20 kolokwium [_w_1] aktywność na zajęciach, zajęcia praktyczne [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)