Podstawy metodyki pracy socjoterapeutycznej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2015

Nazwa modułu: Podstawy metodyki pracy socjoterapeutycznej
Kod modułu: 12-PE-DZ-S1-2PMPS
Kod programu: 12-S1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2017/2018
  • semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł Podstawy metodyki pracy socjoterapeutycznej daje umożliwić studentom zapoznania się z tematyką dotyczącą: zasad i sposobów pracy na zajęciach socjoterapeutycznych w różnych grupach wiekowych i różnorodnych placówkach o charakterze socjoterapeutycznym i opiekuńczo-wychowawczym. Studenci poznają techniki pracy z grupą na różnych etapach rozwoju grupy, strukturę, formy, cele, metody i organizację zajęć socjoterapeutycznych. Poznają podstawowe zagadnienia dotyczące relacji terapeutycznej. Studenci zapoznają się z podstawowymi technikami pracy socjoterapeutycznej.
Wymagania wstępne:
Podstawy socjoterapii
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów z zakresu profilaktyki, socjoterapii [_K_1]
K_K03 [4/5] KN_K03 [4/5] KN_K07 [3/5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i prowadzenia grup socjoterapeutycznych, [_K_2]
K_K07 [3/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb człowieka oraz diagnozy środowiska o charakterze, socjoterapeutycznym, socjopedagogicznym. Ma umiejętności wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające pracę nad potencjałem społecznym dzieci, młodzieży [_U_1]
K_U03 [2/5] KN_U04 [2/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [3/5]
potrafi posługiwać się teoretyczną i praktyczną wiedzą z zakresu różnorodnych technik i odmian pracy z grupą i środowiskiem, szczególnie pracy z grupą socjoterapeutyczną i wychowawczą; [_U_2]
K_U10 [3/5] KN_U07 [4/5]
potrafi projektować programy profilaktyczne, socjoterapeutyczne [_U_3]
K_U13 [3/5] KN_U09 [4/5]
zna elementarną terminologię używaną w metodyce socjoterapii; rozumie jej źródła; ma podstawową, aktualną wiedzę o miejscu socjoterapii w systemie nauk pedagogicznych oraz obszarach praktyki społecznej, a także o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej i relacjach z innymi naukami [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [3/5] KNO_W01 [2/5]
zna wybrane filozoficzne, społeczne i psychologiczne koncepcje człowieka i rozumie ich znaczenie w projektowaniu działalności edukacyjnej, szczególnie socjoterapeutycznej; ma podstawową wiedzę o rodzajach pomocy socjoterapeutycznej; ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi w różnych typach grup społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach [_W_2]
K_W04 [2/5] K_W06 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W10 [3/5]
ma wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy środowiskowej z dziećmi, młodzieżą; ma wiedzę z zakresu metodyki pracy socjoterapeuty, ma wiedzę z zakresu rozwoju człowieka i uwarunkowań niedostosowania społecznego; ma wiedzę na temat wspomagania dzieci i młodzieży w różnych formach specjalistycznych; ma podstawową wiedzę niezbędną do udzielania skutecznej pomocy jednostce niedostosowanej społecznie, [_W_3]
K_W13 [2/5] K_W16 [3/5] KN_W08 [4/5] KN_W09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [_w_1]
sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować i zaprezentować program socjoteraputyczny dla wybranej grupy, zgodnie z fazami rozwoju grupy oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu grupy docelowej jak i odbywających się w niej procesów. Sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_2
test [_w_2]
sprawdzenie wiedzy na temat tradycyjnych i współczesnych metod terapeutycznych oraz wiedzy na temat organizacji pracy, struktur, form pracy socjoterapeuty
_W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
lektura uzupełniająca
10 test [_w_2]
ćwiczenia [_fs_2]
metoda projektów – omówienie i konsultacje zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach adekwatnych do poszczególnych technik i form pracy socjoterapeutycznej
30
zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach adekwatnych do poszczególnych technik i form pracy socjoterapeutycznej . Wykonanie projektu dotyczącego zaplanowania programu socjoterapeutycznego; dobór grupy, zaplanowania działań edukacyjno-wychowawczych (scenariusz) z opisem grupy docelowej. Lektura i analiza tekstów
20 projekt [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)