Metodyka pracy szkolnego doradcy zawodowego Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2015

Nazwa modułu: Metodyka pracy szkolnego doradcy zawodowego
Kod modułu: 12-PE-DZ-S1-6MPS
Kod programu: 12-S1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2018/2019
  • semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł metodyka pracy szkolnego doradcy zawodowego ma umożliwić studentom poznanie podstawnych założeń metodycznych związanych z pracą doradcy zawodowego. Studenci zapoznają się z podstawowymi metodami doradztwa edukacyjnego, będą także przygotowywani do prowadzenia zajęć szkolnych w tym zakresie.
Wymagania wstępne:
Podstawy doradztwa zawodowego i edukacyjnego, wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, dydaktyka ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, możliwości i ograniczeń w wykonywaniu zadań pedagoga społecznego, doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; widzi innego człowieka z różnych punktów odniesienia w sensie holistycznym, dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z wychowaniem, kształceniem, opieką; ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne i umiejętnie z nich korzysta w projektowaniu działalności zawodowej [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K02 [2/5] KN_K01 [4/5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami, z którymi współpracuje w danej dziedzinie; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów społecznych i zawodowych, a także wrażliwością , inteligencją emocjonalną i kulturą pedagogiczną [_K_2]
K_K07 [3/5] KN_K08 [4/5]
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; potrafi wypowiadać się w formie ustnej i pisemnej na tematy związane ze specyfiką studiów, a wynikające z analizy wskazanej literatury, indywidualnej pracy badawczej; ma rozwinięte umiejętności w zakresie różnych form wypowiedzi, a w szczególności potrafi w sposób zwięzły i trafny wyrażać swoje myśli, sprawnie i skutecznie przemawiać, poprawnie konstruować teksty, prowadzić dyskusję, polemiki i negocjacje, autoprezentacje i posługiwać się językiem w oficjalnych sytuacjach publicznych; potrafi sprecyzować i zaprezentować (w formie pisemnej i ustnej) indywidualne poglądy na tematy związane z analizą treści programu studiowanej specjalności, poparty merytoryczną argumentacją odwołującą się do wybranych fragmentów wiedzy kierunkowej i specjalistycznej; [_U_1]
K_U04 [3/5] K_U06 [3/5] K_U08 [3/5] KNO_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U04 [4/5]
potrafi rozpoznawać potrzeby osób należących do różnych kręgów społecznych (zróżnicowanych pod względem zróżnicowania społecznego, edukacyjnego, także pod względem aktywności własnej) etnicznych, narodowych, wyznaniowych; a także ma predyspozycje oraz zdolności do współpracy w relacjach międzyludzkich, potrafi podejmować działania edukacyjne, terapeutyczne i interwencyjne na rzecz nadawania rangi „Innemu”; potrafi korzystać z technik i metod teatralnych w pracy z jednostką i grupą, potrafi inicjować, opracowywać i zorganizować, korzystając z różnych źródeł i pracując zarówno indywidualnie, jak i w grupie, zajęcia atrakcyjne, różnorodne i bogate w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość człowieka, wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia [_U_2]
K_U11 [3/5] K_U12 [3/5] KNO_U02 [3/5] KN_U07 [2/5] KN_U08 [3/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [4/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice, doradztwie zawodowym i edukacyjnym; rozumie jej źródła; ma podstawową, nowoczesną wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk pedagogicznych i obszarach praktyki społecznej oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, także relacjach z innymi naukami, posiada ogólną wiedzę na temat wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży oraz wspierania środowiska społecznego i wychowawczego rodziny [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W02 [4/5] K_W03 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W04 [3/5]
zna elementarne zagadnienia z zakresu prowadzenia dyskusji, polemiki, negocjacji, autoprezentacji oraz posługiwania się językiem w sytuacjach publicznych; ma podstawową wiedzę dotyczącą komunikacji interpersonalnej z uwzględnieniem kontekstu przemian komunikacyjno-językowych, kulturowych i społecznych, zna prawidłowości i zakłócenia procesu komunikowania interpersonalnego i ich skutki w obszarach pomocy i doradztwa, ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących [_W_2]
K_W08 [2/5] K_W10 [2/5] KN_W05 [3/5] KN_W08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium pisemne [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_U_1 _W_1 _W_2
praca pisemna – wykonanie konspektów wybranych zajęć [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi przedstawić scenariusz zajęć lekcyjnych z uwzględnieniem celu lekcji, metod, forma pracy
_U_1 _U_2
zajęcia praktyczne [_w_3]
sprawdzenie przeprowadzonych przez studenta zajęć szkolnych według przedstawionego konspektu lekcji
_K_1 _K_2 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
kolokwium pisemne – sprawdzenie wiedzy dotyczącej wybranych metod doradztwa przedstawionych podczas zajęć oraz zdobytych dzięki lekturze własnej, praca pisemna – konspekt zajęć lekcyjnych, zajęcia praktyczne – przeprowadzenie zajęć lekcyjnych
45
analiza literatury obowiązkowej i uzupełniającej, przygotowanie pracy pisemnej, przygotowanie do zajęć
55 kolokwium pisemne [_w_1] praca pisemna – wykonanie konspektów wybranych zajęć [_w_2] zajęcia praktyczne [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)