Metodyka pracy pedagogga szkolnego Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2015

Nazwa modułu: Metodyka pracy pedagogga szkolnego
Kod modułu: 12-PE-DZ-S1-8MPPS
Kod programu: 12-S1PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2017/2018
  • semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Student poznaje podstawowe zasady pracy w strukturze szkoły, podstawę prawna, zakres obowiązków, a także metody i techniki pracy pedagoga szkolnego. Ponadto nabywa umiejętności organizacji pracy, diagnozy oraz komunikacji partnerów edukacyjnych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów z zakresu profilaktyki i wsparcia społecznego; charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi, z którymi pracuje, a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec nich; przestrzega zasady etyki zawodowej; cechuje się moralnym, opartym na zasadach etyki społecznej, sposobie działania i postępowania [_K_1]
K_K03 [4/5] K_K04 [4/5] K_K05 [4/5] KN_K07 [4/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów społecznych i zawodowych, a także wrażliwością , inteligencją emocjonalną i kulturą pedagogiczną w pracy szkoły [_K_2]
K_K01 [4/5] K_K07 [4/5] K_K08 [4/5] KN_K08 [4/5]
potrafi analizować, oceniać, selekcjonować teksty naukowe, formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i sytuacje społeczne; ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb człowieka oraz diagnozy możliwości dzieci i młodzieży; [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U03 [4/5] KN_U01 [4/5] KN_U18 [4/5]
podejmuje skuteczne, oparte na podstawach naukowych i etycznych działania na rzecz jednostek, rodzin, grup i środowisk społecznych, wymagających wsparcia specjalistyczno-pedagogicznego opartego na procesie komunikacji potrafi pracować z uczniami – indywidualizując zadania, dostosowując metody i techniki pracy oraz treści do potrzeb uczniów, także z niepełnosprawnością, deficytami oraz niedostosowanych społecznie [_U_2]
K_U12 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U11 [3/5]
posiada ogólną wiedzę na temat wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży oraz wspierania środowiska społecznego i wychowawczego rodziny, także filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw wychowania i kształcenia człowieka; ma podstawową wiedzę dotyczącą psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w społeczeństwie; ma podstawową wiedzę na temat organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w instytucjach społecznych [_W_1]
K_W03 [4/5] K_W05 [4/5] K_W07 [2/5] KNO_W01 [4/5]
ma podstawową wiedzę dotyczącą przydatności doradztwa zawodowego i edukacyjnego oraz socjoterapii w pomocy dzieciom i młodzieży; charakteryzuje się właściwą postawą etyczną, ułatwiającą mu wykonywanie pracy pedagoga społecznego i doradcy zawodowego, socjoterapeuty; zna uregulowania prawne i etyczne dotyczące wykonywania tych zawodów [_W_2]
K_W17 [4/5] K_W19 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W05 [4/5] KN_W07 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_U_1 _W_1 _W_2
praca pisemna - wykonanie [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi przedstawić zagadnienia w adekwatny sposób
_U_1 _U_2
prezentacja [_w_3]
prezentacja ma zwierać charakterystykę poszczególnych metod i technik pracy
_K_1 _K_2 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
lektura uzupełniająca, analiza dokumentów, praca z tekstem
2 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
opracowanie przez studentów materiałów do pracy z dziećmi z problemami wychowawczymi oraz analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją
30
zebranie i przygotowanie materiałów prezentacja oraz przygotowanie się do dyskusji
3 praca pisemna - wykonanie [_w_2] prezentacja [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)