Psychologia twórczości Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2015

Nazwa modułu: Psychologia twórczości
Kod modułu: 12-PE-WM-S1-7PT
Kod programu: 12-S1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2016/2017
  • semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Zajęcia nastawione są na zapoznanie studentów z dorobkiem współczesnej psychologii twórczości – zarówno najważniejszych ujęć teoretycznych, jak i rezultatów badań empirycznych. Celowi temu służy opracowanie przez studentów zespołowych wystąpień ustnych na wybrany z oferty syllabusa temat. Zadanie to jednocześnie ukierunkowane jest na kształtowanie i weryfikację poziomu umiejętności korzystania ze zróżnicowanej pod względem terminologicznym literatury przedmiotu, jej krytycznej analizy oraz dyskusji. Stanowi to podstawę do kształtowania/doskonalenia umiejętności praktycznych w zakresie rozwiązywania oraz formułowania problemów twórczych w ogóle, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania ich w działaniach edukacyjnych okresu wczesnoszkolnego. Celowi temu służą pozostałe zadania – opracowanie krótkiego wykładu oraz 2 typy warsztatów. Wszystkie zadania zaliczeniowe zaplanowane są jako zespołowe, by dodatkowo kształtować u studentów specyficzne kompetencje społeczne, związane z dowartościowaniem roli grupowego myślenia twórczego (GTM) oraz zabawowego charakteru nauki dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Ustny charakter większości zadań podkreśla nastawienie na docenienie roli werbalizacji nie tylko w kontaktach społecznych w ogóle oraz bezpośrednich relacjach osobowych w ramach wychowania, lecz także (przede wszystkim?) dowartościowania wypowiedzi ustnej w ramach edukacji dzieci (w kontekście dominacji pisemnych form weryfikacji wiedzy).
Wymagania wstępne:
zaliczony kurs psychologii ogólnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania etyki zawodowej charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K04 [3/5] KNO_K01 [3/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów [_K_2]
K_K07 [2/5] K_K08 [3/5] KN_K04 [3/5] KN_K05 [4/5]
potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów [_U_1]
K_U11 [3/5] K_U12 [3/5] KNO_U02 [3/5]
potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kulturowych oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w różnych środowiskach społecznych posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne [_U_2]
K_U14 [3/5] K_U15 [2/5] KN_U06 [3/5] KN_U08 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [3/5] KN_U14 [4/5]
ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się [_W_1]
K_W08 [2/5] K_W10 [2/5] KNO_W01 [3/5]
ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej posiada wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń zna podstawowe współczesne teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów posiada wiedzę o głównych środowiskach wychowawczych uwzględniającą ich specyfikę i procesy w nich zachodzące [_W_2]
K_W15 [4/5] K_W16 [2/5] KN_W02 [4/5] KN_W04 [3/5] KN_W05 [3/5]
ma podstawową wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych [_W_3]
K_W18 [4/5] K_W19 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zespołowe wystąpienie ustne (zadanie 1) [_w_1]
dostrzeżenie: - znajomości całości problematyki psychologii twórczości - wiedzy z zakresu wybranego jej fragmentu - umiejętności analizy literatury - umiejętności krytycznego formułowania wniosków - umiejętności obrony własnego stanowiska - umiejętności funkcjonowania w GTM
_K_2 _W_1 _W_2 _W_3
przygotowany zespołowo krótki wykład z wybranej dziedziny wyartykułowany w języku innej dziedzi [_w_2]
weryfikacja: - praktycznego zastosowania fragmentów wiedzy - skutecznego (interesującego i wartościowego poznawczo) formułowania dłuższej wypowiedzi ustnej
_K_1 _U_1 _U_2
(zespołowe) rozwiązanie wybranych problemów twórczych (zadanie 3) [_w_3]
wydobycie: - umiejętności nietypowego formułowania wniosków - umiejętności współpracy w sytuacji trudnej (problemowej)
_U_1 _U_2 _W_1
(zespołowe) formułowanie problemów twórczych (zadanie 4) [_w_4]
sprawdzenie: - funkcjonowania w praktyce fragmentów wiedzy o „fazie światła zielonego” w strukturze procesu twórczego
_U_1 _U_2 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
wykład konwersatoryjny/prezentacja multimedialna (studenci), dyskusja (studenci/nauczyciel akademicki) [zadanie1]
7
studenci tworzą GTM (grupy myślenia twórczego, w których opracowują wystąpienie ustne w dowolnej formie (prezentacja multimedialna/wykład klasyczny/forma mieszana itp.) na wybrany temat ;
25 zespołowe wystąpienie ustne (zadanie 1) [_w_1]
ćwiczenia [_fs_1a]
wykład (konwersatoryjny) – studenci; dyskusja (studenci/nauczyciel akademicki) [zadanie2]
3
studenci realizują zadanie w GTM w następujących fazach: - opracowanie wykładu (procedury i przebieg w trybie dowolnym); - głoszenie (wg dowolnego scenariusza - indywidualne/zespołowo);
10 przygotowany zespołowo krótki wykład z wybranej dziedziny wyartykułowany w języku innej dziedzi [_w_2]
ćwiczenia [_fs_1b]
warsztat [zadanie3]
3
studenci zespołowo wybierają z oferty przygotowanej przez prowadzącego zajęcia w formie warsztatowej problemy twórcze, które następnie rozwiązują w ukonstytuowanych już wcześniej GTM (w indywidualnych przypadkach możliwe przegrupowania GTM)
5 (zespołowe) rozwiązanie wybranych problemów twórczych (zadanie 3) [_w_3]
ćwiczenia [_fs_1c]
warsztat [zadanie4]
2
studenci zespołowo „wymyślają” (wyszukują/formułują/stawiają) problem twórczy w wybranej dziedzinie – szeroko pojęta kultura, nauka, praktyka społeczna/edukacyjna/terapeutyczna itp.;- dyskusja i recenzja grupowa
5 (zespołowe) formułowanie problemów twórczych (zadanie 4) [_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)