Aktywizowanie społeczności lokalnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2015

Nazwa modułu: Aktywizowanie społeczności lokalnej
Kod modułu: 12-PE-AR-S1-4ASL
Kod programu: 12-S1PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2018/2019
  • semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką aktywizacji społeczności lokalnych oraz tworzenia sieci interakcji pomiędzy różnymi grupami podmiotów życia społecznego działających w środowisku lokalnym. Celem zajęć jest poznanie podstaw teoretycznych aktywizacji społeczności lokalnych w odniesieniu do dobrych praktyk. Student pozna: cele, założenia, kierunki rozwoju społeczności lokalnych; aktywizacja w działaniach pomocy społecznej, programy aktywizacji wobec rodziny, aktywna integracja w pracy pedagogicznej, modele i strategie aktywizowania społeczności lokalnych; Social planning – planowanie społeczne w środowisku lokalnym; Community education - kształcenie społeczności, edukacja wspólnotowa; współpraca administracji samorządowej i NGO w aktywizowaniu społeczności lokalnych; rola, funkcje liderów w tworzeniu społeczności lokalnych i ich kreowanie; organizacje pozarządowe w procesie aktywizacji społeczności lokalnych; budowa społeczeństwa obywatelskiego; projekty aktywizacji społeczności lokalnych – źródła finansowania, dobre praktyki. Realizacja projektu przygotowanego przez studentów w ramach przedmiotu Projektowanie współpracy transgranicznej i jej finansowanie
Wymagania wstępne:
Podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki społecznej, psychologii społecznej, wprowadzenia do socjologii, projektowania współpracy transgranicznej i jej finansowania
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy [_K_1]
K_K03 [4/5]
charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi, z którymi pracuje, a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec nich; przestrzega zasady etyki zawodowej [_K_2]
K_K04 [4/5]
potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym [_U_1]
K_U09 [4/5]
potrafi inicjować, opracowywać i zorganizować, korzystając z różnych źródeł i pracując zarówno indywidualnie, jak i w grupie, zajęcia atrakcyjne, różnorodne i bogate w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość dziecka w rodzinie oraz wychowanka umieszczonego w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych; potrafi projektować programy profilaktyczne i resocjalizacyjne [_U_2]
K_U10 [4/5]
ma podstawową wiedzę na temat organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w instytucjach opiekuńczych, wychowawczych i pomocowych wspierających jednostki w różnym wieku i rodziny potrzebujące pomocy; ma elementarną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego; zna instytucje i organizacje w środowisku lokalny (zwłaszcza te wspierające rodzinę) oraz ma świadomość relacji zachodzących między nimi [_W_1]
K_W07 [4/5]
zna elementarne zagadnienia z zakresu prowadzenia dyskusji, polemiki, negocjacji, autoprezentacji oraz posługiwania się językiem w sytuacjach publicznych; ma podstawową wiedzę dotyczącą komunikacji interpersonalnej z uwzględnieniem kontekstu przemian komunikacyjno-językowych, kulturowych i społecznych; zna prawidłowości i zakłócenia procesu komunikowania interpersonalnego [_W_2]
K_W07 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści prezentowanych podczas ćwiczeń i literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej
_U_1 _W_1 _W_2
Ocena projektu przygotowanego w grupie [_w_2]
Studenci realizują projekt wsparcia rodziny w środowisku lokalnym
_K_1 _K_2 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
Analiza tekstów źródłowych, dyskusja, metody podające i poszukujące; analiza przypadków, burza mózgów
15
Praca z tekstem, samodzielne poszukiwanie informacji poprzez analizę literatury przedmiotu
15 kolokwium [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Realizacja projektu przygotowanego przez studentów w ramach przedmiotu Projektowanie współpracy transgranicznej i jej finansowanie w środowisku lokalnym
15
Przygotowanie i realizacja projektu grupowego
5 Ocena projektu przygotowanego w grupie [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)