Socjalizacja i wychowanie w społecznościach wielokulturowych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2015

Nazwa modułu: Socjalizacja i wychowanie w społecznościach wielokulturowych
Kod modułu: 12-PE-AR-S1-1SIW
Kod programu: 12-S1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2017/2018
  • semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot socjalizacja i wychowanie w społecznościach wielokulturowych ma umożliwić studentom poznanie kwestii związanych z kulturowym, instytucjonalnym i podmiotowym wymiarem socjalizacji w środowiskach zróżnicowanych kulturowo (między innymi na pograniczach kulturowych). Student następnie pozna teorie i mechanizmy socjalizacji w społeczeństwie wielokulturowym, kwestie funkcjonowania jednostek i grup w wielokulturowej przestrzeni narodowej i ponadnarodowej. A także zagadnienia dotyczące polityki wielokulturowości w Europie i na świecie. Istotą zajęć jest zainteresowanie studentów doświadczeniem świata społecznego w warunkach zróżnicowania kulturowego. Studenci zapoznają się z uwarunkowaniami społecznego uczestnictwa młodzieży na pograniczach i kreowaniem tożsamości międzykulturowej w sytuacji wielokulturowości. Poznają również orientacje badawcze z perspektywy społeczeństwa wielokulturowego i tożsamości kulturowej.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
docenia znaczenie wiedzy teoretycznej dla rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach zróżnicowanych kulturowo; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z Innymi [_K_1]
K_K02 [3/5] K_K07 [3/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku wielokulturowym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki międzykulturowej [_K_2]
K_K03 [4/5] K_K05 [3/5]
potrafi rozpoznawać potrzeby osób należących do różnych kręgów etnicznych, narodowych, wyznaniowych; a także ma zdolności do współpracy w relacjach międzyludzkich; potrafi podejmować działania edukacyjne, terapeutyczne i interwencyjne na rzecz nadawania rangi „Innemu”; potrafi komunikować się z Innym [_U_1]
K_U07 [3/5] K_U11 [3/5]
potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; potrafi inicjować, opracowywać i zorganizować, zajęcia uwzględniając zróżnicowanie środowiska kulturowego i zróżnicowanie wychowanków [_U_2]
K_U13 [4/5]
ma elementarną wiedzę o procesie socjalizacji i wychowania w przestrzeni wielokulturowej; ma wiedzę na temat socjalizacji i wychowania, zna uwarunkowania społeczno-kulturowe tych procesów; ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych pozwalającą podejmować mu działania w środowisku zróżnicowanym kulturowo [_W_1]
K_W03 [3/5] K_W09 [3/5] K_W19 [3/5]
ma elementarną wiedzę o strukturach społecznych i instytucjach w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo; zna metodologiczne problemy pedagogiki międzykulturowej, opiekuńczej, wychowawczej [_W_2]
K_W07 [3/5] K_W12 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja , pogadanka, dyskusja [_w_1]
prezentacja ustna ma na celu sprawdzenie umiejętności posługiwania się wybranymi ujęciami teoretycznymi oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia problemu socjalnego wybranych grup i osób; sprawdzenie umiejętności obserwowania i analizowania zjawisk życia społecznego; ocena umiejętności obserwacji środowiska lokalnego
_K_1 _U_2 _W_1 _W_2
projekt, dyskusja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności indywidualnego/grupowego przygotowania i zaprezentowania projektu działań kreujących postawy otwarte w środowisku zróżnicowanym kulturowo
_K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
przedstawienie zagadnień programowych z wykorzystaniem metody wykładowej i pomocy audiowizualnych
15
lektura literatury podstawowej i uzupełniającej
5 prezentacja , pogadanka, dyskusja [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
analiza tekstów, dyskusja prezentacja ustna (indywidualna/grupowa) wybranego obszaru socjalizacji projektowa - prezentowanie projektów działań kreujących postawy otwarte w środowisku zróżnicowanym kulturowo
15
przygotowanie się do udziału w ćwiczeniach poprzez zapoznanie się z literaturą źródłową; przygotowanie prezentacji; zebranie informacji o problemach społecznych (konfliktach na tle etnicznym, wyznaniowym, rasowym) występujących w środowisku lokalnym studenta - przygotowanie projektu działań
15 prezentacja , pogadanka, dyskusja [_w_1] projekt, dyskusja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)