Metody komunikacji alternatywnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2015

Nazwa modułu: Metody komunikacji alternatywnej
Kod modułu: 12-PE-PETP-S1-3MKA
Kod programu: 12-S1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2018/2019
  • semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Treści: Podstawowe założenia dotyczące AAC (Augumentative and alternative Communications). Charakterystyka pomocy komunikacyjnych. Poszerzona charakterystyka i sposoby pracy poszczególnymi systemami komunikacji: (Znaki manualne; Znaki graficzne: Symbole Blissa, Pictogram Ideogram Communication, Picture Communication Symbols, Rebus, Leksigramy; Znaki przestrzenno-dotykowe: Klocki słowne Premacka, znaki dotykowe, język migowy)
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
w kontaktach interpersonalnych (również z osobami z zaburzeniami w sferze porozumiewania się) wykazuje postawę szacunku i zrozumienia dla osób będących w trudnej sytuacji [_K_1]
K_K05 [4/5] K_K07 [2/5]
wykazuje postawę poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się [_K_2]
K_K01 [2/5] K_K08 [4/5]
w kontaktach z osobami mającymi trudności w porozumiewaniu się wykazuje inicjatywę i chęć nawiązania kontaktu [_K_3]
K_K03 [2/5]
za praktyczne umiejętności poszukiwania właściwych metod komunikacji z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi osobami starszymi oraz umiejętności zastosowania tychże metod alternatywnej komunikacji [_U_1]
K_U07 [4/5] K_U10 [2/5]
potrafi przygotować odpowiednie pomoce dydaktyczne do zastosowania różnych form komunikacji [_U_2]
K_U11 [4/5] K_U12 [4/5]
potrafi w zakresie podstawowym komunikować się za pomocą jednej alternatywnej metody komunikacji [_U_3]
K_U05 [4/5] K_U14 [4/5]
ma podstawową wiedzę dotyczącą metod alternatywnej komunikacji z osobami z zaburzeniami komunikacji spowodowanymi różnymi zaburzeniami. [_W_1]
K_W03 [4/5] K_W10 [2/5]
ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania osób posługujących się alternatywnymi metodami komunikacji [_W_2]
K_W11 [4/5] K_W16 [2/5]
zna genezę alternatywnej komunikacji - odmiany, różnice i podobieństwa [_W_3]
K_W01 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [_w_1]
stworzenie własnego folderu osobistego jedną z metod komunikacji alternatywnej
_K_2 _U_1 _W_1
prezentacja - pisemna [_w_2]
opisujące zastosowanie praktyczne z osobą jednej z metod alternatywnej komunikacji
_K_1 _K_3 _U_2 _U_3 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
wykład dotyczący teoretycznych podstaw komunikacji Alternatywnej w pracy z osobą z zaburzonym rozwojem; metoda projektu oraz zajęć praktycznych, poprzez zapoznanie studentów z poszczególnymi metodami i ćwiczenie umiejętności ich zastosowania w praktyce
15
analiza literatury; przyswojenie przez studenta poszczególnych systemów komunikowania się oraz stworzenie własnego „folderu osobistego” za pomocą jednego z systemów
45 projekt [_w_1]
konwersatorium [_fs_2]
prezentacje prac grupowych dotyczących modyfikacji metod alternatywnej komunikacji
15
nabranie wprawy w płynnym posługiwaniu się znakami poznanych podczas zajęć
45 prezentacja - pisemna [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)