Podstawy i metodyka edukacji muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2015

Nazwa modułu: Podstawy i metodyka edukacji muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Kod modułu: 12-PE-WIP-S1-5PMEM
Kod programu: 12-S1PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2018/2019
  • semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot Podstawy nauczania muzyki dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ma przygotować studentów Edukacji Wczesnoszkolnej i Wychowania Przedszkolnego do prowadzenia zajęć muzycznych w zintegrowanym nauczaniu w kl.1-3 szkoły podstawowej oraz zajęć muzyczno- ruchowych w przedszkolu. Studenci również nabywają niezbędną wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu muzyki i z zakresu nauczania muzyki w kl.1-3 szkoły podstawowej i przedszkolu.
Wymagania wstępne:
Realizacja efektów kształcenia modułu Umuzykalnienie
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest przygotowany do pracy w szkole podstawowej na etapie wczesnoszkolnym w zakresie prowadzenia zajęć muzycznych, także w przedszkolu do prowadzenia zajęć muzyczno- ruchowych w stopniu podstawowym; stosuje aktywizujące i motywujące metody pracy [_K_1]
K_K04 [3/5] KN_K04 [3/5] KN_K05 [3/5]
posiada umiejętność właściwej i efektywnej organizacji własnej pracy, a także indywidualnej i zespołowej; posiada umiejętność efektywnej współpracy i integracji z nauczycielami i uczniami podczas realizacji zajęć i zadań zespołowych; pamięta o BHP w czasie zajęć ruchowych; posiada umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy i stosowania nowoczesnych technologii informatycznych; korzysta z literatury przedmiotu polskich i zagranicznych autorów; ma świadomość wartości i poszanowania dziedzictwa naturalnego i kulturalnego regionu, kraju lub świata oraz dostrzega jego ważność i aktualność dla budowania społeczeństwa obywatelskiego [_K_2]
K_K02 [3/5] K_K07 [3/5] K_K09 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K03 [3/5] KN_K08 [3/5]
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu muzyki i metodyki nauczania muzyki do prowadzenia zajęć muzycznych w kl.1-3 szkoły podstawowej i zajęć muzyczno- ruchowych w przedszkolu [_U_1]
K_U05 [3/5] K_U09 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U05 [3/5] KN_U07 [3/5]
potrafi zagrać, zaśpiewać i nauczyć piosenkę metodą ze słuchu, przeprowadzić ćwiczenia mowy, emisyjne, rytmiczne i muzyczno- ruchowe w przedszkolu i w kl. 1-3 szkoły podstawowej; ma umiejętność prowadzania zajęć z elementami aktywnego słuchania B. Straus [_U_2]
K_U10 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5]
potrafi skonstruować scenariusz do zintegrowanego nauczania z treściami muzycznymi oraz scenariusz do zajęć muzyczno- ruchowych w przedszkolu dla wszystkich grup wiekowych dzieci; potrafi przeprowadzić praktycznie zajęcia muzyczne w kl.1-3 szkoły podstawowej i zajęcia muzyczno- ruchowe z dziećmi przedszkolnymi; potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kulturowych oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w różnych środowiskach profesjonalnych z wykorzystaniem zdolności twórczych i rozwojem zainteresowań sztuką [_U_3]
K_U09 [3/5] K_U10 [4/5] K_U15 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U10 [3/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5]
ma niezbędną wiedzę teoretyczną z zakresu zasad muzyki, gry na instrumentach muzycznych, emisji głosu, oraz podstawową wiedzę z zakresu metodyki nauczania muzyki potrzebną do prowadzenia zajęć muzycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; zna istotę aktywnego słuchania muzyki Batii Straus; posiada wiedzę do prowadzenia zajęć na zróżnicowanym poziomie dydaktycznym i w różnych grupach wiekowych w przedszkolu [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W16 [3/5] KNO_W01 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W10 [3/5]
zna Współczesne systemy wychowania muzycznego w Europie ( J. Dalcroze, K.Orff, Z. Kodaly); zna formy aktywności muzycznej dziecka( śpiew i emisja głosu, muzyka i ruch, muzykowanie na instrumentach, twórczość i ekspresja muzyczna, aktywne słuchanie muzyki); zna różnorodne ćwiczenia rytmiczne i zabawy muzyczno-ruchowe z piosenką : zna metodę relatywną czytania nut głosem w zakresie pentatoniki; posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów mowy i dbałość o higienę głosu [_W_2]
K_W03 [3/5] K_W05 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W14 [3/5]
zna założenia i istotę Nowej Szkoły, miejsce muzyki w zintegrowanym nauczaniu; znaczenie umuzykalnienia małego dziecka w przedszkolu; zna podstawę programową, programy nauczania i podręczniki do muzyki w kl.1-3, oraz w przedszkolu; zna różnorodne metody i formy pracy [_W_3]
K_W11 [3/5] K_W16 [3/5] KNO_W01 [3/5] KN_W03 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_W10 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin ustny [_w_1]
znajomość problematyki przedmiotu zawartej w treściach wykładów i ćwiczeń
_W_1 _W_2 _W_3
scenariusz do muzyki [_w_2]
umiejętność konstruowania scenariuszy dziennych z treściami muzycznymi w kl.1-3 oraz scenariuszy zajęć muzyczno- ruchowych w różnych grupach wiekowych w przedszkolu
_K_1 _U_1 _U_3
prezentacja [_w_3]
praktyczna prezentacja ciekawych ćwiczeń i propozycji metodycznych zawartych w autorskich scenariuszach
_K_2 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład zagadnień związanych z treściami przedmiotu
30
lektura obowiązkowa i uzupełniająca
10 egzamin ustny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
praktyczna realizacja treści ćwiczeń; scenariusz do muzyki w kl.1-3
30
aktywność na zajęciach; przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń rytmicznych i muzyczno- ruchowych; indywidualna konstrukcja scenariusza dziennego z treściami muzycznymi do kl.1-3 oraz do zajęć muzyczno- ruchowych w przedszkolu
35 scenariusz do muzyki [_w_2] prezentacja [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)