Edukacja ekologiczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2015

Nazwa modułu: Edukacja ekologiczna
Kod modułu: 12-PE-WIP-S1-7EE
Kod programu: 12-S1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2017/2018
  • semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Fundamentalne zasady ekologii, ekologia ekosystemów i biosfery, ochrona przyrody i krajobrazu, ochrona różnorodności biologicznej, flora i fauna Polski, obszary chronione, ochrona zasobów przyrodniczych, ochrona dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, miejsca światowego dziedzictwa przyrody, parki narodowe i rezerwaty świata, problematyka prawna i ekonomiczna ochrony środowiska, cywilizacyjne zagrożenia dla środowiska, metodyka nauczania ekologii, edukacja ekologiczna osób niepełnosprawnych. Współistnienie człowieka i świata przyrody jako proces poznawczy i edukacyjny, który łączy dwa podstawowe wymiary. Jednym jest poznawanie i coraz lepsze rozumienie praw przyrody. Obejmują one współzależności przyrody ożywionej i nieożywionej będące istotą ekologii jako nauki. Drugim równie ważnym jest wymiar humanistyczny i jego rola w edukacji ekologicznej. Wychowanie ekologiczne wykorzystujące również formy sztuki inspirowane światem przyrody. Poznawanie i analiza różnorodności gatunków flory i fauny zasiedlających tereny Śląska, Ziemi Cieszyńskiej i Beskidu Śląskiego w relacji do rozmaitości czynników abiotycznych (np. podłoża geologicznego, mikroklimatu) i innych czynników (np. rodzaju i wielkości terenu, jego położenia, stopnia izolacji, zanieczyszczenia), w kontekście Programu Sieci Natura 2000 dla Karpat. Elementy składowe środowiska życia człowieka, jego struktura i wzajemne powiązania. Kierunki zmian w środowisku przyrodniczym i społeczno-kulturowym. Środowiskowe uwarunkowania i możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb człowieka. Zasady zrównoważonego rozwoju i przyjaznego środowisku stylu życia. Zdrowie środowiskowe wobec nałogu palenia tytoniu, hałasu i innych czynników szkodliwych. Znaczenie indywidualnych oraz zespołowych działań na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska. Rola pedagoga i wychowawcy w upowszechnianiu wiedzy ekologicznej i kreowaniu przyjaznych postaw wobec środowiska życia człowieka.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest świadomy jaką ma rolę do wypełnienia w misji nauczania, kształcenia i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w tym wychowania ekologicznego, do upowszechniania wartości i postaw troski o środowisko naturalne wśród dzieci i młodzieży oraz dorosłych; do bycia edukatorem i animatorem działań proekologicznych w szkolnictwie i w społecznościach; do edukacji w tym edukacji ekologicznej osób niepełnosprawnych; do edukacji ekologicznej wykorzystującej rozmaite formy sztuki (jak plastykę, muzykę, teatr) inspirowane światem przyrody; do dostrzegania wzajemnych relacji pomiędzy człowiekiem, jego kulturą i środowiskiem naturalnym; ma świadomość wartości i poszanowania dziedzictwa naturalnego i kulturalnego regionu, kraju lub świata oraz dostrzega jego ważność i aktualność dla budowania społeczeństwa obywatelskiego [_K_1]
K_K03 [3/5] K_K04 [3/5] K_K09 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K03 [3/5] KN_K04 [3/5] KN_K05 [3/5] KN_K07 [3/5]
rozumie elementy składowe środowiska życia człowieka, jego strukturę i wzajemne powiązania; kierunki zmian w środowisku przyrodniczym i społeczno-kulturowym; środowiskowe uwarunkowania i możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb człowieka; zasady zrównoważonego rozwoju i przyjaznego środowisku stylu życia; aspekty zdrowia środowiskowego wobec rozmaitych czynników szkodliwych jak odpady toksyczne i wszelkie zanieczyszczenia; znaczenie indywidualnych oraz zespołowych działań na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska; rolę wychowawcy i pedagoga w upowszechnianiu wiedzy ekologicznej i kreowaniu przyjaznych postaw wobec środowiska życia człowieka; potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kulturowych oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w różnych środowiskach [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U04 [3/5] K_U08 [3/5] K_U09 [3/5] K_U15 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U04 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U10 [3/5] KN_U14 [3/5] KN_U15 [3/5]
posiada podstawową wiedzę z zakresu: fundamentalne zasady ekologii, ekologia ekosystemów i biosfery, ochrona przyrody i krajobrazu, ochrona różnorodności biologicznej, flora i fauna Polski, obszary chronione, ochrona zasobów przyrodniczych, ochrona dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, miejsca światowego dziedzictwa przyrody, parki narodowe i rezerwaty świata, problematyka prawna i ekonomiczna ochrony środowiska, cywilizacyjne zagrożenia dla środowiska, metodyka nauczania ekologii [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W03 [3/5] K_W05 [3/5] K_W07 [3/5] K_W10 [3/5] KNO_W01 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W05 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_W14 [3/5] KNO_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [_w_1]
sprawdzenie efektów kształcenia przedmiotu w szczególności wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych; prezentacja projektów
_K_1 _U_1 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wykorzystujący właściwe pomoce
15
zapoznawanie się z zalecaną literaturą przedmiotu; przygotowanie konspektu
5 projekt [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
praktyczne działania nawiązujące do tematyki wykładów w tym poznawanie środowiska przyrodniczego i społeczno-kulturowego Śląska Cieszyńskiego również na zajęciach terenowych
15
projekt dotyczący poznawania przez studenta środowiska przyrodniczego i społeczno-kulturowego wybranych miejsc
5 projekt [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)