Literatura, teatr i film dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2015

Nazwa modułu: Literatura, teatr i film dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Kod modułu: 12-PE-WIP-S1-7LTF
Kod programu: 12-S1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2018/2019
  • semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przekazanie wybranych problemów dotyczących funkcji, miejsca i znaczenia literatury, teatru i filmu dla dzieci w kulturze;- przedstawienie możliwości wpływania za pomocą literatury, teatru i filmu na zachowania dzieci;- prezentacja rozmaitych form pracy z filmem na terenie przedszkola i szkoły; ukazanie możliwości wykorzystania teatru, filmu i literatury dla dzieci w celu aktywizowania do twórczości plastycznej oraz edukacyjnej w przedszkolu i szkole; -interpretacja dzieł literackich i filmowych dla dzieci oraz podkreślenie funkcji muzyki, obrazu (koloru), dźwięku i komentarza w filmach dla dzieci; ukazanie roli, funkcji, miejsca i znaczenia edukacji literackiej i szeroko pojętego czytelnictwa (inicjacji czytelniczej) na wszechstronny rozwój dziecka, jego osobowości, wrażliwości, języka oraz wartości moralno-społecznych; możliwości wpływania za pomocą literatury na zachowania dzieci (języka, aktywność plastyczną rozmaitych muzyczna etc); prezentacja form pracy z tekstem literackim; rola nauczyciela w kontekście inicjowania i inspirowania do kontaktów z literaturą; uświadomienie studentom miejsca literatury dla dzieci w kulturze, cech swoistych owej literatury, jej funkcji i kryteriów oceny, uwarunkowań odbioru; ukazanie złożoności procesów historycznoliterackich w jej obrębie i ich relacji z pedagogiką i psychologią oraz genologii, aksjologii i recepcji owe literatury.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, a także wykazuje aktywność i oznacza się wytrwałością w realizacji zespołowych działań w zakresie pedagogiki opiekuńczej, jest odpowiedzialny za swoje projekty i działania; ma świadomość wartości i poszanowania dziedzictwa naturalnego i kulturalnego regionu, kraju lub świata oraz dostrzega jego ważność i aktualność dla budowania społeczeństwa obywatelskiego [_K_1]
K_K03 [2/5] K_K08 [2/5] K_K09 [2/5] KN_K01 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K03 [2/5] KN_K06 [2/5] KN_K07 [2/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w pracy z małymi dziećmi (w grupach) w instytucji przedszkola i szkoły, realizując działania wychowawcze oraz opiekuńcze, - jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej [_K_2]
K_K04 [2/5] K_K07 [2/5] KN_K04 [2/5] KN_K05 [2/5]
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych i etycznych; potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na ich temat , dokonywać analizy własnych działań [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U03 [2/5] K_U06 [1/5] K_U14 [2/5] KNO_U01 [2/5] KNO_U02 [2/5] KN_U02 [2/5] KN_U03 [2/5] KN_U14 [2/5] KN_U15 [2/5] KN_U17 [1/5] KN_U18 [1/5]
potrafi pracować indywidualnie i w zespole; pełniąc różne role oraz ma elementarne umiejętności organizacyjne, pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, a także potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając z różnych źródeł; potrafi włączyć się w istniejące (bądź tworzyć własne) projekty w instytucjach przedszkola; potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kulturowych oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w różnych środowiskach [_U_2]
K_U04 [2/5] K_U09 [2/5] K_U13 [2/5] K_U15 [2/5] KN_U02 [2/5] KN_U04 [2/5] KN_U06 [2/5] KN_U07 [2/5] KN_U08 [2/5] KN_U10 [2/5] KN_U13 [2/5]
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych i etycznych; potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na ich temat , dokonywać analizy własnych działań [_U_3]
K_U02 [2/5] K_U03 [2/5] K_U06 [1/5] K_U14 [2/5] KNO_U01 [2/5] KNO_U02 [2/5] KN_U02 [2/5] KN_U03 [2/5] KN_U14 [2/5] KN_U15 [2/5] KN_U17 [1/5] KN_U18 [1/5]
ma elementarną wiedzę o formach działalności dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu i szkole, o różnych metodach pracy, wykorzystujących teksty kultury (jak: tekst literacki i zajęcia teatralne) oraz ich specyfice; ma podstawową wiedzę na temat procesu wdrażania jednostki do życia w społeczeństwie, biorąc pod uwagę aspekt rozwojowy i osobowościowy oraz społeczno-kulturowe uwarunkowania [_W_1]
K_W05 [1/5] K_W10 [2/5] K_W15 [2/5] KN_W01 [1/5] KN_W05 [2/5] KN_W07 [2/5] KN_W10 [2/5] KN_W14 [1/5] KNO_K01 [2/5]
ma elementarna wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju, opartą o umiejętne wykorzystanie tekstów kultury w pracy dydaktycznej z małym dzieckiem [_W_2]
K_W18 [2/5] KN_W09 [2/5] KN_W12 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_K_1 _W_1
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności indywidualnej pracy i w grupie, jak również stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu weryfikacji znajomości wykorzystania twórczych form i metod pracy z tekstem literackim i zajęciami teatralnymi w pracy przedszkola oraz zagadnień z nimi związanych
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2
projekt [_w_3]
sprawdzenie, czy student potrafi ująć w opisie działania konieczne i potrzebne – jego zdaniem – właściwego wykorzystania twórczych form pracy z dzieckiem w celu do prawidłowego funkcjonowania warsztatu pracy wychowawcy przedszkolnego i instytucji przedszkola z uwzględnieniem najnowszych rozwiązań w tej dziedzinie
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
pogadanka na temat wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych; metoda projektów prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów indywidualnej i grupowej pracy; analiza tekstów i możliwości ich wykorzystania z dyskusją
30
lektura uzupełniająca, analiza dokumentów (tekstów literackich) i programów nauczania przedszkolnego), praca z tekstem; wykonanie projektów dotyczących realizacji wybranej treści edukacyjno-wychowawczej i kulturowej, zawartej w programach nauczania wychowania przedszkolnego, opartej o twórcze metody pracy z tekstem; zebranie materiału i przygotowanie indywidualnej (10h) i w grupach prezentacji (10h) przygotowanie lektury do dyskusji
30 kolokwium [_w_1] prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)