Dydaktyka ogólna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2015

Nazwa modułu: Dydaktyka ogólna
Kod modułu: 12-PE-S1-6DO
Kod programu: 12-S1PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2016/2017
  • semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
przedmiot dydaktyka ogólna wyposaża studentów w kompetencje umożliwiające zrozumienie procesów edukacyjnych i ich uwarunkowań. Opanowanie przez studenta aparatury pojęciowej dydaktyki pozwala na swobodne poruszanie się o obszarze problematyki edukacji oraz na podejmowanie samodzielnego kształcenia w tej dziedzinie. Studenci poznają podstawy aksjologiczne kształcenia i kategorię powinności w dydaktyce oraz związane z nią cele kształcenia jako podstawowe składniki systemu kształcenia. Analizują proces kształcenia w systemach dydaktycznych oraz wyjaśniają tendencje rozwojowe systemów. Poznają koncepcje i modele uczenia się a także współczesne zagadnienia samouctwa i samokształcenia. Poznają środki realizacji celów kształcenia występujące w postaci treści kształcenia jak i ich nośników tj. pomocy dydaktycznych. Zajęcia powinny uwrażliwić na problemy nauczania w świecie wirtualnym oraz na odpowiedni dobór nowoczesnych metod kształcenia sprzyjających kształceniu samodzielności poznawczej i kreatywności uczniów oraz doskonaleniu kompetencji do ustawicznego kształcenia . Studenci nabywają umiejętności analizy i oceny rezultatów działań dydaktycznych, poznają problemy oceny szkolnej i zagadnienia dydaktycznej opieki nad uczeniem zdolnym oraz wymagającym wsparcia i pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych. Zajęcia z dydaktyki ogólnej wyposażają studentów w umiejętność projektowania zajęć dydaktycznych oraz przygotowują do praktycznej ich realizacji. Istotne jest aby studiujący posiedli umiejętność stawiania pytań o uniwersalność i prawomocność różnorodnych ofert edukacyjnych oraz ich krytycznej oceny.
Wymagania wstępne:
zalecane: realizacja efektów kształcenia modułów: pedagogika ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K04 [3/5] KN_K01 [4/5] KN_K04 [4/5] KN_K05 [3/5] KNO_K02 [4/5]
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania edukacyjne; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [_K_2]
K_K07 [2/5] K_K08 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K06 [3/5] KN_K07 [3/5] KN_K08 [2/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych a także zrozumienia motywów i wzorów zachowań podmiotów procesów kształcenia; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności dydaktycznej [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U03 [3/5] KNO_U01 [3/5] KN_U02 [4/5] KN_U03 [3/5]
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu dydaktyki i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności dydaktycznej [_U_2]
K_U04 [3/5] K_U09 [3/5] KN_U04 [3/5] KN_U07 [3/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań dydaktycznych, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów w zakresie kształcenia i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań; potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie [_U_3]
K_U10 [4/5] K_U11 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U13 [4/5]
zna elementarną terminologię używaną w dydaktyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma uporządkowaną wiedzę na temat kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, psychologicznych podstaw [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W03 [5/5] KNO_W01 [4/5] KN_W02 [5/5]
zna podstawowe teorie dotyczące procesu kształcenia oraz uczenia się, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy dydaktyczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju [_W_2]
K_W09 [4/5] K_W11 [4/5] K_W18 [4/5] KNO_W01 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W03 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_W12 [4/5]
posiada podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, posiada wiedzę na temat różnorodnych ofert edukacyjnych; ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności dydaktycznej [_W_3]
K_W14 [4/5] K_W15 [4/5] K_W16 [5/5] KN_W07 [4/5] KN_W10 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie znajomości treści wykładów i polecanej literatury
_W_1 _W_2 _W_3
ocena ciągła [_w_2]
sprawdzenie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do analizowania i interpretowania teoretycznych i praktycznych problemów dydaktycznych, wyjaśniania i trafnego prognozowania przebiegu procesów kształcenia
_K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_2 _W_3
projekt [_w_3]
sprawdzenie umiejętności zaprojektowania rozwiniętego scenariusza zajęć dydaktycznych
_K_1 _K_2 _U_3 _W_2 _W_3
test pisemny [_w_4]
sprawdzający znajomość poziomu opanowania treści teoretycznych ćwiczeń
_W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład podstawowych zagadnień z dziedziny dydaktyki ogólnej z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych
15
zapoznanie się z polecaną lekturą podstawową i uzupełniającą, analiza tekstów
55 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
analiza tekstów z dziedziny kształcenia oraz dokumentów oświatowych i praktycznych przykładów gry dydaktyczne inspirujące myślenie kreatywne w zakresie rozwiązywania problemów dydaktycznych metoda projektów
30
przygotowanie lektury do dyskusji teoretyczne przygotowanie do uczestnictwa w grach dydaktycznych przygotowanie i przedstawienie rozbudowanego projektu zajęć dydaktycznych dla wybranego poziomu kształcenia
35 ocena ciągła [_w_2] projekt [_w_3] test pisemny [_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)