Etyka zawodowa
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2015
| Nazwa modułu: | Etyka zawodowa |
|---|---|
| Kod modułu: | 12-PE-S1-3EZ |
| Kod programu: | 12-S1PE12.2015 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 1 |
| Opis: | zajęcia mają uświadomić etyczne problemy i konsekwencje działalności pedagoga. Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat podstawowych pojęć etycznych, koncepcji teoretycznych i specyficznych problemów etycznych pojawiających się w pracy pedagoga. Udział w zajęciach powinien pozwolić na lepsze zrozumienie zagrożeń wynikających z naruszania zasad etycznych w pracy własnej jak i krytyczną recepcję cudzych działań. |
| Wymagania wstępne: | zalecana realizacja modułu: etyka ogólna |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
kieruje się w pracy pedagoga profesjonalizmem, zasadami etyki zawodowej, tzw. „dobrymi praktykami”, a także potrafi podejmować dyskusje i rozstrzygać spory kierując się jedynie, zasadnością i poprawnością stosowanej argumentacji z uszanowaniem poglądów innych. [_K_1] |
K_K04 [4/5] |
potrafi dokonywać samokontroli i samooceny w związku z podjętym przez siebie zadaniem, potrafi dostrzegać i formułować problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudzą pracą, a także jest świadomy etycznego wymiaru w badaniach naukowych [_K_2] |
K_K04 [4/5] |
potrafi ocenić własną i cudzą pracę pod kontem oceny etycznej, a także umie dokonać analizy własnych działań pod kontem przyjętych zasad i norm etycznych [_U_1] |
K_U02 [3/5] |
posiada umiejętność samodzielnej, rzetelnej i krytycznej analizy problematyki dotyczącej: związków człowieka z szeroko pojętą kulturą oraz stanowisk opisujących sferę ludzkiego postępowania, a także dostrzega i analizuje dylematy etyczne oraz potrafi przewidzieć skutki konkretnych działań pedagogicznych [_U_2] |
K_U02 [3/5] |
posiada uporządkowaną wiedzę na temat kategorii powinności, moralnego obowiązku i wartości jako podstawy rozważań o etyce pedagoga, a także posiada wiedzę na temat prawdomówności jako podstawowej kategorii w relacjach pedagog - uczeń, pedagog -rodzic, [_W_1] |
K_W01 [4/5] |
ma podstawową wiedzę na temat wartości leżących u podstaw kodeksów etycznych związanych z pracą pedagoga, tj. podmiotowości, godności, człowieczeństwa, zna relacje pomiędzy godnością osobową, własną i zawodową a także posiada wiedzę na temat oceny etycznej, jako jednej z kryteriów oceny pracy pedagogicznej (obok prawnej), wie czym jest klauzula sumienia i zna zasady jej zastosowania
[_W_2] |
K_W01 [4/5] |
ma uporządkowaną wiedzę na temat etyk zawodowych i ich specyfiki, zna kodeksy etyczne z jakimi pedagog może spotkać się w swojej pracy, a także zna i rozumie wpływ stanowisk etycznych na funkcjonowanie pracy pedagoga, relacji międzyludzkich i podstawowych instytucji społecznych (w tym rodziny, szkoły, ośrodków promujących kulturę, ośrodków opiekuńczo-wychowawczych i innych) [_W_3] |
K_W01 [3/5] |
wie jak ważna jest rola autorytetu, a także postawa profesjonalizmu i rzetelności w nauczaniu, w pracy animacyjnej oraz opiekuńczo-wychowawczej, wie, że dlaczego wybór zawodu pedagoga jest decyzją moralną [_W_4] |
K_W01 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| analiza wybranych tekstów i dokumentów - ich interpretacja powiązana z dyskusją [_w_1] | lektura wybranych tekstów z zakresu etyki i analiza kodeksów etycznych. |
_U_2 |
| prezentacja własnego stanowiska nt. sytuacji etycznie wątpliwej [_w_2] | sprawdzenie umiejętności samodzielnej, krytycznej analizy i umiejętności argumentacji. |
_K_1 |
| kolokwium [_w_3] | sprawdzenie stopnia opanowania znajomości omawianych w ramach ćwiczeń tekstów. |
_U_2 |
| egzamin [_w_4] | sprawdzenie stopnia opanowania treści wykładów oraz znajomości omawianych w ramach ćwiczeń tekstów, a także przedstawienie i uzasadnienie własnego stanowiska w przykładowej sytuacji etycznie wątpliwej |
_U_2 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [_fs_1] | wykład z zakresu treści programowych przedmiotu z zastosowaniem prezentacji multimedialnej |
15 | lektura uzupełniająca (dokumenty, literatura przedmiotu), rozwijanie własnych umiejętności jasnego i precyzyjnego wypowiadania się |
25 |
egzamin [_w_4] |
| ćwiczenia [_fs_2] | praca z tekstem –kształcenie umiejętności stawiania pytań (metoda problemowa, analiza tekstów z zastosowaniem pogadanki, zastosowanie mini wykładu uzupełniającego czy podsumowującego tematykę tekstu
Analiza przypadków – samodzielna i grupowa praca studenta nad konkretnymi przypadkami, w których mamy do czynienia z problemem etycznym
|
15 | przygotowanie lektury do dyskusji,
przygotowanie i analiza konkretnych
|
20 |
analiza wybranych tekstów i dokumentów - ich interpretacja powiązana z dyskusją [_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||