Podstawy efektywnego wykorzystania systemów operacyjnych w pracy metodyka Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Podstawy efektywnego wykorzystania systemów operacyjnych w pracy metodyka
Kod modułu: 12-PE-WM-S1-6SO
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Przedmiot Systemy Operacyjne ma umożliwić studentom zapoznanie z różnymi systemami operacyjnymi. Ogólne cele zajęć z przedmiotu polegają na aktualizacji, kształtowaniu, poszerzeniu, pogłębieniu u studentów wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych w zakresie stosowania systemów operacyjnych. Kompetencje są przydatne w przyszłej pracy zawodowej oraz życiu codziennym. Zastosowania systemów operacyjnych są ukazane na przykładzie kilku z nich, w tym obligatoryjnie: aktualnie stosowanego systemu Windows oraz aktualnej dystrybucji systemu Linux(Ubuntu lub Debian do wyboru przez prowadzącego). Zajęcia polegają na praktycznych ćwiczeniach z zakresu instalacji, użytkowania, automatyzacji i konserwacji systemów operacyjnych
Wymagania wstępne:
Posiadanie podstawowych umiejętności obsługi komputera
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [4/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki [_K_2]
K_K03 [1/5] K_K05 [2/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne [_K_3]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U04 [3/5]
posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategi [_U_2]
K_U05 [1/5] K_U10 [2/5]
potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych [_U_3]
K_U12 [4/5] K_U13 [5/5]
potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej; potrafi przetwarzać teksty, wykorzystywać arkusze kalkulacyjne, korzystać z baz danych, posługiwać się grafiką prezentacyjną, korzystać z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwać i przetwarzać informacje; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii; potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności; Potrafi poprawnie zainstalować i skonfigurować przynajmniej 2 systemy operacyjne, w tym jeden rodziny Windows, drugi odmienny (Linux, Unix, FreeBSD); potrafi użyć odpowiedniego oprogramowania do realizacji konkretnych celów; potrafi odszukać informacje związane z instalacją, konfiguracją oraz optymalizacją działania systemu operacyjnego na którym pracuje [_U_4]
KN_U04 [1/5] KN_U08 [3/5] KN_U12 [2/5] KN_U18 [1/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi [_W_1]
K_W01 [1/5] K_W02 [2/5]
ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej; ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych [_W_2]
K_W15 [2/5] K_W17 [1/5]
ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych [_W-3]
K_W18 [3/5] K_W19 [1/5]
Zna podstawy zastosowania systemów operacyjnych, stosowanych w technice komputerowej, na potrzeby procesu dydaktycznego. [_W_4]
K_W13 [1/5] KN_W15 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium test lub opracowanie [_w_1]
Sprawdzenie czy student posiada teoretyczną wiedzę w zakresie systemów operacyjnych
_K_1 _K_2 _K_3 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W-3 _W_4
ukończenie kursu elearningowego( [_w_2]
Sprawdzenie czy student potrafi dopasować system operacyjny do wyspecyfikowanych wymagań lub zadań.
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _U_4 _W_1 _W_2 _W-3 _W_4
ukończenie kursu e-learningowego [_w_3]
Sprawdzenie czy student potrafi zainstalować, uruchomić i użytkować wybrany system operacyjny
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _U_4 _W_1 _W_2 _W-3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fs_1]
Kurs e-learningowy wybranych zagadnień podstawowych z SO z wykorzystaniem multimediów i pomocy audiowizualnych; Kształtowanie praktycznych umiejętności w zakresie doboru systemu operacyjnego do konkretnych zadań. Sprawdzenie czy student potrafi dopasować system operacyjny do wyspecyfikowanych wymagań lub zadań. Zadanie zaliczeniowe 1 (Opracowanie dokumentu tekstowego na podstawie zaproponowanych kryteriów); Kształtowanie praktycznych umiejętności w zakresie instalacji, , użytkowania, automatyzacji i konserwacji systemów operacyjnych. Zadanie zaliczeniowe 2 (Zainstalowanie i uruchomienie wybranego przez prowadzącego systemu operacyjnego)14 ( 5 zdalnie )
30
Lektura uzupełniająca (w wersji drukowanej bądź elektronicznej), jej analiza; Udział w kursie e-learningowym; praca z tekstem; Utrwalenie praktycznych umiejętności w zakresie doboru systemu operacyjnego do konkretnych zadań. Udział w kursie zdalnym, ukończenie kursu elearningowego „Zastosowania systemów operacyjnych” (min. na poziomie 50%); Utrwalenie praktycznych umiejętności w zakresie instalacji, , użytkowania, automatyzacji i konserwacji systemów operacyjnych Udział w kursie zdalnym, ukończenie kursu elearningowego „Zastosowania systemów operacyjnych” (min. na poziomie 50%).
kolokwium test lub opracowanie [_w_1] ukończenie kursu elearningowego( [_w_2] ukończenie kursu e-learningowego [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)