Technologia informacyjna w terapii Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Technologia informacyjna w terapii
Kod modułu: 12-PE-PETP-N1-1TIT
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2017/2018
  • semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Przedmiot Technologia informacyjna w terapii ma umożliwić studentom zapoznanie z nowoczesnymi środkami multimedialnymi i technologiami internetowymi, nadającymi się do efektywnego zastosowania w prowadzeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz terapeutycznych z dziećmi niepełnosprawnymi oraz z osobami o specjalnych potrzebach; kształtowanie umiejętności wszechstronnej oceny zasobów internetowych oraz programów edukacyjnych. Zapoznanie się z krajowym i zagranicznym doświadczeniem kształcenia na odległość dzieci i osób starszego wieku ze specjalnymi potrzebami. Kształtowanie teoretycznej wiedzy oraz praktycznych umiejętności przygotowania własnych multimedialnych, elektronicznych pomocy edukacyjnych w postaci kursów zdalnych, skierowanych dla osób ze specjalnymi potrzebami.
Wymagania wstępne:
Technologia informacyjna, Pedagogika specjalna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. W kontaktach z rodzinami dzieci niepełnosprawnych i w zespołach interdyscyplinarnych charakteryzuje się twórczą i poszukującą nowych metod opartych na wykorzystaniu ICT i e-learningu; Uczestniczy w pracach zespołów interdyscyplinarnych, w przygotowywaniu programów edukacyjno-terapeutycznych, profilaktycznych [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] K_K07 [4/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki specjalnej i terapii pedagogicznej; potrafi rozstrzygać spory kierując się jedynie zasadnością i poprawnością stosowanej w nich argumentacji, szanuje poglądy innych. W kontaktach interpersonalnych wykazuje się postawą szacunku i zrozumienia dla osób znajdujących się trudnej sytuacji [_K_2]
K_K03 [2/5] K_K05 [4/5] K_K09 [2/5]
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi stosować różne metody nauczania i aktywizowania uczniów na zajęciach lekcyjnych i terapeutycznych, a także wykazuje umiejętność pisania rozkładów materiału, scenariuszy lekcji, wykonywania pomocy dydaktycznych w ramach nauczanych przez siebie przedmiotów w klasach integracyjnych lub prowadzonych godzin wychowawczo-terapeutycznych, rozwojowych. Ma praktyczne umiejętności poszukiwania twórczych metod pracy z rodziną z dzieckiem niepełnosprawnym, w pierwszej kolejności ICT i e-learningu lub zagrożonym niepełnosprawnością z wykorzystaniem technologii internetowych i multimedialnych [_U_1]
K_U07 [2/5] K_U14 [2/5]
posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych; potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy z uwzględnieniem specyfiki poziomu rozwoju ucznia i specyfiki nauczanych przedmiotów, a także wykorzystuje nowoczesne technologie w pracy dydaktycznej, terapeutycznej, wychowawczej, rozwojowej. Potrafi wyznaczyć wspólnie wraz z rodzicami dziecka niepełnosprawnego cele oddziaływań rewalidacyjnych oraz drogi wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego, wykorzystując umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej z wykorzystaniem technologii internetowych [_U_2]
K_U01 [2/5] K_U08 [2/5] K_U11 [2/5] K_U12 [4/5] K_U13 [2/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, w tym technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT); ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki i pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, w tym z psychologia, socjologią, ICT; Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym oraz zachodzących w niej relacjach społecznych, prawidłowo wskazuje odpowiedni dla danej rodziny systemy wsparcia; [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W02 [2/5] K_W07 [4/5] K_W15 [2/5]
zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, takich jak behawioryzm, konstruktywizm, teorie kognitywistyczną, teorie konnektywizmu, inne; zna metody i techniki pracy z osobą niepełnosprawną; rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; posiada podstawową wiedzę w zakresie technik informatycznych, pozyskiwania przetwarzania informacji w związku z podejmowaniem uczenia się, nauczania Zna teorie na temat wychowania i uczenia się dziecka o niezaburzonym i zaburzonym rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem działań profilaktycznych i rewalidacyjnych [_W_2]
K_W05 [4/5] K_W06 [2/5] K_W09 [2/5] K_W12 [2/5] K_W18 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zadanie praktyczne 1 w formie Esej [_w_1]
Sprawdzenie czy student potrafi ocenić oraz opracować sprawozdanie oceny programu edukacyjnego, terapeutycznego na podstawie wyników testowania i analizy według proponowanych kryteriów oceny.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Zadanie praktyczne 2 w formie Scenariusza lekcji [_w_2]
Sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować proces edukacyjny, terapeutyczno-wychowawczy - opracowanie scenariusza jednostki lekcyjnej (zajęcia dydaktycznego, terapeutycznego, godziny wychowawczej) z uwzględnieniem wykorzystania na lekcji programu komputerowego (serwisu internetowego).
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Zadanie praktyczne 3 w formie Esej [_w_3]
(brak informacji)
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Zadanie praktyczne 4 w formie Esej [_w_4]
Sprawdzenie czy student potrafi obiektywnie wszechstronnie ocenić kurs zdalny, dotyczący pedagogiki specjalnej (terapii pedagogicznej), opracowany przez koleżankę (kolegę) na podstawie zaproponowanych kryteriów oceny jakościowej i ilościowej.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Projekt 1 (w formie kursu zdalnego) [_w_5]
Sprawdzenie czy student posiada kompetencje w zakresie wykorzystania systemów zarządzania nauczaniem (CLMS) i potrafi opracować kurs zdalny w systemie MOODLE na jeden z tematów z pedagogiki specjalnej (terapii pedagogicznej), zaproponowanych przez wykładowcę lub wybranego przez siebie i uzgodnionego z wykładowcą.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fns_1]
Przegląd dostępnych na rynku programów edukacyjnych, terapeutycznych. Analiza kryteriów oceny programu edukacyjnego oraz testowanie i ocena jednego z wybranych programów z wykorzystaniem materiałów multimedialnych (prezentacja, dyskusja). Przedstawienie sprawozdań, opracowanych przez studentów na forum; Analiza szablonu scenariusza lekcji oraz projektowanie procesu edukacyjnego - opracowanie scenariusza jednostki lekcyjnej (zajęć dydaktycznych, terapeutycznych, godziny wychowawczej) z uwzględnieniem wykorzystania na lekcji programu komputerowego (serwisu internetowego). Sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować proces edukacyjny, terapeutyczno-wychowawczy - opracowanie scenariusza jednostki lekcyjnej (zajęcia dydaktycznego, terapeutycznego, godziny wychowawczej) z uwzględnieniem wykorzystania na lekcji programu komputerowego (serwisu internetowego). Przedstawienie sprawozdania na forum; Udostępnienie kryteriów oceny witryny edukacyjnej w kursie e-learningowym, wspólna analiza przykładowej witryny pod czas zajęć. Sprawdzenie czy student potrafi ocenić oraz opracować i przedstawić sprawozdanie oceny witryny edukacyjnej, skierowanej dla dzieci niepełnosprawnych i/lub ich rodziców na podstawie wyników testowania i analizy według proponowanych kryteriów oceny; Udostępnienie kryteriów oceny kursu e-learningowego, wspólna analiza ich analiza pod czas zajęć. Sprawdzenie czy student potrafi obiektywnie wszechstronnie ocenić kurs zdalny, dotyczący pedagogiki specjalnej (terapii pedagogicznej), opracowany przez koleżankę (kolegę) na podstawie zaproponowanych kryteriów oceny w postaci jakościowej i ilościowej Kształtowanie umiejętności w zakresie opracowania kursów zdalnych w jednym z systemów CLMS. Sprawdzenie czy student posiada kompetencje w zakresie wykorzystania systemów zarządzania nauczaniem (CLMS) i potrafi opracować kurs zdalny w systemie MOODLE na jeden z tematów dotyczącym pedagogiki specjalnej (terapii p
18
Analiza dostępnej literatury oraz test jednego z programów edukacyjnych
12 Zadanie praktyczne 1 w formie Esej [_w_1] Zadanie praktyczne 2 w formie Scenariusza lekcji [_w_2] Zadanie praktyczne 3 w formie Esej [_w_3] Zadanie praktyczne 4 w formie Esej [_w_4] Projekt 1 (w formie kursu zdalnego) [_w_5]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)