Gerontologia z elementami metod pracy Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Gerontologia z elementami metod pracy
Kod modułu: 12-PE-PETP-N1-3GEM
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2018/2019
  • semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Treści: - Czynniki decydujące o przystosowaniu się do starości, kryteria prawidłowego przystosowania się do starości. Postawy seniorów wobec tej fazy życia. Zapobieganie patologicznej starości. - Miejsce i rola człowieka starszego w rodzinie i społeczeństwie. Wypełnianie ról społecznych przez ludzi w starszym wieku. Charakterystyka potrzeb osób starszych ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb seniorów samotnych i niepełnosprawnych. - Polskie podmioty rządowe i pozarządowe (świeckie i wyznaniowe) działające na rzecz osób starszych w RP. Działalność wolontariuszy w środowisku lokalnym osób starszych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
w kontaktach interpersonalnych wykazuje postawę szacunku dla starszych. [_K_1]
K_K04 [2/5] K_K05 [2/5]
rozumie znaczenie wczesnej edukacji gerontologicznej, ma świadomość prowadzenia jej w różnych typach szkół oraz podejmowania w środowisku lokalnym. [_K_2]
K_K01 [4/5]
jest przygotowany do pracy na rzecz osób starszych; podjęcia działalności w wolontariacie w środowisku lokalnym. [_K_3]
K_K07 [4/5]
potrafi udzielić odpowiedniej formy pomocy w zależności od potrzeb seniora oraz jego uprawnień. [_U_1]
K_U08 [2/5]
potrafi opracować programy na rzecz osób starszych (w tym samotnych i niepełnosprawnych) przeciwdziałające wykluczeniu społecznemu. [_U_2]
K_U04 [2/5] K_U05 [2/5]
zna podstawowe terminy stosowane w gerontologii społecznej; ma podstawową wiedzę z zakresu procesu starzenia się i starości. [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W05 [4/5] K_W07 [4/5]
ma wiedzę z zakresu opieki zdrowotnej oraz usług pielęgnacyjnych dla seniorów. [_W_2]
K_W14 [2/5]
zna zadania samorządu terytorialnego wobec ludzi w podeszłym wieku ze szczególnym uwzględnieniem seniorów samotnych i niepełnosprawnych; zna podstawowe regulacje prawne kwestii osób starszych w RP. [_W_3]
K_W16 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie wiedzy z zakresu podstaw gerontologii i metod pracy
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
metody stosowane w terapii osób starszych
_U_1 _W_2
projekt [_w_3]
dotyczący działań zastosowanych w środowisku lokalnym mającym przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu tej warstwy społecznej; projekt ma uwzględnić w szczególności osoby samotne i niepełnosprawne.
_K_1 _K_2 _K_3 _U_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład z zakresu podstawowych treści programowych; wykorzystanie m.in. metody multimedialnej
10
praca z literaturą przedmiotu. Zapoznanie się z aktami prawnymi dotyczącymi kwestii osób starszych.
15 egzamin pisemny [_w_1] projekt [_w_3]
ćwiczenia [_fns_2]
prezentacja przygotowanego materiału – dyskusja; omówienie metod stosowanych w pracy z osobami starszymi - metoda grupowa; metoda projektów
5
praca z literaturą – przygotowanie się do dyskusji; Zebranie materiału, przygotowanie się do jego prezentacji w grupach; opracowanie projektu dotyczącego przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych w środowisku lokalnym
20 egzamin pisemny [_w_1] prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)