Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej
Kod modułu: 12-PE-PETP-N1-2EWM
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2018/2019
  • semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 1
Opis:
Moduł przygotuje do dialogowych interakcji z przedstawicielami innych kultur. Kształtuje i rozwija u studentów poczucie sensu życia jako znaczącego doświadczenia egzystencjalnego i potrzeby rozwojowej. Jego celem jest poznanie fundamentalnych zagadnień z zakresu edukacji regionalnej, wielo – i międzykulturowej w teorii i praktyce ze zwróceniem szczególnej uwagi na kwestie terapii i interwencji na rzecz nadawania rangi Innemu; zrozumienie metodologicznych problemów pedagogiki międzykulturowej; kształtowanie u studentów myślenia o opiece międzyludzkiej, wsparciu społecznym, wychowaniu w kontekście wzajemnego wpływu kultury i człowieka; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, psychologii, dydaktyki, teorii wychowania.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
dostrzega i wykazuje wrażliwość na wszelkie odmienności społeczne, kulturowe, indywidualne ludzi oraz na dziedzictwo kulturowe regionu, kraju, Europy. [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K05 [2/5] K_K08 [2/5]
charakteryzuje się wrażliwością na potrzeby innych ludzi, kulturą pedagogiczną i twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów egzystencjalnych, społecznych, opiekuńczo-wychowawczych ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. [_K_2]
K_K02 [2/5] K_K03 [2/5] K_K04 [2/5] K_K07 [2/5]
krytycznie i refleksyjnie analizuje teksty naukowe z zakresu pedagogiki międzykulturowej, na ich podstawie samodzielnie formułuje, klasyfikuje i rozwiązuje problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze. [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U03 [4/5] K_U08 [4/5]
umie rozpoznawać potrzeby osób niepełnosprawnych należących do różnych kręgów etnicznych, narodowych, wyznaniowych itd., samodzielnie i w grupie projektuje sytuacje edukacyjne w zakresie uwrażliwiania kulturowego, opieki i wsparcia społecznego ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. [_U_2]
K_U01 [4/5] K_U09 [4/5] K_U12 [4/5] K_U13 [4/5]
zna fundamentalne zagadnienia z zakresu edukacji regionalnej, wielokulturowej i międzykulturowej realizowanej w warunkach zróżnicowania społecznego, gospodarczego, kulturowego w społeczeństwach wielokulturowych. [_W_1]
K_W02 [2/5] K_W03 [2/5] K_W04 [4/5] K_W10 [4/5]
rozumie i stosuje uzyskaną wiedzę o człowieku, kulturze, edukacji, opiece międzyludzkiej, wsparciu społecznym, wychowaniu w kontekście wzajemnych powiązań kultury i człowieka. [_W_2]
K_W05 [4/5] K_W06 [4/5] K_W07 [4/5] K_W14 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie) ze znajomości treści programowych przedmiotu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu oraz znajomości lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury przedmiotu.
_K_1 _U_1 _W_1 _W_2
- praca z tekstem [_w_2]
ocena realizacji zleconych zadań: -analiza tekstów źródłowych; - znajomość bieżących artykułów z czasopism pedagogicznych, prezentacja ich treści połączona z własną refleksją; - opracowywanie w grupach projektów sytuacji edukacyjnych.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_2
kolokwium pisemne [_w_3]
sprawdzenie stopnia znajomości treści programowych wykładów i ćwiczeń i literatury uzupełniającej.
_K_1 _U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
na wykładach prezentowane będą kwestie i problemy zarówno teoretyczne, jak i praktyczne; metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film)
9
Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do zaliczenia. Przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu.
6 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
praca z tekstem – analiza krytyczna tekstów źródłowych szczegółowych i poszerzających problematykę modułu - metody podające (pogadanka); metody problemowe (dyskusja, burza mózgów), metody eksponujące (ekspozycja); Projekt: -grupowy projekt sytuacji edukacyjnych; (metody problemowe, praktyczne, gry dydaktyczne); Kolokwium
9
Przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu.
6 - praca z tekstem [_w_2] kolokwium pisemne [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)