Wprowadzenie do pracy socjalnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Wprowadzenie do pracy socjalnej
Kod modułu: 12-PE-AR-N1-3WPS
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2016/2017
  • semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot wprowadzenie do pracy socjalnej ma zapoznać studentów z podstawowym zasobem wiedzy teoretycznej dotyczącej obszaru pracy socjalnej. Ma uświadomić związki między pracą socjalną a działalnością opiekuńczo-wychowawczą. Ma także wprowadzić studentów w poznawcze i aksjologiczne podstawy praktyki opiekuńczej i wychowawczej. Student pozna podstawy prawne i organizacyjne pomocy społecznej i działalności opiekuńczo-wychowawczej. Zapozna się ze sposobami wsparcia osób i rodzin w trudnych sytuacjach życiowych. Zajęcia mają rozbudzić w studentach – zgodnie z ideą Heleny Radlińskiej – zaangażowanie w działania społeczne (woluntarystyczne) służące kompensowaniu, niwelowaniu i profilaktyce negatywnych wpływów.
Wymagania wstępne:
zalecane: realizacja przedmiotu wprowadzenie do wiedzy o rodzinie i korelacja z przedmiotami: aksjologiczne podstawy opieki i wychowania
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, dostrzega potrzebę samokształcenia i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, postrzega człowieka w sensie holistycznym, dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z pomocą społeczną [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [4/5]
jest przygotowany do aktywnego i ma przekonanie o potrzebie uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pomocowe i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [_K_2]
K_K03 [3/5] K_K07 [3/5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; angażuje się w działania woluntarystyczne [_K_3]
K_K08 [2/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki pracy socjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów opiekuńczych, socjalnych i sytuacji wychowawczych; potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] K_U12 [3/5]
potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pracy socjalnej; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki pracy socjalnej, jak i innych dyscyplin [_U_2]
K_U06 [2/5] K_U07 [3/5] K_U13 [3/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice pracy socjalnej oraz rozumie jej źródła; ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki pracy socjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [4/5] K_W03 [3/5]
poznaje elementarne kwestie związane z diagnozowaniem problemów społecznych jednostek i grup społecznych, zna instytucje i działania wspierające jednostki potrzebujące w różnym wieku [_W_2]
K_W07 [3/5] K_W12 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pracy socjalnej, jej podstaw aksjologicznych, regulacji prawnych; zna podstawy i zasady funkcjonowania pomocy społecznej; zna aktualne rozwiązania prawne, organizacyjne pomocy społecznej w Polsce i udzielanego wsparcia wszystkim jednostkom go potrzebującym; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego z osobami w różnym wieku i w różnych sytuacjach życiowych [_W_3]
K_W08 [4/5] K_W12 [3/5] K_W14 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści prezentowanych podczas wykładów i literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja, pogadanka, dyskusja [_w_2]
prezentacja ustna ma na celu sprawdzenie umiejętności posługiwania się wybranymi ujęciami teoretycznymi oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia problemu socjalnego wybranych grup i osób; sprawdzenie umiejętności obserwowania i analizowania zjawisk życia społecznego; ocena umiejętności obserwacji środowiska lokalnego
_K_2 _U_1 _U_2 _W_2 _W_3
projekt, dyskusja [_w_3]
sprawdzenie umiejętności indywidualnego/grupowego przygotowania i zaprezentowania projektu działań socjalnych skierowanych do ludzi wymagających wsparcia we własnym środowisku lokalnym
_K_1 _K_3 _U_2 _W_2
kolokwium [_w_4]
sprawdzenie stopnia znajomości treści zajęć, ustawy o pomocy społecznej oraz literatury przedmiotu
_W_1 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
metoda wykładu z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych połączonego z prezentacją literatury, materiałów źródłowych
12
lektura literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej
10 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
analiza tekstów, dyskusja prezentacja ustna (indywidualna/grupowa) wybranej kwestii społecznej i proponowanego wsparcia; projektowa - prezentowanie projektów działań socjalnych proponowanych w środowisku lokalnym
8
przygotowanie się do udziału w ćwiczeniach poprzez zapoznanie się z literaturą źródłową i ustawą o pomocy społecznej; przygotowanie prezentacji zebranie informacji o problemach socjalnych występujących w środowisku lokalnym studenta - przygotowanie projektu działań
50 prezentacja, pogadanka, dyskusja [_w_2] projekt, dyskusja [_w_3] kolokwium [_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)