Metodyka nauczania matematyki innych przedmiotów przyrodniczo-matematycznych w tym w trybie zdalnym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Metodyka nauczania matematyki innych przedmiotów przyrodniczo-matematycznych w tym w trybie zdalnym
Kod modułu: 12-PE-WM-N1-8MNMPP
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2018/2019
  • semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot Metodyka nauczania matematyki i innych przedmiotów przyrodniczo-matematycznych w tym w trybie zdalnym ma umożliwić studentom zapoznanie się z zapisami z Podstawy Programowej, dotyczącymi nauczania matematyki i innych przedmiotów przyrodniczo-matematycznych w szkole. Student zostanie zapoznany: • z programami nauczania powyższych przedmiotów na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum, jak również ponadgimnazjalnej; • z środkami dydaktycznymi do nauki powyższych przedmiotów w szkole: podręcznikami, oprogramowaniem edukacyjnym na przykładzie różnych projektów edukacyjnych; • z uwagami metodycznymi do poszczególnych tematów zajęć, między innymi zawartymi w poradnikach metodycznych dla nauczycieli. W trakcie zajęć będzie kształtowana teoretyczna wiedza i praktyczne umiejętności w zakresie projektowania lekcji z matematyki i innych przedmiotów przyrodniczo-matematycznych z wykorzystaniem programów multimedialnych i zasobów edukacyjnych sieci Internet. Przedstawione zostaną również metodyczne aspekty projektowania i opracowania kursów zdalnych z matematyki i innych przedmiotów przyrodniczo-matematycznych.
Wymagania wstępne:
Posiadanie podstawowych umiejętności obsługi komputera (System operacyjny, programy biurowe, oprogramowanie edukacyjne, Internet).
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych); docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [4/5] KN_K01 [5/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. [_K_2]
K_K03 [3/5] K_K05 [4/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. [_K_3]
K_K07 [4/5] K_K08 [5/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi przetwarzać teksty, wykorzystywać arkusze kalkulacyjne, korzystać z baz danych, posługiwać się grafiką prezentacyjną, korzystać z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwać i przetwarzać informacje. [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U04 [3/5] KN_U18 [5/5]
posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, zawodowymi, moralnymi. [_U_2]
K_U05 [2/5] K_U10 [3/5]
potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań pedagogicznych z wykorzystaniem technologii informatycznych. [_U_3]
K_U12 [4/5] KN_U13 [4/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się. [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [4/5] KNO_W01 [5/5]
ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej; ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych. [_W_2]
K_W15 [2/5] K_W17 [1/5]
ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych. zna techniki informatyczne, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji. [_W_3]
K_W18 [3/5] K_W19 [1/5] KN_W15 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
ukończenie kursu e-learningowego.Kolokwium w postaci testubądź opracowanie referatu [_w_1]
Sprawdzenie czy student posiada teoretyczną wiedzę w zakresie Metodyki nauczania matematyki i innych przedmiotów przyrodniczo-matematycznych
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
zadanie zal.1.Oprac.sprawozdania oceny progr.edukac.na podst. wyników testowania i analizy [_w_2]
Sprawdzenie czy student opracować sprawozdania oceny programu edukacyjnego na podstawie wyników testowania i analizy według proponowanych kryteriów oceny
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
.Oprac.scenariusza lekcji z uwzgl.wykorzystania przetestowanego programu multimedialnego [_w_3]
Sprawdzenie czy student potrafi opracować scenariusz jednostki lekcyjnej (zajęcia dydaktycznego) z uwzględnieniem wykorzystania na lekcji przetestowanego programu multimedialnego
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Zadanie zal.3.Oprac.i przedstawienie sprawozdania oceny witryny eduk. na pdst.wyn. test. i analizy [_w_4]
Sprawdzenie czy student potrafi opracować oraz przedstawić sprawozdania oceny witryny edukacyjnej na podstawie wyników testowania i analizy według proponowanych kryteriów oceny
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Zadanie zal.4.Oprac.kursu zdalnego na 1 z tematów zaprop.p/wykładowcę/wybranych po uzgodnieniu [_w_5]
Sprawdzenie czy student potrafi opracować kurs zdalny na jeden z tematów, zaproponowanych przez wykładowcę lub wybranego przez siebie po uzgodnieniu z wykładowcą.
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Zadanie zal.5.Ukończenie kursu zdalnego opracowanego przez koleżankę/kolegę, jego ocena [_w_6]
Sprawdzenie czy student potrafi ukończyć kurs i dokonać jego oceny
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fns_1]
Przedstawienie wybranych zagadnień podstawowych z Metodyki nauczania matematyki i innych przedmiotów przyrodniczo-matematycznych.Kształtowanie praktycznych umiejętności w zakresie ukończenia i oceny kursu zdalnego. Sprawdzenie czy student potrafi ukończyć kurs i dokonać jego oceny Kształtowanie praktycznych umiejętności w zakresie opracowania oraz przedstawienia sprawozdania oceny witryny edukacyjnej Sprawdzenie czy student potrafi opracować oraz przedstawić sprawozdanie oceny witryny edukacyjnej na podstawie wyników testowania i analizy według proponowanych kryteriów oceny Kształtowanie praktycznych umiejętności w zakresie opracowania scenariusza jednostki lekcyjnej (zajęcia dydaktycznego). Sprawdzenie czy student potrafi opracować scenariusz jednostki lekcyjnej (zajęcia dydaktycznego) z uwzględnieniem wykorzystania na lekcji przetestowanego programu multimedialnego Kształtowanie praktycznych umiejętności w zakresie opracowania sprawozdania oceny programu edukacyjnego. Sprawdzenie czy student potrafi opracować sprawozdania oceny programu edukacyjnego na podstawie wyników testowania i analizy według proponowanych kryteriów oceny
14
Lektura uzupełniająca (w wersji drukowanej bądź elektronicznej), jej analiza; ukończenie kursu e-learningowego „Metodyka nauczania matematyki i innych przedmiotów przyrodniczo-matematycznych” (min. na poziomie 50%); praca z tekstem Utrwalenie praktycznych umiejętności w zakresie ukończenia i oceny kursu zdalnego. Ukończenie kursu zdalnego, opracowanego przez koleżankę (kolegę), jego ocena.Utrwalenie praktycznych umiejętności w zakresie opracowania kursu zdalnego. Opracowanie kursu zdalnego na jeden z tematów, zaproponowanych przez wykładowcę lub wybranego przez siebie po uzgodnieniu z wykładowcą. Utrwalenie praktycznych umiejętności w zakresie opracowania oraz przedstawienia sprawozdania oceny witryny edukacyjnej. Opracowanie oraz przedstawienie sprawozdania oceny witryny edukacyjnej na podstawie wyników testowania i analizy według proponowanych kryteriów oceny Utrwalenie praktycznych umiejętności w zakresie opracowania scenariusza jednostki lekcyjnej (zajęcia dydaktycznego). Opracowanie scenariusza jednostki lekcyjnej (zajęcia dydaktycznego) z uwzględnieniem wykorzystania na lekcji przetestowanego programu multimedialnego Utrwalenie praktycznych umiejętności w w zakresie opracowania sprawozdania oceny programu edukacyjnego. Opracowanie sprawozdania oceny programu edukacyjnego na podstawie wyników testowania i analizy według proponowanych kryteriów oceny.
38 ukończenie kursu e-learningowego.Kolokwium w postaci testubądź opracowanie referatu [_w_1] zadanie zal.1.Oprac.sprawozdania oceny progr.edukac.na podst. wyników testowania i analizy [_w_2] .Oprac.scenariusza lekcji z uwzgl.wykorzystania przetestowanego programu multimedialnego [_w_3] Zadanie zal.3.Oprac.i przedstawienie sprawozdania oceny witryny eduk. na pdst.wyn. test. i analizy [_w_4] Zadanie zal.4.Oprac.kursu zdalnego na 1 z tematów zaprop.p/wykładowcę/wybranych po uzgodnieniu [_w_5] Zadanie zal.5.Ukończenie kursu zdalnego opracowanego przez koleżankę/kolegę, jego ocena [_w_6]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)