Metodyka nauczania informatyki i technologii informacyjnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Metodyka nauczania informatyki i technologii informacyjnej
Kod modułu: 12-PE-WM-N1-5MNI
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2018/2019
  • semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Wśród podstawowych celów przedmiotu Metodyka nauczania informatyki i technologii informacyjnej są: – poznanie Podstawy programowej nauczania informatyki i technologii informacyjnej w szkole, zapoznanie się z programem nauczania przedmiotu Informatyka w szkole podstawowej, w tym w klasach 1-3; – zapoznanie się z podstawowymi środkami dydaktycznymi do nauki informatyki w szkole podstawowej w odniesieniu do grupy dzieci wczesnoszkolnych; – kształtowanie teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie projektowania lekcji z informatyki i TI, dotyczących poszczególnych tematów, z wykorzystaniem programów multimedialnych i zasobów edukacyjnych sieci Internet.
Wymagania wstępne:
Posiadanie podstawowych umiejętności związanych z wykorzystaniem narzędzi informacyjnych oraz obsługą interfejsu
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych związanych z wykorzystaniem technologii informatycznych [_K_1]
KN_K01 [5/5]
potrafi przetwarzać teksty, wykorzystywać arkusze kalkulacyjne, korzystać z baz danych, posługiwać się grafiką prezentacyjną, korzystać z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwać i przetwarzać informacje w procesie uczenia się i nauczania [_U_1]
KN_U08 [2/5] KN_U18 [3/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i narzędziami technologii informacyjnej w celu projektowania strategii działań edukacyjnych i generowania rozwiązań konkretnych problemów związanych z praktyką uczenia się i nauczania [_U_2]
K_U10 [2/5] KN_U17 [3/5]
dostrzega, analizuje i przewiduje dylematy etyczne związane z wykorzystaniem nowych mediów w praktyce pedagogicznej [_U_3]
KN_U12 [4/5]
potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań pedagogicznych z wykorzystaniem technologii informatycznych [_U_4]
KN_U13 [4/5]
posiada podstawową wiedzę na temat technologii informatycznych, rozumie ich związek z pedagogiką oraz zna sposoby zastosowania tej wiedzy w procesie uczenia się i nauczania [_W_1]
K_W02 [4/5] K_W09 [4/5] KNO_W02 [5/5]
ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej i pomocowej jako uczestnikach komunikacji zapośredniczonej przez media cyfrowe; [_W_2]
K_W15 [2/5]
zna techniki informatyczne, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji w związku z realizacją zadań edukacyjnych w różnych obszarach działalności pedagogicznej [_W_3]
K_W16 [3/5] KN_W15 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin ustny [_w_1]
sprawdzenie podstawowej wiedzy teoretycznej obejmującej treści realizowane w ramach wykładów
_W_1 _W_2 _W_3
zadanie praktyczne 1 [_w_2]
analiza projektów informatycznych (program, podręcznik, poradnik metodyczny, obudowa multimedialna, serwis internetowy), dostępnych na rynku dla szkoły podstawowej (w szczególności dla klas 1-3); udział w kursie e-learningowym (ukończenie min. na poziomie 50%)
_K_1 _U_1 _U_2 _U_3 _U_4 _W_1 _W_2 _W_3
zadanie praktyczne 2 [_w_3]
projekt lekcji z informatyki i TI z wykorzystaniem programów multimedialnych i zasobów edukacyjnych sieci Internet; udział w kursie e-learningowym (ukończenie min. na poziomie 50%)
_K_1 _U_1 _U_2 _U_3 _U_4 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład informacyjny w zakresie zagadnień modułowych z wykorzystaniem multimediów i pomocy audiowizualnych; wykład w części realizowany jako kurs e-learningowy, dostępny na wydziałowej platformie kształcenia na odległość
7
analiza lektury uzupełniającej (w wersji drukowanej oraz elektronicznej), w tym: podręczniki, programy, materiały metodyczne; udział w kursieS e-learningowym; praca z tekstem
45 egzamin ustny [_w_1]
konwersatorium [_fns_2]
ćwiczenia realizowane w części jako kurs e-learningowy; analiza wykonania zadania praktycznego 1. ;przedstawienie na forum wyników oceny i analizy; wykonanie zadania praktycznego 2. w formie projektu scenariusza (konspektu) lekcji z informatyki i TI, z wykorzystaniem programów multimedialnych i zasobów edukacyjnych sieci Internet. 30% zajęć ćwiczeniowych prowadzone jest w formie zdalnej poprzez udział w kursie e-learningowym, dostępnym na wydziałowej platformie kształcenia na odległość (kwalifikacyjny poziom - ukończenie kursu min. na 50%)
14
Zapoznanie się z kryteriami oceny (jakościowymi i ilościowymi) projektu informatycznego; analiza dostępnych na rynku projektów informatycznych (program, podręcznik, poradnik metodyczny, obudowa multimedialna, serwis internetowy) przeznaczonych do pracy z dziećmi w klasach 1-3; wykonanie zadania praktycznego 1.; utrwalenie teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie projektowania lekcji z informatyki i TI
84 zadanie praktyczne 1 [_w_2] zadanie praktyczne 2 [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)