Diagnoza psychopedagogiczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Diagnoza psychopedagogiczna
Kod modułu: 12-PE-PETP-N1-1DP
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2016/2017
  • semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Przedmiot diagnostyka psychopedagogiczna ma umożliwić studentom poznanie podstawnych założeń diagnostyki edukacyjnej włącznie z założeniami metodologicznymi. Studenci zapoznają się z charakterystyką podstawowych badań diagnostycznych takich jak: badania testowe, psychometryczne, socjometryczne. Tematyka zajęć ma pozwolić na opanowanie umiejętności tworzenia własnych narzędzi diagnostycznych skierowanych do osób indywidualnych, grup i instytucji. Ponad to sposób prowadzenia ma skłonić studentów do krytycznej analizy istniejących narzędzi badawczych wykorzystywanych w diagnostyce psychopedagogicznej. W takcie realizacji przedmiotu zostaną poruszone treści związane z etyką wykonywanego zawodu.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania diagnostyczne, a także jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej [_K_1]
K_K03 [2/5] K_K06 [2/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w szczególności poszukiwania nowych metod i narzędzi diagnostycznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności [_K_2]
K_K01 [4/5] K_K08 [4/5]
potrafi zastosować wiedzę w odniesieniu do konkretnej sytuacji diagnostycznej z uwzględnieniem specyfiki jednostki, grupy czy instytucji. Stosuje analizę krytyczną dostępnych narzędzi badawczych uwzględniając rzetelność, trafność i obiektywizm . [_U_1]
K_U01 [2/5] K_U03 [2/5] K_U09 [2/5]
potrafi samodzielnie skonstruować proste narzędzia diagnostyczne oraz zweryfikować ich trafność zastosowania. [_U_2]
K_U05 [2/5]
posiada elementarne umiejętności. Dokonuje obserwacji i interpretacji sytuacji psychopedagogicznej jednostki. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej [_U_3]
K_U02 [2/5] K_U10 [2/5] K_U12 [2/5]
ma elementarną wiedzę dotyczącą założeń procesu diagnostycznego z uwzględnieniem specyfiki środowisk instytucjonalnych i różnorodnych grup społecznych, ma podstawową wiedzę z zakresu przeprowadzania prawidłowego procesu diagnostycznego w odniesieniu do indywidualnych jednostek Ma elementarną wiedzę dotyczącą zasad metodologicznych poprawnie przeprowadzonej diagnozy. Zna elementarną terminologię z zakresu pedagogiki i dziedzin pokrewnych wykorzystywaną w procesie diagnozy psychopedagogicznej. [_W_1]
K_W11 [2/5] K_W13 [2/5] K_W16 [2/5]
zna podstawową charakterystykę metod i technik diagnostycznych, a także zasad ich poprawnego konstruowania. Posiada wiedzę na temat pomiaru pedagogicznego ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki skal pomiarowych oraz narzędzi pomiaru. [_W_2]
K_W02 [2/5] K_W12 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej w formie testu zawierającego pytania otwarte i zamknięte
_W_1 _W_2
praca pisemna - wykonanie diagnozy indywidualnej osoby niepełnosprawnej [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi przedstawić diagnozę indywidualną osoby niepełnosprawnej z użyciem prawidłowych metod i technik badawczych
_K_1 _U_1 _U_2 _U_3 _W_2
prezentacja [_w_3]
(brak informacji)
_K_1 _K_2 _U_1 _U_3 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
10
lektura uzupełniająca, analiza dokumentów; praca z tekstem
30 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy; analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją
10
zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji; przygotowanie do dyskusji
75 praca pisemna - wykonanie diagnozy indywidualnej osoby niepełnosprawnej [_w_2] prezentacja [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)