Metodyka pracy asystenta rodziny Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Metodyka pracy asystenta rodziny
Kod modułu: 12-PE-AR-N1-6MPAR
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2018/2019
  • semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł ma na celu przygotowanie studentów do metodycznej pracy z rodzinami w ramach zadań związanych z asystenturą rodzin. Ma zapoznać studentów z podstawowymi metodami pracy asystenta, wyrobić umiejętność prawidłowego doboru i stosowania metod pracy oraz wzmocnić świadomość konieczności metodycznego postępowania w pracy. Studenci w ramach przedmiotu nabędą wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania rodziny, jej potrzeb oraz tworzenia planu pracy i etapów postępowania metodycznego. Nabędą umiejętności niezbędne w pracy z rodziną i świadomość konieczności ciągłego samorozwoju, który jest niezbędny, by odpowiednio wzmacniać rodzinę i rozwijać jej potencjał
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma świadomość konieczności ciągłego podnoszenia własnych kompetencji oraz pogłębiania wiedzy z zakresu pracy z rodziną; odpowiedzialnie przygotowuje się do kontaktu z klientami, zdaje sobie sprawę z konieczności etycznego postępowania w pracy z rodziną. [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K08 [3/5]
Ma świadomość konieczności ciągłego motywowania rodziny do działania, świadomość własnego wpływu na kreowanie potrzeb klientów; rozumie, że w pracy z rodziną najważniejsze jest szukanie zasobów i wzmacnianie klientów, unika negatywnych ocen rodziny oraz doradzania i autorytarnego stylu pracy [_K_2]
K_K02 [3/5] K_K07 [3/5]
Potrafi dokonać analiza potrzeb i problemów rodziny, stworzyć diagnozę klientów; umie zmotywować klientów do ustalenia celów pracy. [_U_1]
K_U03 [3/5]
Umie stworzyć i prowadzić niezbędną w pracy asystenta dokumentację pracy z rodziną, wie jak stworzyć kontrakt socjalny oraz plan pracy z rodziną; wie jak pracować z rodziną za pomocą genogramu [_U_2]
K_U09 [5/5] K_U10 [5/5]
Potrafi rozwijać u klientów umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, przeciwdziałania trudnościom wychowawczym oraz wypełniania ról społecznych; potrafi przeprowadzić w rodzinie trening budżetowy, trening żywnościowy, trening kompetencji wychowawczych oraz trening w prowadzeniu gospodarstwa domowego. [_U_3]
K_U07 [4/5] K_U14 [4/5]
Wie jak zastosować konkretne metody pracy w konkretnych przypadkach, potrafi pracować z klientami w nurcie empowerment, wie jak wzmacniać klientów, odnajdować zasoby, stosować coaching oraz metody pracy skoncentrowane na rozwiązaniach. [_U_4]
K_U05 [4/5] K_U10 [4/5]
Zna elementarną terminologię z zakresu pracy socjalnej, pracy z rodziną i pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Ma podstawowe informacje o systemie pomocy społecznej, jego funkcjonowaniu i instytucjach, które działa jaw jego obrębie. [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [3/5] K_W15 [3/5]
Zna metody pracy asystenta rodziny, etapy metodycznego działania, modele pracy socjalnej, współczesne tendencje w pracy socjalnej. Zna zasady pracy z klientem pomocy społecznej i zasady doboru metod pracy do konkretnego przypadku. Wie, że podstawą pracy asystenta jest diagnoza oraz plan pracy. [_W_2]
K_W13 [5/5] K_W16 [5/5]
Zna zasady pracy w nurcie empowerment, ma wiedzę na temat wzmacniania klientów, poszukiwania zasobów, motywowania klientów. Ma wiedzę o klasycznych metodach pracy socjalnej oraz o nowatorskich podejściach tj. praca skoncentrowana na rozwiązaniach, Konferencja Grupy Rodzinnej, coaching w pracy socjalnej. [_W_3]
K_W13 [4/5] K_W14 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści modułu, w tym ze znajomości literatury obowiązkowej
_W_1 _W_2 _W_3
kolokwium [_w_2]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń, terminologii związanej z pracą asystenta rodziny, znajomości tendencji, zasad i metod pracy z klientami pomocy społecznej
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacje [_w_3]
Studenci przygotowują prezentacje dotyczące konkretnych metod pracy z rodziną wraz z przykładami ich zastosować w różnych przypadkach. Tworzą także plany przeprowadzenia w rodzinie następujących treningów: trening budżetowy, trening żywnościowy, trening kompetencji wychowawczych oraz trening w prowadzeniu gospodarstwa domowego
_K_2 _U_1 _U_3 _U_4 _W_2 _W_3
opis i analiza przypadku [_w_4]
Na podstawie opisu konkretnej rodziny i jej problemów studenci w małych grupach tworzą diagnozę rodziny, analizę jej potrzeb oraz opis metodycznego działania pracy z rodziną z uwzględnieniem kolejnych etapów pracy
_K_1 _U_1 _U_2 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_w_1]
Analiza tekstów źródłowych, dyskusja, metody podające i poszukujące
10
Praca z tekstem, samodzielne poszukiwanie informacji poprzez analizę literatury przedmiotu.
35 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_w_2]
Opis i analiza indywidualnego przypadku, prezentacja stworzonego planu pracy z rodziną
5
Przygotowanie opisu i analizy sytuacji konkretnej rodziny, przygotowanie planu pracy z rodziną i dobór odpowiednich metod pracy.
10 kolokwium [_w_2] prezentacje [_w_3]
ćwiczenia [_w_3]
Zajęcia warsztatowe, praca w grupach, analiza przypadków, burza mózgów, drama
5
Ćwiczenie doboru metod pracy do konkretnych przypadków poprzez wspólne ustalanie celów pracy, odgrywanie scenek, poszukiwanie rozwiązań
10 kolokwium [_w_2] prezentacje [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)