Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego
Kod modułu: 12-PE-AR-N1-3PTDZ
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2018/2019
  • semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
Przedmiot poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego pedagogicznej ma umożliwić studentom poznanie pedagogicznych i psychologicznych podstaw poradnictwa dla dzieci, których rozwój zachowań społecznych i kształtowania się osobowości przebiega w sposób nieharmonijny, a także umożliwić poznanie metod wspierających i terapeutycznych, które te nieprawidłowości korygują. Student powinien zdobyć elementarną wiedzę na temat utrudnień rozwojowych u dzieci ze specjalnymi potrzebami, oddziaływań profilaktycznych w postępowaniu terapeutycznym oraz innych form pomocy dla dziecka i jego rodziny w trudnych rozwojowo sytuacjach społeczno-wychowawczych. Przedmiot ma umożliwić opanowanie umiejętności planowania przebiegu wstępnej diagnozy, konstruowania programów terapeutycznej pomocy.
Wymagania wstępne:
Student ma wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, pracy socjalnej, psychologii społecznej, metod badań pedagogicznych, wprowadzenia do wiedzy o rodzinie
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy [_K_1]
K_K03 [3/5]
charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi, z którymi pracuje, a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec nich; przestrzega zasady etyki zawodowej; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych, a także wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_2]
K_K04 [3/5] K_K08 [3/5]
posiada podstawową wiedzę o różnych zjawiskach społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), potrafi je zanalizować i łączyć z działalnością pedagoga opiekuńczo-wychowawczego i asystenta rodziny; podejmuje skuteczne, oparte na podstawach naukowych i etycznych działania na rzecz jednostek, rodzin, grup i środowisk społecznych, wymagających wsparcia specjalistyczno-pedagogicznego [_U_1]
K_U01 [2/5] K_U12 [3/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny oraz diagnozy środowiska społecznego, kulturowego i instytucjonalnego (placówki edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze); planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjopedagogicznym), wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym [_U_2]
K_U03 [3/5] K_U09 [3/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice opiekuńczej, wychowawczej, w pedagogice rodziny, w pracy socjalnej i rozumie jej źródła; charakteryzuje się właściwą postawę etyczną, ułatwiającą mu wykonywanie pracy pedagoga opiekuńczo-wychowawczego, pracy asystenta rodziny; zna uregulowania prawne i etyczne dotyczące wykonywania tych zawodów [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W19 [3/5]
ma podstawową wiedzę dotyczącą psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w społeczeństwie; zna kryteria związane z normą rozwojową dziecka, wyznaczające prawidłowości i potencjalne zaburzenia funkcjonowania dziecka pod względem organicznym i behawioralnym; zna potrzeby i problemy (zdrowotne, emocjonalne, społeczne), które opiekun – wychowawca może napotkać w różnych stadiach rozwoju dziecka; [_W_2]
K_W05 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury przedmiotu
_U_2 _W_1 _W_2
Praca indywidualna oraz grupowa oraz [_w_2]
Wykorzystanie wiedzy teoretycznej studentów w zakresie podstaw poradnictwa i terapii do tworzenia indywidualnych i grupowych programów pomocy pedagogiczno-psychologicznej oraz metod terapeutycznych dostosowanych do wybranych grup dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego
_K_1 _K_2 _U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
Wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem metody audiowizualnej
15
Literatura podstawowa i uzupełniająca oraz praca indywidualna
15 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
Analiza zaburzeń rozwoju psychospołecznego i poszukiwanie adekwatnych do potrzeb rozwiązań terapeutycznych
10
Praca w grupach – poszukiwanie form indywidualnej pomocy terapeutycznej dla dzieci z zaburzeniami komunikacji w grupie, labilnością, nieśmiałością, niską samooceną, agresją i in. oraz adekwatnych do potrzeb społecznych rodziny form poradnictwa
60 Praca indywidualna oraz grupowa oraz [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)