Diagnoza i terapia pedagogiczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Diagnoza i terapia pedagogiczna
Kod modułu: 12-PE-DZ-N1-7DTP
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2017/2018
  • semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł diagnoza i terapia pedagogiczna ma umożliwić studentom poznanie podstawnych założeń diagnostyki edukacyjnej włącznie z założeniami metodologicznymi. Studenci zapoznają się z charakterystyką podstawowych badań diagnostycznych takich jak: badania testowe, psychometryczne, socjometryczne. Tematyka zajęć ma pozwolić na opanowanie umiejętności tworzenia własnych narzędzi diagnostycznych skierowanych do osób indywidualnych, grup i instytucji. Ponad to sposób prowadzenia ma skłonić studentów do krytycznej analizy istniejących narzędzi badawczych wykorzystywanych w diagnostyce psychopedagogicznej. W takcie realizacji przedmiotu zostaną poruszone treści związane z etyką wykonywanego zawodu.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania diagnostyczne, a także jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej [_K_1]
K_K03 [2/5] K_K04 [2/5] KN_K02 [3/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych, a także wymiaru etycznego diagnozy uczniów, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w szczególności poszukiwania nowych metod i narzędzi diagnostycznych, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności [_K_2]
K_K01 [3/5] KN_K03 [3/5] KN_K05 [3/5]
potrafi zastosować wiedzę w odniesieniu do konkretnej sytuacji diagnostycznej oraz terapeutycznej z uwzględnieniem specyfiki jednostki, grupy czy instytucji; stosuje analizę krytyczną dostępnych narzędzi badawczych uwzględniając rzetelność, trafność i obiektywizm [_U_1]
K_U03 [3/5] KN_U03 [3/5]
potrafi samodzielnie skonstruować proste narzędzia diagnostyczne oraz zweryfikować ich trafność zastosowania w działaniach terapeutycznych [_U_2]
K_U13 [3/5] KN_U18 [4/5]
posiada elementarne umiejętności; dokonuje obserwacji i interpretacji sytuacji psychopedagogicznej jednostki; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej, potrafi pracować w zespole [_U_3]
K_U10 [3/5] KN_U13 [3/5] KN_U14 [3/5]
ma elementarną wiedzę dotyczącą założeń procesu diagnostycznego z uwzględnieniem specyfiki środowisk instytucjonalnych i różnorodnych grup społecznych, ma podstawową wiedzę z zakresu przeprowadzania prawidłowego procesu diagnostycznego w odniesieniu do indywidualnych jednostek, ma elementarną wiedzę dotyczącą zasad metodologicznych poprawnie przeprowadzonej diagnozy, zna elementarną terminologię z zakresu pedagogiki i dziedzin pokrewnych wykorzystywaną w procesie diagnozy psychopedagogicznej oraz wie jak dobierać odpowiednie metody i techniki terapeutyczne do poszczególnych partnerów edukacyjnych [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W13 [2/5] K_W16 [2/5] KN_W06 [4/5] KN_W08 [3/5]
zna podstawową charakterystykę metod i technik diagnostycznych, szczególnie w odniesieniu do trudności szkolnych i w nauce, a także uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zna zasady ich poprawnego konstruowania; posiada wiedzę na temat pomiaru pedagogicznego ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki skal pomiarowych oraz narzędzi pomiaru [_W_2]
K_W02 [2/5] K_W12 [2/5] KN_W09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_U_1 _W_1 _W_2
praca pisemna, wykonanie diagnozy indywidualnej [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi przedstawić diagnozę indywidualną osoby z użyciem prawidłowych metod i technik badawczych
_U_1 _U_2 _U_3
prezentacja [_w_3]
prezentacja ma zwierając charakterystykę poszczególnych metod i technik badawczych
_K_1 _K_2 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
9
lektura uzupełniająca, analiza dokumentów; praca z tekstem
16 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy oraz analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją
9
zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji oraz przygotowanie do dyskusji
16 praca pisemna, wykonanie diagnozy indywidualnej [_w_2] prezentacja [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)