Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej
Kod modułu: 12-PE-DZ-N1-4PEWM
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2016/2017
  • semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem modułu jest poznanie fundamentalnych zagadnień z zakresu edukacji regionalnej, wielo – i międzykulturowej w teorii i praktyce ze zwróceniem szczególnej uwagi na kwestie opieki i wsparcia społecznego; zrozumienie metodologicznych problemów pedagogiki międzykulturowej; kształtowanie u studentów myślenia o opiece międzyludzkiej, wsparciu społecznym, wychowaniu w kontekście związków kultury i człowieka; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, psychologii, dydaktyki, teorii wychowania.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
dostrzega i wykazuje wrażliwość na wszelkie odmienności społeczne, kulturowe, indywidualne ludzi oraz na dziedzictwo kulturowe regionu, kraju, Europy [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K05 [2/5] K_K08 [2/5]
charakteryzuje się wrażliwością na potrzeby innych ludzi, kulturą pedagogiczną i twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów egzystencjalnych, społecznych, opiekuńczo-wychowawczych ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. [_K_2]
K_K02 [2/5] K_K03 [2/5] K_K04 [2/5] K_K07 [2/5]
krytycznie i refleksyjnie analizuje teksty naukowe z zakresu pedagogiki międzykulturowej, na ich podstawie samodzielnie formułuje, klasyfikuje i rozwiązuje problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] K_U08 [3/5]
umie rozpoznawać potrzeby ludzi należących do różnych kręgów etnicznych, narodowych, wyznaniowych itd., samodzielnie i w grupie projektuje sytuacje edukacyjne w zakresie uwrażliwiania kulturowego, opieki, wsparcia społecznego ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. [_U_2]
K_U01 [3/5] K_U09 [3/5] K_U12 [3/5] K_U13 [3/5]
zna podstawową aparaturę pojęciową związaną z edukacją wielokulturową, międzykulturową, regionalną, pedagogiką międzykulturową [_W_1]
K_W02 [2/5] K_W03 [2/5] K_W04 [2/5] K_W10 [2/5]
rozumie i stosuje w nowy sposób uzyskaną wiedzę o człowieku, kulturze, edukacji i ich wzajemnych powiązaniach. [_W_2]
K_W05 [3/5] K_W06 [3/5] K_W07 [3/5] K_W14 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca egzaminacyjna [_w_1]
test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie) ze znajomości treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu oraz znajomości lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury modułu.
_U_1 _W_1 _W_2
kolokwoum zaliczeniowe [_w_2]
sprawdzenie stopnia znajomości treści programowych ćwiczeń.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
na wykładach prezentowane są kwestie i problemy zarówno teoretyczne, jak i praktyczne. Podstawową zasadą, uwzględnianą podczas realizacji programu z modułu, jest zasada łączenia teorii z praktyką, która pozwala na kształtowanie u studentów podstawowych umiejętności pedagogicznych w toku działań praktycznych. Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film)
9
studiowanie literatury do egzaminu. Przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
33 praca egzaminacyjna [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
ćwiczenia poświęcone są głównie praktycznej weryfikacji poznanych zagadnień, analizie krytycznej i praktycznej weryfikacji poznanych zagadnień (metody podające, pogadanka; metody problemowe, dyskusja, burza mózgów; metody eksponujące (ekspozycja), metody praktyczne.
18
studiowanie literatury. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń
40 kolokwoum zaliczeniowe [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)